Maankäytön ajankohtaispäivä (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Maankäytön ajankohtaispäivä (1 pv)

19.11.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 6 elokuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen , Webinaarit

Maankäytön ajankohtaispäivä 2019: valokeilassa lakiuudistukset, kaavoituksen digiloikka sekä asemakaavan sallima käyttötarkoitus muuttuvien käyttötarpeiden puristuksessa!
Maankäytön ajankohtaispäivä käy läpi maankäyttöä koskevat lakiuudistukset ja tuoreet oikeustapaukset. Erityisteemoina käsitellään tänä vuonna kaavoituksen tietomallipohjaista suunnittelua ja tilanteita, joissa kiinteistöjen muuttuvat käyttötarpeet törmäävät kaavaan.

Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistus on käynnissä, ja loppuvuodesta odotetaan jo konkreettista lisätietoa. Lakiuudistushankkeessa mukana oleva, sidosryhmäfoorumin puheenjohtajana toimiva talousoikeuden professori Ari Ekroos avaa ajankohtaispäivän alussa uudistuksen ajantasaista tilannetta.

Tämän jälkeen ajankohtaispäivässä pureudutaan ajankohtaiseen oikeuskäytäntöön, maankäytön digitalisaatioon sekä asemakaavan mukaiseen käyttötarkoitukseen ja kiinteistöjen muuttuviin käyttötarpeisiin.

Voisiko tietomallipohjainen suunnittelu tehostaa kaavoitusprosessia luvituksesta muutoksenhakuun? Mitä kaavoituksen digitalisaatio edellyttäisi esimerkiksi rajapinnoilta ja käsitemäärittelyiltä? Entä mitä tietomallipohjainen suunnittelu tarkoittaisi juridisesti?

Salahotellit ovat tänä vuonna nousseet otsikoihin ja ennakkotapauksiksi. Mitä tapahtuu, kun jakamistalouden ilmiöt ja liiketoiminnan tarpeet törmäävät kaavaan? Toimitilojen muuttaminen asuinkäyttöön herättää myös kysymyksiä. Millaisia ehtoja kaavat tälle asettavat? Entä millainen keinovalikoima on käytössä yhdyskuntarakenteen tiivistämisessä?

Ajankohtaispäivä on suunnattu maankäyttöasioiden parissa työskenteleville juristeille, virkamiehille ja asiantuntijoille sekä alan konsulteille.

Päivän aikana saat vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

– Mikä on maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen tilanne?
– Voiko tietomallipohjainen suunnittelu synnyttää kaavoituksen digiloikan, ja mitä juridisia kysymyksiä tulee ennen tätä ratkaista?
– Miten asemakaavan mukainen käyttötarkoitus mukautuu muuttuviin käyttötarpeisiin?
– Millaiset yksityisen liiketoiminnan ja kaavoituksen yhteentörmäykset vaativat ratkaisua?
– Miten jakamistalouden ilmiöt kohtaavat maankäyttö- ja rakennuslain?
– Millaisia ympäristöoikeudellisia oikeustapauksia on ratkottu viimeisen vuoden aikana?

Ajankohtaispäivän puheenjohtajana toimii talousoikeuden professori Ari Ekroos Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön laitokselta. Päivän muina kouluttajina muun muassa erityisasiantuntija Juhana Rautiainen ympäristöministeriöstä, asianajajat Robert Utter Asianajotoimisto Roschierista ja Jaakko Kanerva Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanervasta sekä esikaupunkialueiden aluerakentamisprojektin projektijohtaja Ritva Tanner Helsingin kaupungilta.

Crowne Plaza Hesperia, Mannerheimintie 50, 00260 Helsinki

Voit osallistua myös verkon välityksellä

tiistai 19.11.2019

Webinaarihinta:
euroa + alv 24 % / yksi webinaariosallistuja.

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %
(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää.)

Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.