Lean Champion -koulutus (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Lean Champion -koulutus (1 pv)

07.11.2016, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 9 lokakuun, 2016 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus , Tuotanto ja logistiikka

Haluan tietää mitä kaikkea Lean on, mistä aloittaisin? Kuinka johdan parannustoimintaa ja mitä pitäisi huomioida?

Lean Champion -koulutus lähestyy Leania viidestä näkökulmasta. Tarkoituksena on avartaa johtajien, esimiesasemassa olevien tai muiden Leanista kiinnostuneiden henkilöiden näkemystä parannustoiminnasta. Lean on jatkuvaa parantamista ja sopeutumista. Parantamisen onnistuminen vaatii osaamista ja näkemystä sekä menetelmiä ja ymmärrystä toimintaympäristön käyttäytymisestä.

Lean Champion -koulutus valmentaa organisaation johtajia – kaikilla tasoilla – ymmärtämään Lean-ideaalitilat ja tien kohti ideaalitiloja käyttämällä hyväksi Lean-työkaluja ja ongelmanratkaisua. Lean on jatkuvaa parantamista ja sopeutumista.

Lean on ensi sijassa johtamista ja kulttuurin muutos. On hyvin epätodennäköistä, että yrityksen Lean-muutos onnistuu ilman vahvaa johtamista. Lean Champion on organisaatiossa Lean-hankkeiden ja projektien sponsorina. Hän johtaa, tukee, suojelee, edistää ja levittää organisaatiossa Lean-toimintaa.

Lean Champion -koulutuksessa käydään läpi keskeiset Lean- ja ongelmanratkaisumenetelmät sekä niiden periaatteet. Leanin perimmäisenä tarkoituksena on kehittää yritystä hyvin kokonaisvaltaisesti. Lean-periaate pohjautuu käsitteille hukka (0-virhe), arvo, arvovirtaus, yksittäistuotanto, sopeutuminen ja turvallisuus. Korkeita eettisiä periaatteita, joita kohden kuljetaan pitkäjännitteisesti.

Koulutuksen tavoitteet:
• Ymmärtää, kuinka Leania voi käyttää yrityksen, tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen ja parantamiseen. Lean-menetelmillä voi merkittävästi parantaa asiakastyytyväisyyttä, laatua, lyhentää läpimenoaikoja ja pienentää kustannuksia. Leanin avulla voidaan myös turvata kannattavuus ja työpaikat.
• Oivaltaa ne suuret mahdollisuudet, jotka kätkeytyvät ideaalitilojen – 0-virhe, 100% lisäarvo, 1×1 virtaus ja varmuus työpaikasta – taakse. Näiden ideaalitilojen tavoittelu, vaikka niihin ei päästäkään nopealla aikavälillä, on jokaiselle yhteisölle hyödyllistä ja turvaa tulevaisuuden.
• Oppia, kuinka kohti Leania edetään ja miten johtamisen olisi tuettava kehitystä. Kuinka toiminta olisi organisoitava?
• Millaisia kokemuksia Suomessa on Leanin soveltamisesta saatu?

Kouluttaja:
DI Antti Piirainen, Quality Knowhow Karjalainen Oy

08.30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09.00 Avaus, esittely ja ohjelma

09:15 Lean – Mitä se on?
Leanin perimmäinen päämäärä
Toyota KATA – ajattelu- ja käyttäytymismalli
Lean -työkalujen tarkoitus ja rooli
5S, VSM, SMED, Kanban, Heijunka, Andon jne.
Lean -visio – 0-virhe, 100 % lisäarvo
yhden kappaleen virtaus ja työtä ihmisille
PDCA -malli

10:30 Toiminnan peruslainalaisuudet
Littlen laki, Kingmanin yhtälö, Tuottavuuden paradoksi
Vaihtelun vaikutus tuottavuuteen
Materiaalihukka, aikahukka ja kapasiteettihukka

12:00 Lounas

13:00 Lean-johtaminen ja johtamisen tasot
Arvovirran johtaminen ja Daily Management

14:00 Kahvi

14:30 Lean-ongelmanratkaisu
A3-johtamisen ja ongelmanratkaisun tukena
Perusongelmanratkaisu, Kaizen sekä Six Sigma

15:45 Kokemuksia Leanin soveltamisesta Suomessa

16.00 Tilaisuus päättyy

Tarjoilut:
Kahvit klo 08.30, klo 14.00 ja lounas klo 12.00–13.00

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti

Aika:
07.11.2016

590 eur
+ alv 24 %. Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto. Lisäksi osallistujat saavat suomenkielisen Tätä on Lean -kirjan.

Peruutusehdot:
Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.