Monimuotoisuus työelämässä juridiikan ja HR:n näkökulmasta (1 pv)
Kauppakamarin Koulutus järjestää nyt koulutuksen:

Monimuotoisuus työelämässä juridiikan ja HR:n näkökulmasta (1 pv)

10.05.2023, Helsingin seudun kauppakamarin koulutustila Metropoli, Helsinki Kalevankatu 12, Helsinki 17 huhtikuun, 2023 Sampo Korppoo

Esihenkilötyö , HR ja henkilöstöhallinto , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Monimuotoisuus työelämässä juridiikan ja HR:n näkökulmasta -koulutuksessa käydään läpi monimuotoisuuteen liittyvät asiat koko työsuhteen elinkaaren osalta HR:n ja juridiikan näkökulmasta kattavasti ja käytännönläheisesti esimerkkien ja vinkkien kautta.

Työpaikan henkilöstön monimuotoisuus eli työntekijöiden keskinäinen erilaisuus on nykypäivänä entistä tärkeämmässä roolissa. Monimuotoisuus parantaa innovatiivisuutta, työpaikan houkuttelevuutta, henkilöstön tyytyväisyyttä ja myös työnantajan taloudellista kannattavuutta.

Monimuotoisuuden kehittäminen, ylläpitäminen ja siitä saatavissa olevien hyötyjen saaminen edellyttää, että työpaikoilla tiedetään mitä monimuotoisuus on, miten ja millä tavoin se tulee huomioida työsuhteen eri vaiheissa ja miten monimuotoisuutta johdetaan.

Koulutus on hyödyllinen kaikille HR-ammattilaisille, joita monimuotoisuus kiinnostaa tai jotka ovat jo edistäneet monimuotoisuutta organisaatiossaan. Lisäksi koulutuksesta on hyötyä työsuhdejuristeille ja muille monimuotoisuuden parissa työskenteleville.

VOIT OSALLISTUA MYÖS ETÄNÄ!
Koulutukseen voi osallistua myös etänä paikasta riippumatta ja osallistuminen onnistuu helposti etänä omalta koneeltasi. Saat ennen tilaisuutta sähköpostissa ohjeet, josta pääset osallistumaan.

Koulutuksen asiantuntijoissa on mukana kokeneita HR-johtajia ja juristeja, jotka ovat kehittäneet ja johtaneet monimuotoisuutta työpaikoilla sekä ratkoneet siihen liittyviä juridisia pulmia:
Outi Tähtinen, Asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Nina Meincke, Johtaja, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kirsi Hellsten, Toimitusjohtaja, Just People Oy
Eija Warma-Lehtinen, Asianajaja, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Outi Ruohola, Henkilöstöjohtaja, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Sami Ärilä, Henkilöstöjohtaja, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen

Ohjelma:
8.30 alkaen
Ilmoittautuminen ja aamiaistarjoilu

9.00-10.30
Mitä monimuotoisuus on ja mikä sitä sääntelee – perehdytys aiheeseen
• Monimuotoisuus työelämässä – mitä se tarkoittaa ja mitkä ovat siihen liittyvät käsitteet
• Monimuotoisuutta luotsaava juridiikka
• Kansainväliset oikeuslähteet ja perustuslaki
• Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolaki
• Syrjinnän määritelmät ja eri perusteet
• Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma
• Positiivinen erityiskohtelu – mistä on kyse, mitä laki sallii ja mitä ei
• Muu monimuotoisuudessa huomioitava sääntely
• Tietosuojaan liittyvä sääntely
Asianajaja Outi Tähtinen Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Asianajaja Eija Warma-Lehtinen, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy

10.45-12.00
Monimuotoisuus työsuhteen eri vaiheessa ja osana henkilöstötyötä – juridiikka ja vinkkejä käytäntöön
• Rekrytointi ja työsuhteen solmiminen
• Perehdytys sekä osaamisen ja suorituksen johtaminen: kaikille samaa ja samat mahdollisuudet – vai onko sittenkään näin?
• Monimuotoisuus työpaikan arjessa
• Erilaiset työn tekemiseen liittyvät vapaaehtoiset järjestelyt ja kohtuulliset mukautukset

12.00-12.45 Lounas

12.45-14.45 (välissä tauko noin klo 14.00-14.20)
• Työntekijöiden palkitsemisen käytännöt
• Työhyvinvointi ja työterveyshuolto
• Monimuotoisuus ei-työsuhteisissa työnteon muodoissa
• Monimuotoisuuteen liittyvät työyhteisötutkimukset ja monimuotoisuudesta raportointi
• Työsuhteen muutostilanteet – arjessa esille nousevat tilanteet ja sudenkuopat
• Miten työnantaja voi reagoida monimuotoisuutta loukkaavan toimintaan
• Yhteenveto: Monimuotoisuuteen liittyvien asioiden kokonaisuuden hallinta ja monimuotoisuuden johtaminen
Asianajaja Outi Tähtinen, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Asianajaja Eija Warma-Lehtinen, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Toimitusjohtaja Kikka Hellstén, Just People

15.00-16.00
Monimuotoisuus työelämässä-paneeli

Asianajaja Outi Tähtinen, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Toimitusjohtaja Kikka Hellstén, Just People
HR-johtaja Outi Ruohola, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy
Henkilöstöjohtaja Sami Ärilä, Ilmarinen

16.00 Tilaisuus päättyy

Helsingin seudun kauppakamarin koulutustila, Kalevankatu 12, Helsinki TAI ETÄkoulutus

Aika:
10.5.2023

Jäsenetuhinta 590 eur + alv
Normaalihinta 786 eur + alv

Jos osallistut verkon välityksellä, kirjoita ilmoittautumisen yhteydessä Muut tiedot -kenttään: ”OSALLISTUN ETÄNÄ”

Peruutusehdot:
Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu.

Helsingin Kamari Oy:llä on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa.

Pidätämme oikeuden mahdollisiin hinnan- ja ohjelmanmuutoksiin.