Lomautus- ja irtisanomistilanteet -Milloin työnantajalla on oikeus vähentää työvoimaa? (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

11.05.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 26 huhtikuun, 2023 Sampo Korppoo

Henkilöstöhallinto , HR Human Resources , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Milloin työnantajalla on oikeus lomauttaa työntekijöitä? Milloin edellytykset työntekijöiden osa-aikaistamiselle täyttyvät? Milloin työnantaja voi irtisanoa työntekijöitä tuotannollis-taloudellisella perusteella? Miten työvoiman vähentämiseen liittyvät menettelyt hoidetaan juridisesti oikein?

Työvoiman vähentämisen tarve voi tulla työnantajalle odotetusta, yllättäen tai sesonkiluonteisesti, ja myös epävakaa maailmantilanne saattaa tyhjentää tilauskirjat ennakoimattomasti. Kun tarve vähentää työvoimaa joko hetkellisesti tai pysyvästi huomataan, on tärkeää puntaroida työvoiman vähentämisen eri vaihtoehtoja ja valita tilanteeseen sopivin keino. Ennen kuin prosessit käynnistetään, on työnantajan hyvä tuntea eri vaihtoehtojen menettelytavat ja velvollisuutensa.

Tässä ajankohtaisessa webinaarikoulutuksessa perehdymme kokeneen työsuhdejuristin Anna-Maria Wassmanin johdolla työvoiman vähentämisen keinoihin ja siihen, miten nämä tilanteet hoidetaan juridisesti oikealla tavalla.

Käytännönläheinen koulutus vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
– Mitä työvoiman vähentämiseen liittyviä keinoja työnantajalla on käytettävissään?
– Mitkä ovat työvoiman vähentämisen eri keinojen juridiset reunaehdot?
– Milloin työnantajalla on oikeus lomauttaa työntekijöitä?
– Milloin edellytykset työntekijöiden osa-aikaistamiselle täyttyvät?
– Milloin työnantaja voi irtisanoa työntekijöitä tuotannollis-taloudellisella perusteella?
– Voiko työntekijöitä irtisanoa ennakkoon?
– Miten toimia tilanteessa, jossa pian rekrytoinnin jälkeen tulee vähentämistarve?
– Mitä kaikkea työnantajan tulee huomioida ennen yt-prosessin käynnistämistä?
– Miten laajasti eri työtehtäviin muun työn tarjoamisen velvoite ulottuu?
– Kuinka laajasti työnantajalla on velvollisuus kouluttaa irtisanomis- tai lomautusuhan alla olevia työntekijöitä uusiin tehtäviin?
– Miten pitkään työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuudet ovat voimassa?
– Kenelle työtä tulisi tarjota, jos takaisinottovelvoitteen piirissä on useampia henkilöitä?
– Miten vuokratyöntekijöiden tai alihankkijoiden käyttöön tulisi suhtautua, kun vähennyksiä on tehty?

Koulutus on suunnattu mm.
– HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille.
– Esihenkilöille
– Yritysjohdolle
– Asianajajille
– Työoikeusjuristeille

Koulutuksen osallistuja saa:
– Tehokkaan ja asiantuntevan webinaarikoulutuksen työvoiman vähentämisen keinoista ja niiden oikeista menettelytavoista.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille koulutuksen aikana.
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Kouluttaja
Anna-Maria Wassman
, osakas, Senior Advisor, HR Legal Services Oy
Anna-Maria on HR Legal Services Oy:n osakas ja työsuhdejuristi. Hän auttaa asiakkaita yli 15 vuoden kokemuksella kaikenlaisissa työsuhteisiin liittyvissä asioissa käytännönlähteisesti ja selkokielellä. Anna-Marian työskentelyä ohjaa ajatus siitä, että vaikeimpiinkin asioihin löytyy aina ratkaisu, kun sen eteen tekee töitä. Anna-Maria myös kouluttaa säännöllisesti eri aloilla toimivia organisaatioita työlainsäädännön vaatimuksista ja velvoitteista sekä avustaa monia organisaatioita työsuhdejuridisissa asioissa, kuten työvoiman vähentämistilanteissa.

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Työvoiman vähentämisen eri keinot ja niiden edellytykset
– Lomautus
– Osa-aikaistaminen
– Irtisanominen työn vähentymisen perusteella
– Menettely ennen työvoiman vähentämistä

10.30 Tauko

10.45 Vähennysten kohdistaminen ja toteuttaminen
– Työntarjoamisvelvoitteet
– Työnantajan velvoitteet vähennysten jälkeen
– Yhteenveto

12.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

11.5.2023, klo 9:00-12:30

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 260 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.