Laatutekniikan perusteet – Tunnista laatutekniikan mahdollisuudet (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Laatutekniikan perusteet – Tunnista laatutekniikan mahdollisuudet (1 pv)

08.02.2022, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 8 marraskuun, 2021 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• "Kurssi avarsi laadun käsitettä merkittävästi. Loistava peruskoulutus koko henkilöstölle." -Laatupäällikkö-

• "Kurssia ennen laatujohtaminen ja laadunparannus -käsitteet ovat olleet sekaisin. Kurssi auttoi jäsentämään käsitteitä ja ajatuksia." -Projektitiimin jäsen-

• "Demonstraatio avasi silmiä. Ei olisi ikinä uskonut, mikä olisi laadun vaikutus tuottavuuteen." -Kunnossapitovastaava-

Laatu ei synny sattumalta. Modernin laadun määritelmän ymmärtäminen avaa laadun merkityksen yrityksen menestymiseen. Laadun kaksi ulottuvuutta vaikuttaa organisaation kilpailukykyyn luomalla lisää liikevaihtoa ja laskemalla kustannuksia.

Koulutus antaa yleiskuvan laadusta sekä kolmesta johdettavasta prosessista laadun luomiseen. Koulutus jäsentää laadun määritelmän, menetelmät tehdä laatua ja työkalut selkeäksi kokonaisuudeksi. Koulutuksessa tutustutaan laadun suunnittelun, laadun ohjauksen ja laadun parannuksen prosesseihin sekä esitellään näihin liittyvät työkaluesimerkit.

Koulutus on yhden päivän mittainen. Koulutus tapahtuu luentojen ja demonstraatioiden avulla. Lisäksi voit keskustella alan asiantuntijan kanssa tilaisuudessa tai ottaa häneen myöhemmin yhteyttä henkilökohtaisesti.

Hyödyt
    Opit ymmärtämään laatutyökalujen ja laatujohtamisen roolia laadunkehittämisen työssä. Opit laatutekniikan perustavaa laatua olevan pohjan, laatu- eli poikkeamateorian ja sen vaikutuksen laadun suunnitteluun, laadun ohjaukseen ja laadun parannukseen. Lisäksi koulutuksessa tutustut laatuterminologiaan ja voit keskustella alan ammattilaisen kanssa, mitä nämä tarkoittavat omassa organisaatiossasi.

Koulutus sopii kaikille tehtävästä, taustasta tai organisaatiosta riippumatta. Koulutus on erinomainen ja lyhyt läpileikkaus kaikille laadusta kiinnostuneille.

Sisällön kuvaus

Oletko vasta tullut laatutehtäviin tai haluatko virkistää tietosi laadusta? Mitä eroa on laadun suunnittelulla, ohjauksella ja parannuksella? Mitä laatu tarkoittaa?

Koulutus käsittelee laatua ja laatutekniikkaa sekä selventää, mikä on laadun merkitys yrityksen menestymiseen ja kuinka laatua tehdään. ”Laatu maksaa, laatu ei maksa”, on usein kuultu väittämä. Koulutuksessa tarkastellaan tätä asiaa sekä kuinka laatu modernisti määritellään ja laatutaso tunnistetaan.

Laatutekniikan perusteita käsittelevä koulutus soveltuu hyvin laadun peruskurssiksi. Koulutus antaa kuvan siitä, mitä laadulla ja laatutekniikalla tarkoitetaan tänä päivänä kansainvälisesti.

Organisaatioissa kouluttaminen ja osaaminen ovat entistä voimakkaammin avain kilpailukyvyn säilyttämiseksi, laatu ei ole koskaan sattumaa vaan osaamisen perustuva tuotos. Laadun jatkuvan parantamisen työssä tämä näkyy voimakkaasti kasvavana laatutekniikan opin tarpeena ja konseptien asemoimisena ongelmakentässä.

Harva mieltää tai tietää, että laatutekniikka on oma tieteenala, joka auttaa meitä oppimaan nopeammin. Laadun toteuttamisstrategia jakautuu kolmeen universaaliin luokkaan: Laadun suunnittelu, laadun ohjaus ja laadun parantaminen.

Laatutekniikan työkalut on kehitetty ongelmien ratkaisemiseen ja uuden oppimiseen. Laatutekniikkaa käytetään mm. julkishallinnossa, tuotanto- ja palveluyrityksissä, terveydenhuollossa sekä kaupan- ja liiketalouden eri alueella.

Kurssilla tutustutaan laatu-, eli poikkeamateoriaan, sen vaikutuksista toimintaamme ja laatuongelmien ratkaisemiseen. Osallistuja saa kuvan laatutekniikasta, sen konsepteista sekä siitä, kuinka laatua tehdään ja miten laatuongelmat ratkaistaan.

Laadun merkitys yrityksen menestymiseen on tänä päivänä elinehto. Koulutus asemoi laatuongelmat ja konseptoi käytännön toteutuksen onnistumiseksi.

Kouluttaja:
    Kimmo Liuksiala
    , diplomi-insinööri (tehoelektroniikka)

Kimmo Liuksiala on valmistunut tehoelektroniikan diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta. Kimmolla on monipuolinen kokemus teollisuudesta, logistiikasta sekä huolto-/palvelusektorilta.

Merkittävät työtehtävät
    – Quality Knowhow Karjalainen Oy 2021-, kouluttaja ja konsultti
    – Posti Oy 2018-2021, Operational Excellence Manager
    – SEW-Eurodrive Oy 2007-2018, Projektipäällikkö (jatkuva parantaminen ja laatu)

Kokemus
    – Lean / TPS
    – Tilastolliset menetelmät / Minitab / Six Sigma
    – SPC
    – Theory of Constraints
    – Systeemiajattelu / kompleksisuus

8:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

9:00 Avaus ja esittelyt

9:15 Laatu tänä päivänä
    Laatu ja tuottavuus
    monimutkaisuus ja laatutaso
    Demonstraatio laadun merkityksestä toimintaan
    Peli: toiminta, jossa laatuvikoja vs. toiminta, jossa ei ole laatuvikoja
    Laatu ja laatujohtaminen – Juranin Trilogia
    Suunnittelu, ohjaus ja parantaminen
    Laadun tekemisen tasot
    5 lähestymistapaa laadun parantamiseen

11:30 Lounas

12:30 Laatu- ja poikkeamateoria
    Erityis- ja satunnaissyy
    Tilastollisen prosessinohjauksen rooli
    Tilastollinen ajattelu ja ohjauskortin käyttäminen
    Ongelmaluokat – nelikenttä

14:15 Kahvi

14:45 Lean Six Sigma
    DMAIC -esittely
    Keskustelu ja loppuyhteenveto

16:00 Tilaisuus päättyy

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti

8.2.2022

Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto.
    Kouluta suurempi ryhmä kerralla. Kysy ryhmätarjousta!

Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.