fbpx
Kuluttajansuojalaki 2023 – Palveluiden kuluttajakaupan uudistuneet säännöt (2 h)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Kuluttajansuojalaki 2023 – Palveluiden kuluttajakaupan uudistuneet säännöt (2 h)

290 euroa /hlö + alv 24 %

EUR

04.04.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 30 maaliskuun, 2023 Sampo Korppoo

Esihenkilötyö , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Myytkö kuluttajille palveluita toimipisteessä tai verkossa? Kuluttajapalveluita ovat mm. remontit, autonkorjaus, huonekalujen entisöinti, korjauspalvelut, puutarhasuunnittelu jne. Vai tarjoatko kauneudenhoitopalveluita, terveydenhoito-tai sosiaalipalveluita, elämys- tai ravintolapalveluita, taksipalveluita tai esimerkiksi kotipalvelua, koulutusta tai varhaiskasvatuksen palveluita? Kuluttajansuojalain henkilöihin kohdistuvat kokonaan uudet säännökset astuvat voimaan vuonna 2023 ja tuovat merkittäviä muutoksia vakiintuneisiin käytäntöihin mm. peruuttamisehtojen ja hinnanalennussäännösten myötä.

Tehokoulutuksessa mennään pintaa syvemmälle esimerkein ja ajankohtaisten oikeustapausten avulla.

Luento sisältää markkinoinnin ja mainonnan pelisääntöjen lisäksi v. 2023 alusta voimaan tulevat uudet säännöt ja muutokset palvelukauppaan, vahingonkorvauksen ja tuotevastuun säännöt sekä palveluverkkokauppiaan selviytymispaketin. Vain tuntemalla lainsäädännön voit saada turvaa.

 
Kouluttaja:
Kuluttajaoikeuden juristi, Tuula Sario, LexLegato


OHJELMA
 
Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä
• Kuluttajansuojalain soveltamisala
• Keskeisiä käsitteitä
• Viranomaiset

Markkinointi ja asiakassuhde
• Keskeiset markkinoinnin säännöt ja ohjeet
• Hyvän tavan mukaisuus ja markkinoinnin sopivuus oikeuskäytännössä
• Reklamaatio-ohjausvelvoite
• Tiedonantovelvollisuus
• Hintojen merkitseminen
• Tarjousten ja kampanjoiden kestot
• Asiakasarvostelujen uudet säännöt
• Alennusmyynti ja alennushinnoittelu, uudet säännöt

Sopimus
• Sopimuksen sitovuus
• Sopimuksen tekeminen
• Vakiosopimus ja sen merkitys
• Sopimuksen sovittelu ja tulkinta

Kuluttajapalvelusopimukset (muut kuin henkilöön kohdistuvat)
• Soveltamisala
• Vaaranvastuu
• Viivästys
• Hinta-arvio ja sen merkitys
• Palveluksen virhe, reklamaatioaika
• Neuvontavelvollisuus
• Virheen oikaisu
• Sopimuksen purkaminen
• Vahingonkorvaus ja tuotevastuu
• Kuluttajasaatavan vanhentuminen
• Alaikäinen asiakkaana

Uudet, henkilöön kohdistuvien paveluiden säännöt (KSL 9a)
(Mikäli lain sisältö ja voimaatulo tiedossa koulutusajankohtana)
• Soveltamisala ja sen rajaukset
• Palveluksen viivästys ja hinnanalennus
• Palveluksen virhe
• Virheilmoitus (reklamaatio) ja virheen seuraamukset
• Palvelun hinta ja hinnan maksaminen
• Palvelun peruuttaminen ja vakiokorvaus
• Kulutushyödykkeen välittäjän vastuu

Palveluiden verkkokaupan sudenkuopat
• Mitä on palveluiden etämyynti
• Ennakkotiedot ja niiden merkitys
• Tilausvahvistus yrittäjän suojana
• Digitaaliset palvelut
• Sähköisen markkinoinnin säännöt
• Puhelinmyynnin ja kotimyynnin erityspiirteet

Peruuttamisoikeus
• Peruuttamisajan laskeminen palveluiden kaupassa
• Poikkeukset peruuttamisoikeuteen
• Peruuttamisajan pidentyminen
• Kielletyt ehdot
• Kauppiaan liikkumavara
• Digitaalisten tuotteiden riskipaikat

Koulutuspaikka:
Etäkoulutus

Ajankohta:
4.4.2023, klo 9:00-11:00

Hinta:
290 euroa
/hlö + alv 24 %.

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.

Kouluttajan muut kurssit

Samankaltaisia kursseja