Maankäytön ajankohtaispäivä (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Maankäytön ajankohtaispäivä (1 pv)

20.11.2018, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 15 syyskuun, 2018 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen , Webinaarit

Maankäytön ajankohtaispäivä 2018 tarkastelee monipuolisesti ajankohtaisia maankäyttöä koskevia lakimuutoksia ja niiden käytännön vaikutuksia.

Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistus on käynnissä. Uudistuksia on tulossa myös muun muassa lunastuslakiin. Lisäksi hallinto on uudistumassa.
Kaavoitus, mahdolliset suunnitteluvaraukset ja maankäyttösopimukset – miltä kiivastakin keskustelua nostattavat menettelyt näyttävät toisaalta kunnan ja toisaalta yksityisen toimijan silmin? Myös kaavasta poikkeamisen edellytykset ja rakennusten käyttötarkoituksen muutokset herättävät kysymyksiä. Ovatko toimivallan muutokset aiheuttaneet muutoksia poikkeamisen käytäntöihin?

Yhtenä erityisteemana ajankohtaispäivässä käsitellään meluhaittojen arviointia ja meluhaittoja koskevaa oikeuskäytäntöä. Lisäksi päivän aikana luodaan tiivis katsaus myös maankäyttöpäätösten digitalisaatiohankkeen tilanteeseen.

Tervetuloa päivittämään tietosi ja vaihtamaan ajatuksia maankäytön ajankohtaisista teemoista!

Puheenvuorojen aiheita:
– maankäyttö- ja rakennuslain ajankohtaiset uudistukset
– kuntien maapolitiikka ja uudistuva lunastuslaki
– kaavoituksen käynnistäminen, suunnitteluvaraus ja maankäyttösopimus – kunnan ja yksityisen silmin
– kaavasta poikkeamisen edellytykset ja lupaharkinnan rajat
– rakennusten käyttötarkoituksen muutokset ja lisärakentaminen
– meluhaittojen arviointi maankäytön kannalta
– meluhaittoja koskevaa oikeuskäytäntöä
– maankäyttöpäätösten digitalisaatio

Ajankohtaispäivä on suunnattu maankäyttöasioiden parissa työskenteleville juristeille, virkamiehille ja asiantuntijoille sekä alan konsulteille.

Kouluttajat
Ajankohtaispäivän puheenjohtajana toimii talousoikeuden professori Ari Ekroos Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön laitokselta. Muihin kouluttajiin lukeutuvat asianajajat Heidi Savia asianajotoimisto Propertasta, Sirkka Terho Evershedsistä ja Kari Marttinen HPP:stä sekä ryhmäpäällikkö Jari Hosiokangas Rambollilta, portfolio- ja maanhankintapäällikkö Katariina Haigh Bonavalta, kaupungingeodeetti Tiina Hartman Keravan kaupungista ja Maankäyttöpäätökset-hankkeen projektipäällikkö Satu Taskinen ympäristöministeriöstä.

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa Maankäytön ajankohtaispäivään!

9:10 Maankäytön ja rakentamisen ajankohtaiset lakiuudistukset

– Lainsäädännön toteutuneet muutokset
– Ympäristöhallinnon uudistukset
– Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistus
Ari Ekroos, talousoikeuden professori, rakennetun ympäristön laitos, Aalto-yliopisto

9:50 Kuntien maapolitiikka ja uudistuva lunastuslaki

– Maapolitiikan keinovalikoimasta
– Lunastuslain uudistaminen

10:10 Kaavoituksen käynnistäminen, suunnitteluvaraus ja maankäyttösopimus
– Prosessi kunnan ja yksityisen kannalta
Katariina Haigh, portfolio- ja maanhankintapäällikkö, Bonava Suomi ja Tiina Hartman, va. kaupunkikehitysjohtaja, kaupungingeodeetti, Keravan kaupunki

11:20 Tauko

11:30 Kaavasta poikkeamisen edellytykset ja lupaharkinnan rajat

– Ovatko toimivallan muutokset tuoneet muutoksia poikkeamiskäytäntöön?
Sirkka Terho, asianajaja, osakas, Eversheds Asianajotoimisto

12:15 Lounas

13:15 Rakennuksen käyttötarkoituksen muuttaminen ja lisärakentaminen yhdyskuntarakenteen tiivistämiseksi
Heidi Savia
, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Properta

14:00 Meluhaittojen arviointi maankäytön kannalta
Jari Hosiokangas
, ryhmäpäällikkö, ympäristö ja terveys / melu ja akustiikka, Ramboll

14:45 Kahvitauko

15:00 Meluhaittoja koskevaa oikeuskäytäntöä
Kari Marttinen
, OTL, asianajaja, osakas, HPP Asianajotoimisto

15:45 Maankäyttö- ja rakennuslaissa tähdätään kaavoituksen digiloikkaan
Satu Taskinen
, projektipäällikkö, Maankäyttöpäätökset-hanke, ympäristöministeriö

16:15 Koonti ja loppukeskustelu

16:25 Ajankohtaispäivä päättyy

Royal at Crowne Plaza
Mannerheimintie 50

Voit osallistua myös verkon välityksellä

20.11.2018 klo 9.00 – 16.25

euroa /hlö + alv 24 %.

Webinaarihinta:
euroa + alv 24 % / yksi webinaariosallistuja.

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %
(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää.)

Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.