fbpx
Misinformaatio ja maineriskit – johda ja vaikuta verkossa (3 pv)
Aalto EE järjestää nyt koulutuksen:

Misinformaatio ja maineriskit – johda ja vaikuta verkossa (3 pv)

3990 euroa /hlö + alv 24 %

3990 EUR

06.-08.09.2022, Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki Runeberginkatu 14-16, Helsinki 12 elokuun, 2022 Sampo Korppoo

Toiminnan kehittäminen , Viestintä , Vuorovaikutus

Informaatiovaikuttamisen ajankohtaiset haasteet – onko organisaatiosi valmis?

Viime aikoina olemme saaneet todistaa useita yrityksiä ja organisaatioita kohdanneita tilanteita, joissa ne kohtaavat kritiikkiä arvoistaan tai valinnoistaan, yhtäkkiä ja yllättäen. Sosiaalisen median kanavissa leviävä tieto, usein väärä tai harhaanjohtava mutta samalla erittäin vaikuttava, hankaloittaa organisaatioiden toimintaa ja omien arvojen mukaista viestintää. Viestinnän koko toimintakenttä on muuttunut, ja organisaation maine ja liiketoiminta voivat olla vaakalaudalla, jos misinformaation leviämiseen ei olla varauduttu.

Misinformaatio ja maineriskit – johda ja vaikuta verkossa -valmennus tukee organisaatiosi heräämistä ajankohtaiseen ja tärkeään aiheeseen. Pääset yhdessä kollegojen kanssa oppimaan ja keskustelemaan kriittisistä menestystekijöistä, jotka tukevat organisaatiosi toimintaa nykyajan nopeatempoisessa, jopa hämmentävässä, viestintä- ja vaikuttamiskentässä.

Ohjelman ensimmäisenä päivänä syvennyt yhteiskunnan informaatioympäristöön ja yksilön mielenmaisemaan auttaen jäsentämään organisaatioiden tämän päivän toimintakenttää. Toisena päivänä perehdyt konkreettisesti yritysten strategisiin vaihtoehtoihin ja toimintakyvykkyyteen informaatiovaikuttamisessa ja kolmantena päivänä on vuorossa workshop-tyylinen työskentely, jossa käytännössä simuloit vaikuttamista hybridissä mediatilassa ja vahvistat omaa toimintasuunnitelmaanne jatkoon. Valmennuksen kautta saat oivat eväät asioiden edistämiseen omassa organisaatiossasi, ja osaat valmentaa organisaatiosi johtoa verkossa viestimisen kentässä.


Yksikään yritys, organisaatio tai edes yksilö ei ole verkossa vaikuttamisen ja hallitsemattoman tiedon leviämisen ulkopuolella

Kuka tahansa saattaa olla seuraava kohde. Haastamme jokaisen organisaation johdon ja viestinnän ottamaan mis-, dis- ja malinformaation ja niihin varautumisen agendalleen:

– tiedostamaan muuttuneen toimintakentän
– ymmärtämään, mitä riskejä digitaalinen yhteiskunta synnyttää
– tunnistamaan omat maineriskit
– tunnistamaan sidosryhmät tai tilanteet, joissa riskit voivat toteutua
– luomaan organisaatioon valmiuden toimia
– ottamaan johtajuuden tässä asiassa – niin omassa organisaatiossa kuin sidosryhmien ajatuksissa

Miksi? Harhaanjohtava ja väärä tieto organisaatiostasi voi kostautua tuloksessa viivan alla. Puhumattakaan vaikutuksista työntekijöihin, organisaatiokulttuuriin tai nykyisiin tai tuleviin asiakkaisiin. Varmista siis organisaatiossasi, että olette ajan hermolla: johdon ja viestinnän vastuuhenkilöiden ymmärrys mahdollisista riskeistä on vahva, olette luoneet strategian haasteellisiin tilanteisiin ja varmistatte niin toimintakyvykkyyden kuin eri kanavien hallinnan viestinnällisesti.

