Muokkaa WordPress sivuston ulkoasua omilla CSS muotoiluilla (1 pv)
Corellia Helsinki järjestää nyt koulutuksen:

Muokkaa WordPress sivuston ulkoasua omilla CSS muotoiluilla (1 pv)

03.03.2022, Corellia Helsinki, Helsinki Vuorikatu 20 A, Helsinki 3 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Eikö WordPress-sivuston ulkoasu miellytä vai pitäisikö korjata joku deltalji

WordPress on helppokäyttöinen ja monipuolinen sisällönhallintajärjestelmä, jonka käyttö on helppo oppia. Sivuston ulkonäkö pohjautuu käytettävään teemaan ja sen asetuksiin. Myös käytössä olevat lisäosat voivat vaikuttaa ulkonäköön. Ulkoasua on mahdollista usein muokata teeman omin asetuksin mutta ei aina silti kaikkea. Joku yksintyiskohta; painike, linkki, pop-up kehote tai muu ei ehkä näytä parhaalta mahdolliselta ja sitä pitäisi muokata.

Voidaksesi muokata sivuston ulkonäköä on tunnettava sekä WordPressin toimintamalli, CSS-koodin käyttäytyminen ja eri sääntöjen hierarkia sekä työkalut, joilla sääntöjä voi helposti tutkia.

Tällä kurssilla opit CSS tekniikan perusteet, säännöt, sääntöjen hierarkian ja oikean käytön. Lisäksi opit tutkimaan mitä muokata, millaisella säännöllä ja miten voit testata säännön toiminnan. Opit myös tutustumaan sääntöihin WordPressin “sisältä” ja käyttämään teemojen muokkaustyökaluja sekä erikseen asennettavia oman CSS-koodin lisäyksen mahdollistavia lisäosia.

Ota oma sivustosi kunnolla hallintaan!

Kurssilla opit mm.
– CSS tekniikan perusteet
– CSS sääntöjen hierarkian ja oikeat kirjoitustavat
– tutkimaan mitä (teeman) sääntöä voit muokata
– käyttämään selaimen kehittäjätyökaluja
– käyttämään teemojen ominaisuuksia
– ottamaan käyttöön lisäosan, jolla muokata sivuston CSS koodia

Kenelle
Kurssi on suunnattu kaikille verkkosivustojen omistajille, ylläpitäjille, sisällöntuottajille tai vaikka koodareille, jotka haluavat oppia muokkaamaan oman sivustonsa ulkoasua pelkkää CSS koodia muokkaamalla. Kurssilla oppiminen tapahtuu hands-on-harjoitteluna.

Kurssin esitietovaatimukset
Esitiedoiksi riittävät yleiset tietokoneen käyttötaidot ja webin peruskäsitteiden tunteminen. Opetus perustuu WordPressin valmiiden ominaisuuksien käyttöön ja visuaalisiin työkaluihin.

Kouluttaja:
Kari Selovuo
, Partner, CPWA saavutettavuusasiantuntija, Adobe Certified Instructor
Sertifioitu, CPWA (CPACC + WAS), saavutettavuusasiantuntija, joka yhdistää designerin ja kehittäjän maailmat koulutuksissaan sovelluskehittäjän taustalla ja designerin sydämellä.

WordPressin ulkoasuun vaikuttavat säännöt
• missä tyylisäännöt on määritetty
• Miten teemat ja lisäosat muuttavat WordPressin ulkoasua
• Teemojen muokkausominaisuuksia yleisesti

CSS tekniikan perusteet
• CSS kielen rakenne, syntaksi
• sääntöjen prioriteetti
• sääntöjen hierarkia
• miten kirjoittaa hyviä CSS-sääntöjä

CSS sääntöjä
• värit
• typografia
• kuvat
• asemoinneista
• elementtien tilat: hover, active, focus

Selainten kehitystyökalut
• miten lukea sivun ulkoasuun vaikuttavia sääntöjä
• omien sääntöjen testaaminen selaimissa
• oikean WordPress säännön löytäminen

Muokkaus WordPressissä
• teemojen muokattavat ominaisuudet
• lisäosien mahdolliset ulkoasuun vaikuttavat muokkaukset (esimerkki)
• teeman muokkain
• kaupallisten teemojen ja sivunrakennustyökalujen toiminta (esimerkki teema ja Elementor sivunrakenta)
• Custom CSS teemoissa
• Custom CSS lisäosien käyttöönotto

Edistyneitä piirteitä
• omat säännöt ja teeman päivittyminen
• lapsiteeman käsite
• erillisen lisäosan tyylisäännöt ja teeman tai WordPressin päivittyminen

Corellia Helsinki Oy, Vuorikatu 20 A, 00100 Helsinki
Etäosallistuminen Microsoftin Teams -järjestelmällä

3.3.2022

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.