Lean Six Sigma Yellow Belt -koulutus (2 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Lean Six Sigma Yellow Belt -koulutus (2 pv)

27.-28.05.2020, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 5 helmikuun, 2020 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus , Lean ja ketterät menetelmät

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• - "Tiimi oppi tuntemaan erilaiset Six Sigma -työkalut ja ymmärtämään Six Sigma -ongelmanratkaisumenetelmää."

• - "Erinomainen laatutekniikan peruskurssi."

Tarvitsetko apua Lean Six Sigma -projektitiimin sitouttamiseen?

Haluatko tarjota tiiviin paketin Lean Six Sigmasta kiinnostuneille?

Lean Six Sigma Yellow Belt -koulutus tarjoaa perustiedot Leanista ja Six Sigmasta sekä perehdyttää menetelmän perustyökaluihin. Koulutus sopii myös jatkuvan parannuksen ideaa ja konseptia soveltaville yrityksille laadun peruskurssiksi. Kurssi vastaa kysymykseen, kuinka onnistutaan ongelmanratkaisussa? Ilman ongelmanratkaisutekniikoita lähes 95% ongelmanratkaisuista epäonnistuu.

Koulutuksen tavoitteet:
    – Tutustua laadun perustyökaluihin ja Lean Six Sigma Black Belt ja Green Belt -projekteissa käytettäviin tiimityökaluihin
    – Ymmärtää, miksi dataperusteinen ongelmanratkaisu on tehokasta
    – Antaa laaja yleiskuva laatutekniikasta ja sen roolista kehitystoiminnassa

Sisältö
    Kaksipäiväisessä koulutuksessa keskitytään Lean Six Sigman perusteisiin, käsitteisiin ja peruskonsepteihin. Lean Six Sigma Yellow Belt -koulutuksen käynyt henkilö tuntee DMAIC -prosessin ja sen keskeiset mittaus-, analyysi-, parannus- ja ohjausvaiheen työkalut ja menetelmät. Koulutus sopii erinomaisesti Lean Six Sigma -projekteihin osallistuville henkilöille. Kurssi auttaa ymmärtämään ja omaksumaan dataan perustuvaa ongelmanratkaisua ja Lean Six Sigma -metodiikkaa.

Koulutus vastaa kysymyksiin:
    – Miksi tehdään prosessikaavio?
    – Miten dataa kerätään?
    – Miksi mittalaitteiden suorituskyky on keskeistä?
    – Mitä hukka on ja kuinka se konkretisoidaan?
    – Kuinka dataa voi analysoida?
    – Mitä datasta löydetään ja mitä ei?
    – Kuinka kokeilemme toimiiko parannus?
    – Miten saamme parannuksen ylläpidettyä?

Koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka osallistuvat tai ovat osallisia Lean Six Sigma -projekteissa. Kurssi tarjoaa yleiskuvan metodiikasta, tiimityökaluja ongelmanratkaisuun sekä pohjatietoja dataperusteiseen parantamiseen.

Kouluttaja:
    Matti Pesonen
    , Lean Six Sigma Black Belt, KTM (Strateginen johtaminen), KTK (Johtaminen ja organisaatiot)
    Matti Pesonen on valmistunut ekonomiksi Lappeenrannan teknillisen yliopiston Kauppakorkeakoulun Strategisen johtamisen maisteriohjelmasta. Kauppatieteen kandidaatin tutkinnon Matti on suorittanut johtamisen ja organisaatiotieteiden pääaineesta. Matin mielenkiintona on organisaatioiden toiminnan parantaminen ja yritysten johtamisen tason nostaminen.

KTM Matti Pesosella on kokemusta mm. seuraavista laadun johtamisen menetelmistä ja työkaluista ja niiden soveltamisesta asiakasyrityksissä ja koulutustilaisuuksissa:
    – Laatutekniikat ja laatutyökalut: FMEA, SPC, MSA, 8D, DoE, Juurisyyanalyysi, 5xMiksi ja muut yleiset tiimityökalut ja ongelmanratkaisumenetelmät
    – Lean Six Sigma -menetelmä: Lean Six Sigma Black Belt, Lean Six Sigma Green Belt-kouluttaja, Lean Six Sigma Yellow Belt-kouluttaja
    – Tilastolliset menetelmät: Minitab-ohjelmiston ja tilastollisten menetelmien ja datan analyysin kouluttaja
    – Laatujärjestelmät: ISO 9001:2015, IATF 16949:2016

Matista sanottua:
    ”Kouluttajan esiintyminen on motivoivaa ja selkeää. Hyvä!”
    ”Matti on loistava kouluttaja!”
    ”Opettaja oli asiantunteva ja osasi kertoa asiat niin, että ”maallikkokin” ymmärää asian.”

1. päivä

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi

09:00 Johdatus Lean Six Sigma -ajatteluun
    Ongelmanratkaisustrategia, DMAIC
    Lean vs. Six Sigma
    Mikä tekee Six Sigmasta erilaisen?
    Mitä muuta Six Sigma on?
    Hukan lajit

12:00 Lounas

13:00 Ongelman määrittely
    Määritystyökalut ja prosessi
    SIPOC
    Prosessikuvaus ja arvovirtakuvaus (VSM)

14:30 Kahvi

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti

27.-28.05.2020

1 150 euroa
    – hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Peruutus on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.