Lean 5S -koulutus (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Lean 5S -koulutus (1 pv)

30.05.2018, Sokos Hotel Flamingo, Vantaa Tasetie 8, Vantaa 2 toukokuun, 2018 Sampo Korppoo

5S on viisivaiheinen lähestymistapa muutoksen aloitukseen. Malli tukee ja ohjaa sekä auttaa luomaan rutiinit järjestyksen ylläpitämiseksi. 5S tavoittelee parempaa käytettävyyttä, toimintaan käytettävän ajan ennustettavuutta ja tuo muutoksen lähelle jokaista osallistujaa. 5S tukee organisaatiota ottamaan ensimmäisen askeleen kohti uutta ja käytettävämpää toimintaympäristöä sekä samalla saada aikaan nopeasti konkreettista näkyvää organisaatiossa.

Tarjoamme
Koulutus antaa yleiskuvan 5S -menetelmästä. Koulutuksessa keskitytään 5S -taustaan. Tavoitteena on antaa ymmärrys 5S -menetelmästä ja sen yhteydestä Lean -toimintaan. 5S soveltuu sekä toimisto- että tehdasympäristöön.

Hyödyt kurssista ovat moninaiset
Koulutuksessa käsitellään 5S -konseptia, joka tukee muutosprosessia. 5S -filosofia perustuu seuraaviin perusperiaatteisiin: muutos lähtee luopumisesta, luodaan uusi selkeämpi ja toimivampi olosuhde sekä opitaan käytettävämmän työympäristön edut ja havaitaan ettei 5S ole pelkkä siivousohjelma.

Koulutus sopii kaikille tehtävästä, taustasta tai organisaatiosta riippumatta. Koulutus on hyvä läpileikkaus 5S -menetelmästä ja sen yhteydestä Lean -toimintaan.

Palvelumme
Koulutus on yhden päivän mittainen. Koulutus tapahtuu luentojen sekä demonstraatioiden avulla. Koulutuksessa käytetään 5S -numeropeliä sekä 5S -poliisiautopeliä teorian konkretisoimiseksi. Lisäksi voit keskustella alan asiantuntijan kanssa tilaisuudessa tai ottaa häneen myöhemmin yhteyttä henkilökohtaisesti.

Sisällön kuvaus
Tuntuuko, että kaikki on aina kadoksissa? Kaipaatko yhdenmukaisuutta toimintaympäristöösi? Joka paikka on täynnä asioita tai tavaroita, mutta kuinka aloittaa muutos?

5S on menetelmä, jolla tehdään toimintaympäristö käytettävämmäksi. 5S on peruspohja, joka on osa prosessin stabiloimista ja Lean -ajattelun vakiinnuttamista. Konseptin avulla organisaatioon ajetaan käytettävyyttä ja ennustettavuutta. Tämä mahdollistaa muiden työkalujen ja tekniikoiden käyttöönoton vaihe vaiheelta. Joissain tilanteissa 5S on yksi ensimmäisistä Lean -konsepteista, jota käytetään Lean -toimintaan siirryttäessä.

5S yhdistetään usein virheellisesti siivoamiseen. Sen taustalla on paljon muuta. Se on kulttuurimuutosta, käytettävyyden nostamista ja ennustettavuuden parantamista. Niin 5S -menetelmässä kuin useissa muissakin Leanin konsepteissa/työkaluissa päämäärä ja keino menevät sekaisin. 5S on oikein ymmärrettynä ja toteutettuna tehokas ja osallistava keino parantaa toimintaa.

Koulutuksessa keskitytään 5S -taustaan. Tavoitteena on antaa ymmärrys 5S -menetelmästä ja sen yhteydestä Lean -toimintaan. 5S soveltuu sekä toimisto- että tehdasympäristöön. Koulutuksessa käytetään 5S -numeropeliä sekä 5S -poliisiautopeliä teorian konkretisoimiseksi.

Kouluttaja
Matti Pesonen

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00 Avaus, esittely ja ohjelma

09:15 Parantaminen ja muutos
– LEAN -tuotannon perusperiaatteet, mitä Lean on?
– Hukan muodot – Muri, Mura, Muda
– Harjoitus: Numeropeli – 5S simulointi
– Miksi 5S? Mitä 5S ajaa?
12:00 Lounas

13:00 Harjoitus: Poliisiautopeli – 5S simulointi

14:00 Kahvi

14:30 5S:n pilarit 1-5 käytännössä tuotantoympäristössä
1. pilari Lajittelu
2. pilari Järjestäminen
3. pilari Puhdistaminen
4. pilari Systematisointi
5. pilari Sitoutuminen
Siisteyden mittaamisen kriteeristö

16:00 Tilaisuuden päätös

Koulutuspaikka
Sokos Hotel Flamingo
Tasetie 8
01510 Vantaa

Aika
30.05.2018 Klo 9:00 – 16:00

Osallistumismaksu 680 euroa + Alv 24 %.

Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto ja MET: 5S -taskukirja.

Ilmoittautuminen ja peruutusehdot
Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittaessasi useampia henkilöitä samasta organisaatiosta, voit lisätä muut henkilöt lisätietoihin. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.