Termit haltuun
Misinformaatio = Kun väärää tietoa jaetaan ilman tahallista haitan tai vahingon tavoittelua
Disinformaatio = Kun väärää tietoa tuotetaan tai jaetaan tietoisena sen tuottamasta haitasta tai vahingosta
Malinformaatio = Kun oikeaa tietoa jaetaan tietoista haittaa tai vahinkoa aiheuttaen


Hyödyt
Ohjelmassa vahvistat laaja-alaisesti osaamistasi hyvin ajankohtaisen johtamisen ja viestinnän teeman, dis-, mis- ja malinformaation parissa. Saat konkreettista ymmärrystä organisaatioiden nykytoimintaympäristöstä hyödyntäen Aalto-yliopistossa olevaa asiantuntemusta ja ajankohtaisia välineitä ja työkaluja vaikuttamisen ja vastavaikuttamisen saralla. Valmennuksen teema on tärkeä ihan jokaiselle organisaatiolle, ja jos toimintasuunnitelmaa dis- ja misinformaation sekä informaatiovaikuttamisen osalta ei vielä ole, sen tekemiseen kannattaa nyt tarttua.

– Ajankohtainen aihe jokaiselle organisaatiolle toimialasta riippumatta
– Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja organisaatiosi toimintakyvykkyyden varmistamiseksi
– Inspiroivia keskusteluja ja paljon tietoa tutkimuksen ja käytännön kokemuksen kautta


Kenelle?
Valmennusohjelma on tarkoitettu kaikille organisaatioille, jotka haluavat varmistaa ajankohtaisen tiedon ja toiminnan nykyisessä viestinnällisessä toimintaympäristössä, jossa organisaatiot saattavat kohdata nopeasti lisääntyvää vaikuttamista sidosryhmissään pohjautuen tahalliseen tai tahattomaan väärään tietoon tai esimerkiksi kritiikkinä arvovalintoihin.

Valmennus soveltuu organisaatioiden viestintäjohdolle ja viestintätiimeille, yhteiskuntasuhteissa toimiville, turvallisuusjohdon edustajille tai laaja-alaisesti kaikille organisaatioiden johtorooleissa toimiville.


Kouluttajat:
Vesa Kantola

Vesa on työskennellyt Aalto-yliopistossa (ja sen edeltäjällä Teknillisessä korkeakoulussa) 25 vuotta kuvaviestinnän lehtorina opettaen eri medioihin liittyviä kursseja konseptisuunnittelusta estetiikkaan. Tällä hetkellä Vesa toimii Aallossa tuntiopettajana vetäen informaatiovaikuttamisen (trollaus) kurssia vuoteen 2023 asti. Hän on peruskoulutukseltaan elokuvaohjaaja ja tuottaja.

Tulevaisuus, siihen liittyvät tutkimusmenetelmät ja tulevaisuustyöpajojen suunnittelu, fasilitointi ja co-creation ovat olleet Vesan keskeistä toimintaa jo vuodesta 2001 lähtien. Hän on suunnitellut ja fasilitoinut sekä teatterillisia että pelillisiä interventioita kiinnostavilla tuloksilla ja julkaissut näistä.

Koulutukseltaan hän on humanististen tieteiden kandidaatti (aate- ja oppihistoria) Oulun yliopistosta, taiteiden maisteri (elokuvaohjaus) Taideteollisesta korkeakoulusta, sekä jatko-opiskelija (elokuvataiteenlaitos) Aalto-yliopistossa.

Lilly Korpiola
Lilly on tietokirjailija, viestinnän ja johtamisen asiantuntija. Lillyn on tehnyt pitkän uran ammattijohtajana, mediatuottajana ja konsulttina. Hän on tutkinut viestintää ja johtamista digitaalisessa julkisuudessa ja yhdistää valmennuksissaan tutkimustietoa käytännön kokemukseen. Lilly valmentaa ja konsultoi eri organisaatioita viestinnän, johtamisen ja vaativan vuorovaikutuksen kysymyksissä Suomessa sekä kansainvälisesti. Hän on ollut kehittämässä usean suomalaisen organisaation turvallisuus- ja kriisiviestintää sekä viestintästrategiaa.

Lilly on kirjoittanut useita tietokirjoja, mm. Kriisiviestintä digitaalisessa julkisuudessa (2011 Inforkustannus), Arabikevät (2012 Avainkustannus, yhdessä toimittaja Hanna Nikkasen kanssa), Lähi-itä Arabikevään jälkeen – arjen ja apokalypsin välissä (2017 Tammi, yhdessä Sanna Raita-ahon kanssa) sekä Korona ja digitaalinen riskiyhteiskunta (2021 Tammi, yhdessä Petro Poutasen kanssa).



