Myyntikoulutus – modernin ostamisen toimintamallit (1 pv)
KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:

Myyntikoulutus – modernin ostamisen toimintamallit (1 pv)

20.01.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 16 joulukuun, 2021 Sampo Korppoo

Myynti , Osto- ja hankintatoimi , Toimitusketjun hallinta

Asiakkaan tarpeet ymmärtämällä huippumyyjäksi

Perinteiset myyntitekniikat vai modernit ja digitaaliset ostamisen toimintamallit ja hankintakanavat?
Varmista että pysyt toimittajana!

Perinteinen myyntikoulutus keskittyy neuvottelu- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen: esittele tuote – poista vastaväitteet – päätä kauppa. Näillä taidoilla on toki merkityksensä, mutta on arvioitu, että nykyään 70 % kaikesta kaupasta tehdään ilman myyntineuvottelijan läsnäoloa.

Markkinapaikkojen ja verkkokaupan yleistyminen, digitaalisen ja sosiaalisen median voimakas kasvu, digitaalisen ohjauksen kehittyminen, dynaaminen hinnoittelu ja tekoäly yhdessä esineiden internetin kanssa mahdollistavat reaaliaikaisia palveluja. Nämä huomioiden ostajat rakentavat lisäksi toimittajamarkkinoiden hallintaa ja toimittajille valikoimanhallintaa, tuote- ja toimittajaluokitteluja sekä toimitusketjun ohjausmalleja.

Ostajat odottavat suurempia hyötyjä, kustannusjohtajuutta ja syvän yhteistyön menetelmiä. Tulevaisuuden huippumyyjän osaamiselle asetetaan haasteita. Perinteinen kontaktien, käyntien, tarjousten ja sopimusten (aktiviteettien) painotus johtaa lyhyisiin, nopeisiin, huonosti valmisteltuihin kauppoihin ja ongelmat alkavat toimitusketjussa, kun kaikki käy.

Myyntikoulutus – modernin ostamisen toimintamallit -koulutuksessa
– tarkastelemme myynti- ja ostoprosessia ostajan näkökulmasta, miten hän näkee myyntitapahtuman ja mitkä asiat ovat ostajalle tärkeitä.
– tutustumme toimintaympäristön muutoksiin ja miten ne vaikuttavat operatiivisen ostamisen haasteisiin.
– perehdymme hankintatoiminnan rakenteisiin, toteutustapoihin, keskeisiin tavoitteisiin ja mihin myynnin kannattaisi panostaa yhteistyötä rakennettaessa.
– syvennymme siihen, miten kannattaa edetä myyntiesittelystä asiakkaan kuunteluun sekä sen jälkeen hallittuun toimitusvarmuuden ja saatavuuden hallintaan.
– saat työkaluja, joilla varmistat toimittajasuhteen jatkumisen pitkälle tulevaisuuteen.

Hyödyt
– Osaat kohdistaa myyntiargumentit oikeisiin asioihin
– Tiedät miten hankinta toimii yrityksessä
– Osaat valmistautua oikein kaupalliseen neuvotteluun
– Oma ajankäyttösi tehostuu ja olet uskottavampi
– Omaat hyvän kuvan tulevaisuuden myyntityöstä
– Tarkastelet omaa työskentelytapaasi vastapuolen näkökulmasta
– Pystyt hyödyntämään kaikkea aikaisemmin oppimaasi uudella tavalla

Kenelle
– Myyntijohtajat
– Myyntipäälliköt
– Myyntineuvottelijat
– Myyjät ja markkinointihenkilöstö
– Asiakaspalvelijat
– Asiantuntijat
– Oston henkilöstö kaikilta tasoilta

Ennakkotehtävä
Mitä haasteita olet kokenut neuvotteluissa? Saat lisätietoa ennakkotehtävästä sähköpostitse ennen koulutusta.

Hannu Soininen on toimitusketjun, myynnin ja hankinnan asiantuntija
Hannu Soininen on toiminut 10 vuotta toimitusketjun konsulttina ja kouluttajana, oman yrityksen kautta. Hän toimii myös osakkaana agenttiteknologiaa hyödyntävässä Multi-Agent Technology Oy:ssä, palveluina esim. toimitusketjun rakenne-, suunnittelu- ja simulointityökaluja.

Hannu Soininen on hankkinut kokemuksensa toimimalla yli 30 vuotta toimitusketjun johto-, kehitys- ja asiantuntijatehtävissä hankinnan, tuotannon, varaston sekä myynnin kotimaan ja ulkomaan toimintojen yhteydessä.

Hän on myös näyttötutkintomestari (OPE-Rooli) ja on toiminut satojen näyttötilaisuuksien osaamisen arvioijana. Hän toimii mentorina ja fasilitaattorina henkilöiden ja yritysten ohjauksessa.

Hannun motto on: ”Käytäntö opettaa”.

Tämä koulutus toteutetaan Zoomilla, joka toimii etävalmennuksena mukavasti. Pidämme taukoja riittävästi. Voit kysyä ja kommentoida päivän aikana. Saat lisätietoa Osallistumisohjeessa, joka lähetetään sinulle sähköpostitse ennen koulutusta.

8.45 Ilmoittautuminen ja yhteyksien tarkistus

9.00 Koulutus alkaa

Hankintatoiminnan rooli yrityksessä
– Hankinnan roolin kehittyminen ja johtamisjärjestelmä
– Sähköiset hankintakanavat ja uudet ostamisen tavat
– Ostajan vastuut hankittavista tuotteista ja palveluista

10.30 Tauko

Toimittajan valinnan kriteerit
– Toimittaja- ja tuotekategoriat sekä valikoimanhallinta
– Tarvemäärittely, ostoimpulssit ja palveluiden hallinta
– Operatiivinen ostaminen ja toimitusketjun hallinta

11.30 – 12.15 Lounastauko

Ostoneuvottelu (ostajan näkökulma)
– Neuvotteluun valmistautuminen (tahtotilan muodostaminen)
– Neuvottelujen toteuttaminen (neuvottelurajojen muodostaminen)
– GO/NO GO päätös ja sopimuskäytännöt (toimitusten aloittaminen)

14.00 Tauko

Hankinnan mittaaminen ja talous
– Tavoitteet, mittaaminen ja vuorovaikutus
– Pääomat, kiertonopeus ja ongelmien ratkaisu
– Toimittajan auditointi ja kehitystoimenpiteet

16.00 Koulutus päättyy

Etäkoulutus toteutetaan Zoom-alustalla. Saat tarkemmat ohjeet sähköpostitse osallistumisinfossa ennen koulutusta.

torstai 20.1.2022

597 euroa /hlö + alv 24 %. Hintaan sisältyy koulutusmateriaali sekä tallenne, joka on osallistujien katsottavissa koulutuksen jälkeen 2 viikon ajan.

Ryhmäetuhinta:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 557 euroa /hlö + alv 24 %
kolme tai useampia osallistujia: 497 euroa /hlö + alv 24 %

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.