Miten kerrosala lasketaan? -webinaari (1/2 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Miten kerrosala lasketaan? -webinaari (1/2 pv)

30.01.2019, Webinaari , Webinaari 6 tammikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen , Webinaarit

Kerrosalaa käytetään kaavoissa määrittämään rakennusoikeuden määrää. Kerrosalan laskemista koskevaan maankäyttö- ja rakennuslain 115 §:ään tuli joulukuussa 2017 muutos. Muutoksen myötä rakennuksen kerrosalaan lasketaan edelleen kerrosten alat ulkoseinien ulkopinnan mukaan sekä lisäksi kellarista ja ullakolta se ala, johon voidaan sijoittaa rakennuksen pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaisia tiloja. Tätä pääsääntöä koskevia poikkeuksia lisättiin tuoreessa muutoksessa.

Muutos on synnyttänyt useita kysymyksiä, joihin viranomaisohjeista ei löydy vielä vastausta.

”Kerrosalaan liittyvistä viimeaikaisista kysymyksistä on käynyt myös ilmi, että erinimisten alojen käyttö eri tilanteissa ei ole kaikille itsestään selvää. Esimerkiksi asunnonmyynti-ilmoituksissa asunnon koko ilmoitetaan asuinpinta-alana, asemakaavaan merkitty rakennusoikeus ilmoitetaan kerrosalana ja suunnittelijat puhuvat bruttoalasta”, toteaa lainsäädäntöneuvos Kirsi Martinkauppi.

Käytännönläheisessä webinaarikoulutuksessa käydään Kirsi Martinkaupin ja arkkiteti Ahti Ollikaisen johdolla läpi:

– lakimuutoksen sisältöä ja vaikutuksia
– erityyppisten alojen määritelmiä
– rakennettavaksi sallitun kerrosalan laskentaa
– vastaan tulleita tyypillisiä käytännön kysymyksiä ja ongelmatilanteita
– lakimuutoksen tuomia uusia mahdollisuuksia rakennusoikeuden kannalta
– kerrosalan laskennan yhtenäistämistä pääkaupunkiseudun kunnissa.

Voit osallistua webinaariin helposti omalla tietokoneellasi. Webinaarin chattitoiminnolla voit esittää kouluttajalle mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Voit lähettää kysymyksiä ennakkoon tai milloin tahansa koulutuksen aikana. Lisäksi saat webinaaritallenteen katsottavaksesi kahden viikon ajaksi.

Koulutus on suunnattu mm.

– pääsuunnittelijoille, arkkitehdeille
– taloyhtiöiden isännöitsijöille
– konsulttiyritysten asiantuntijoille.

Kouluttajat
Kirsi Martinkauppi
, lainsäädäntöneuvos, ympäristöministeriö
Ahto Ollikainen, arkkitehti, SAFA, Teema-arkkitehdit Oy

Koulutus toteutetaan webinaarina

30.01.2019 9:30-11:30

euroa /hlö + alv 24 %.
Lisäosallistujat samasta organisaatiosta 99 euroa + alv 24 % / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.