OHJELMA

Koulutusjaksot

6.9.2022
Dis- ja misinformaation vaikutukset organisaatioiden pelikenttään

Dis- ja misinformaation iso kuva – mitä on totuus ja totuudenjälkeinen aika?
– Mitä on informaatio, data, tieto, ja mitä voidaan oikeastaan tietää?
– Polarisaation voimistuminen informaatioympäristön vaikutuksesta ja tämän seuraukset
– Informaatioympäristön perinteiset ja uudet toimijat
– Miten sosiaaliset mediat ja niiden algoritmit toimivat?
– Miten deepfake, tekoäly sekä automaatio kehittyvät ja tulevat vaikuttamaan informaatioympäristöön?
– Verkkoväkivalta ja vihapuhe
– Maalittaminen ja siltä suojautuminen

Ihmisten ja yhteiskunnan mielenmaisema
– Tunteiden vaikutus päätöksentekoon
– Uskominen, salaliittoteoriat ja niiden leviäminen


7.9.2022
Organisaatioiden strategiset vaihtoehdot ja toimintakyvykkyys informaatiovaikuttamisessa

Hybridi mediatila – median ja viestinnän murros nyt!
Digitaalinen riskiyhteiskunta ja johtamisen uudet haasteet
Mitä dis-, mis- ja malinformaatio tarkoittaa yritysten ja organisaatioiden näkökulmasta?
– Informaatiovaikuttamisen eri muotojen vaikutukset yritysten liiketoimintaan ja maineeseen
– Miten organisaatiot voivat valmistautua ja varmistaa toimintakyvykkyyden hybridissä mediatilassa?

Strategiat ja keinot vastata hybridin mediatilan ja informaatiovaikuttamisen tuomiin riskeihin ja uhkiin
Ajatusjohtajuus ja maineenhallinta yrityksen kilpailuetuna
Viestinnän rooli
Datalähtöisyyden hyödyntäminen
Vaikuttajaverkostojen tunnistaminen
Liiketoimintahyödyt


8.9.2022
Vaikuttamisviestintä, kriisit ja maine – käytännön workshop

Päivän aloitus: kaikki lähtee tilannekuvasta ja siitä johdetusta tilanneymmärryksestä. Miten tilannekuva rakennetaan, ja miten häiriötilanteissa viestitään ja vastavaikutetaan oikean tilanneymmärryksen pohjalta?

Workshopissa osallistujat pääsevät laittamaan käytäntöön valmennuksen opit kouluttajien fasilitoimina. Workshop koostuu tietoiskuista, harjoitustehtävistä ja minisimulaatioista.

Harjoitusskenaariot: dis-, mis- ja malinformaatio hybridissä mediatilassa

Päivän aikana vedetään yhteen valmennuksen opit ja rakennetaan kunkin osallistujan organisaation parempaa valmiutta ja toimintasuunnitelmaa toimintaympäristöön, mikä edellyttää viestinnän asiantuntijoilta ennakointikykyä, monikanavaisuuden ymmärrystä, turvallisuuden rakentamista ja monipuolisia johtamis- ja vuorovaikutustaitoja.


Koulutuspaikka:
Aalto-yliopisto Töölö, Runeberginkatu 14-16, 00100 Helsinki

Ajankohta:
6.–8.9.2022

Hinta:

1.5.–30.6.2022:
3 790 euroa
/hlö + alv 24 %.

1.7.2022 jälkeen:
3 990 euroa
/hlö + alv 24 %.

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Mikäli Asiakas peruuttaa osallistumisensa valmennusohjelmaan 15-21 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 20 % Palvelun hinnasta. Peruutuksen tapahtuessa 8-14 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 50 % Palvelun hinnasta. Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen tai peruutusilmoitus jää kokonaan tekemättä, veloitetaan Asiakkaalta koko osallistumismaksu.

Ilmoittaudu ohjelmaan 16.8.2022 mennessä.

Kouluttajan muut kurssit

Samankaltaisia kursseja