Lean 5S -koulutus (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Lean 5S -koulutus (1 pv)

03.04.2017, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 18 maaliskuun, 2017 Sampo Korppoo

Tuotanto ja logistiikka

Tuntuuko, että kaikki on aina kadoksissa? Kaipaatko yhdenmukaisuutta toimintaympäristöösi? Joka paikka on täynnä asioita tai tavaroita, mutta kuinka aloittaisin muutoksen?

5S on viisivaiheinen lähestymistapa muutoksen aloitukseen. Malli tukee ja ohjaa sekä auttaa luomaan rutiinit järjestyksen ylläpitämiseksi. 5S tavoittelee parempaa käytettävyyttä, toimintaan käytettävän ajan ennustettavuutta ja tuo muutoksen lähelle jokaista osallistujaa. 5S on peruspohja, joka on osa prosessin stabiloimista ja Lean -ajattelun vakiinnuttamista. Joissain tilanteissa 5S on yksi ensimmäisistä Lean -konsepteista, jota käytetään Lean -toimintaan siirryttäessä.

5S yhdistetään usein virheellisesti siivoamiseen. Sen taustalla on paljon muuta. Se on kulttuurimuutosta, käytettävyyden nostamista ja ennustettavuuden parantamista. Niin 5S -menetelmässä kuin useissa muissakin Leanin konsepteissa/työkaluissa päämäärä ja keino menevät sekaisin. 5S on oikein ymmärrettynä ja toteutettuna tehokas ja osallistava keino parantaa toimintaa.

Sisältö:
Koulutuksessa käsitellään 5S-konseptia, joka tukee muutosprosessia. 5S-filosofia perustuu seuraaviin perusperiaatteisiin: muutos lähtee luopumisesta, luodaan uusi selkeämpi ja toimivampi olosuhde sekä opitaan käytettävämmän työympäristön edut ja havaitaan, ettei 5S ole pelkkä siivousohjelma.

Koulutuksessa keskitytään myös 5S-taustaan. Tavoitteena on antaa ymmärrys 5S -menetelmästä ja sen yhteydestä Lean-toimintaan. 5S soveltuu sekä toimisto- että tehdasympäristöön. Koulutuksessa käytetään 5S-numeropeliä sekä 5S-poliisiautopeliä teorian konkretisoimiseksi.

5S tukee organisaatiota ottamaan ensimmäisen askeleen kohti uutta ja käytettävämpää toimintaympäristöä sekä samalla saada aikaan nopeasti konkreettista näkyvää organisaatiossa.

Kouluttaja:
DI Antti Piirainen, Quality Knowhow Karjalainen Oy

08.30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00 Avaus, esittely ja ohjelma

09:15 Parantaminen ja muutos
LEAN-tuotannon perusperiaatteet, mitä Lean on?
Hukan muodot – Muri, Mura, Muda
Harjoitus: Numeropeli – 5S simulointi
Miksi 5S? Mitä 5S ajaa?

12:00 Lounas

13:00 Harjoitus: Poliisiautopeli – 5S simulointi

14:00 Kahvi

14:30 5S:n pilarit 1-5 käytännössä tuotantoympäristössä
1. pilari Lajittelu
2. pilari Järjestäminen
3. pilari Puhdistaminen
4. pilari Systematisointi
5. pilari Sitoutuminen
Siisteyden mittaamisen kriteeristö

16:00 Tilaisuuden päätös

Tarjoilut:
Kahvit klo 8.30, klo 14.00 ja Lounas klo 12.00–13.00

Sibeliustalo, Lahti

Aika:
03.04.2017

680 eur
+ Alv 24 %. Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto ja MET: 5S-vihko.

Peruutusehdot:
Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.