Maankäyttösopimukset (1/2 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Maankäyttösopimukset (1/2 pv)

05.09.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 6 elokuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• "Asiantuntevat luennoitsijat. Kiinnostavaa oli, että maankäyttösopimuksia käsiteltiin myös rakentajan/maanomistajan näkövinkkelistä."- Osallistujapalaute kevään 2019 toteutuksesta

Kaavoitus, mahdolliset suunnitteluvaraukset ja maankäyttösopimukset: Millaisia ovat hyvät ja huonot käytännöt? Miltä kiivastakin keskustelua nostattavat menettelyt näyttävät toisaalta kunnan ja toisaalta yksityisen toimijan silmin? Miten kehittää menettelyitä?
    Kiitetyn koulutuksen uusinta keväältä 2019! Vuorovaikutteisessa koulutuksessa puidaan maankäytön kehittämisprosessia sekä laaja-alaisesti että käytännönläheisesti.

Päivän puheenjohtajana toimii talousoikeuden professori Ari Ekroos Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön laitokselta. Hän käsittelee omassa puheenvuorossaan kuntien maapolitiikkaa ja lunastuslain uudistumista. Lisäksi aamupäivän aikana käsitellään asemakaavoitukseen liittyviin sopimuksiin kytkeytyviä varoittavia ja onnistuneita esimerkkejä sekä maankäytön kehittämisprosessia vaiheineen käytännössä. Aihetta tarkastellaan sekä kuntien että yksityisten toimijoiden kannalta.

Koulutuksen aiheita
    – kuntien maapolitiikka ja uudistuva lunastuslaki
    – kaavoituksen käynnistäminen, suunnitteluvaraus ja maankäyttösopimus – kunnan ja yksityisen silmin
    – asemakaavoitukseen liittyvien sopimusten hyvät ja huonot käytännöt sekä varoittavat esimerkit
    – maankäyttösopimuksiin liittyvien menettelyiden kehittäminen.

– kuntien maankäytöstä vastaaville asiantuntijoille ja lakimiehille
    – rakennusliikkeiden maankäyttöpäälliköille ja lakimiehille
    – muille maankäyttöasioiden parissa työskenteleville juristeille, virkamiehille ja asiantuntijoille sekä alan konsulteille.

Kouluttajat:
    Ari Ekroos
    , talousoikeuden professori, Insinööritieteiden korkeakoulu, talousoikeuden professori, Talousoikeus, Maankäyttötieteiden laitos
    OT, talousoikeuden professori Ari Ekroos on osallistunut mm. maankäyttö- ja rakennuslain valmisteluun. Hänen tutkimusintressinsä ovat laajasti ympäristöoikeudellisia pitäen sisällään ainakin ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevan lainsäädännön, luonnonsuojelulainsäädännön, maankäyttö- ja rakentamisen sääntelyn, vesioikeuden ja ilmastosääntelyn. Hänen erityisenä kiinnostuksen kohteenaan ovat nykyisin ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja siihen sopeutumiseen liittyvä ympäristö- ja energiaoikeudellinen sääntely laajasti ymmärrettynä, jolloin siihen kuuluu ylikansallisen sääntelyn (ilmastonmuutossopimus/Kioto ja EU:n ilmastosääntely päästökauppoineen ja muine toimineen) ja ohjauksen lisäksi kansallinen lainsäädäntö mukaan lukien perinteinen ympäristöoikeudellinen normisto.

Tiina Hartman, va kaupunkikehitysjohtaja, kaupungingeodeetti, Keravan kaupunki
    Va. kaupunkikehitysjohtaja, kaupungingeodeetti Tiina Hartman on toiminut maapolitiikasta vastaavana virkamiehenä Vihdin kunnassa ja Keravan kaupungilla yhteensä 13 vuoden ajan, josta ajasta hän on muutaman vuoden ajan toiminut molemmissa kunnissa myös kaavoituksen esimiehenä. Hän on myös laatinut Uudenmaan liiton rahoittamana käsikirjan kuntien käyttöön maapoliittisen ohjelman laatimiseksi.

Katariina Haigh, portfolio- ja maanhankintapäällikkö, Bonava Suomi Oy
    Katariina Haigh vastaa Bonavan Suomen maanhankinnasta ja tonttiportfoliosta. Hän on työskennellyt kiinteistökehityksen ja projektijohdon tehtävissä Bonavalla ja sitä edeltävässä NCC:n asuntoliiketoiminnassa vuodesta 2010, aiempana vastuualueenaan hankkeiden kaavakehitys. Tätä ennen hän on toiminut kaupunginarkkitehtina vastaten mm. keskustakehityksestä ja keskeisistä asema- ja osayleiskaavoista, sekä rakennus- ja kaupunkisuunnittelun tehtävissä Suomessa ja Ranskassa. Erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat kumppanuushankkeet ja hyvän lähiympäristön luominen asukkaille.

Helena Kinnunen, Senior Legal Counsel, Fondia

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa koulutukseen!

9:10 Kuntien maapolitiikka ja uudistuva lunastuslaki

– Maapolitiikan keinovalikoimasta
    – Lunastuslain uudistaminen
    Ari Ekroos, talousoikeuden professori, rakennetun ympäristön laitos, Aalto-yliopisto

10:00 Maankäyttösopimuksiin liittyvien menettelyjen haasteet
    Helena Kinnunen, Senior Legal Counsel, Fondia

10:30 Tauko

10:45 Kaavoituksen käynnistäminen, suunnitteluvaraus ja maankäyttösopimus – prosessi käytännössä kunnan ja yksityisen silmin
    Katariina Haigh, portfolio- ja maanhankintapäällikkö, Bonava Suomi ja Tiina Hartman, va kaupunkikehitysjohtaja, kaupungingeodeetti, Keravan kaupunki

12:15 Koonti: miten lähteä kehittämään menettelyitä?

12:30 Lounas

13:15 Tilaisuus päättyy

Crowne Plaza Helsinki-Hesperia, Mannerheimintie 50, Helsinki

torstai 05.09.2019

Webinaari:

Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:
    200 euroa + alv / osallistuja

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
    Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
    Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
    Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.