Ratekoulutus järjestää nyt koulutuksen:

Jari Parantainen: Näin myyjä manipuloi sinua – tunnista psykologiset ansat (1 pv)

Tunnetko itsesi tyhmäksi tai heikoksi?
Ostitko hätäisesti niin, että nyt kaduttaa?
Onnistuiko liukas myyjä jotenkin saamaan tahtonsa läpi, vaikka yritit panna vastaan?
Vaaransiko huono päätöksesi jopa työpaikkasi?


Jos olisit aivoton tolvana ja tahdoton lammas, tuskin olisit koskaan edennyt nykyiseen asemaasi. Mikä meni siis pieleen?

Luultavasti myyjä käytti hienovaraisia psykologisia kikkoja, joita on erittäin vaikea vastustaa. Syynä on se, että ne eivät vetoa järkeen. Tietoinen mielesi ei edes huomaa, mitä tapahtui.

Älylläsi ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Evoluutio on huolehtinut, että me ihmiset olemme alitajuntamme vietävissä helpommin kuin ikinä haluaisimme myöntää.

Kaiken kukkuraksi egosi ei suostu myöntämään, että juuri sinä olisit sinisilmäinen: ”Ehkä muita voi jallittaa noin mitättömillä konsteilla, mutta itse olen moisen yläpuolella!”

Kuitenkin psykologit, käyttäytymistieteilijät ja taloustieteilijät julkaisevat alati kiihtyvää tahtia tutkimuksia siitä, miten monin tavoin ihmisiin (eli asiakkaisiin) voi vaikuttaa. Fiksuimmat myyjät tietenkin soveltavat tuloksia työssään. Osa tekee sen tietoisesti, osa tiedostamattaan. He siis oppivat manipuloimaan meitä muita.

Olet varmasti kuullut myös sosiaalisesta hakkeroinnista. Rikolliset käyttävät täsmälleen samoja keinoja, kun he haluavat vaikkapa tunkeutua yrityksesi tietojärjestelmiin – ja he onnistuvat siinä pelottavan usein!

Miten pääset turvaan?
1. Ensin sinun pitäisi myöntää, että olet itsekin altis vaikuttamisen keinoille. Muuten pysyt avun ulottumattomissa.
2. Toisessa vaiheessa sinun on opittava tunnistamaan tärkeimmät psykologiset vivut. Osaat olla sitten varuillasi, kun äkkäät tutun kuvion.
3. Lopulta kolmannessa vaiheessa pystyt vastustamaan vaikutusyrityksiä. Kykenet puntaroimaan kuulemaasi ja näkemääsi ilman, että mainipulointi hämärtää harkintakykyäsi.

Näin myyjä manipuloi sinua -kurssi on syventävä koulutus erityisesti asiantuntijoille, jotka osallistuvat työssään investointiprojekteihin, hankintoihin tai ostoneuvotteluihin. Osaat väistää tyypillisiä harhautuksia. Säästät työnantajallesi tai firmallesi rahaa. Parhaimmillaan pelastat bisneksesi tai työpaikkasi.

Sen lisäksi opeista on hyötyä kaikissa vuorovaikutustilanteissa. Joku haluaa vaikuttaa päätöksiisi vähän väliä. Jos hän ei yritä myydä tuotetta tai palvelua, silloin hän kauppaa sinulle jotain ideaa, aloitetta, näkökulmaa tai aatetta.

Useimmat kollegasi kuvittelevat edelleen, että heidän omat päätöksensä perustuvat vain järkeen ja kylmään harkintaan. Älä sinä sorru sellaiseen ylimielisyyteen. Tutkimus toisensa jälkeen kertoo aivan muuta. Me kaikki olemme alttiita manipuloinnille.

Näin myyjä manipuloi sinua -päivän aikana perehdymme seuraaviin kymmeneen psykologiseen vipuun:
1. Haloilmiö
2. Ehdotuksen voima
3. Auktoriteetin mahti
4. Lauman paine
5. Vastavuoroisuuden laki
6. Egon heikkous
7. Johdonmukaisuuden periaate
8. Kotikylän kutsu
9. Niukkuuden imu
10. Tarinan taika

Lisäksi kuulet kymmenittäin käytännön esimerkkejä, millaisilla pienillä tempuilla taitava myyjä tai neuvottelukumppani hivuttaa päätöksiäsi haluamaansa suuntaan.

Saat vastaukset tärkeisiin kysymyksiin
Kun opit tunnistamaan käytöksesi taustalla jylläävät mekanismit, pystyt myös koukuttamaan ostajan entistä tehokkaammin kanta-asiakkaaksesi. Kuulet vastauksia moniin kiinnostaviin kysymyksiin:
– Mitä on sosiaalinen hakkerointi? Miksi se toimii vuodesta toiseen?
– Mitä on hinta-ankkurointi? Miten myyjä käyttää sitä tappioksesi?
– Kuinka vastapuoli käyttää johdattelevia kysymyksiä niin, että egosi sortuu tyhmyyksiin? Tai ainakin sinua tyhmemmät kollegat lentävät lankaan.
– Miten upotetun kustannuksen harha hämärtää harkintaasi?
– Miten moraalinen oikeutus johdattaa sinut huonoille teille?
– Kuinka sinäkin olet altis miellyttämään jopa sellaisia ihmisiä, joita et enää koskaan tapaa.
– Miten menettämisen pelko ohjaa päätöksiäsi aivan huomaamatta?
– Mitkä ovat auktoriteetin tunnusmerkit? Miten ne vaikuttavat juuri sinuun?
Päivän ohjelmaan sisältyy aina tukku käytännön esimerkkejä sekä ulkomailta että Suomesta.

Kenelle Näin myyjä manipuloi sinua -koulutus sopii?
Tämä keittiöpsykologian pikakurssi sopii erityisesti huipputekniikkaa tai asiantuntijapalveluja toimittavien b2b-yritysten asiantuntijoille, jotka ovat jo tunnistaneet erilaisia vaikuttamisyrityksiä arkityössään.
– Onnellisen osallistujan käyntikorttiin on tyypillisesti painettu titteliksi ostopäällikkö, ostojohtaja, tuotekehittäjä tai tuotepäällikkö.
– Totta kai myös jokainen esimies ja johtaja saa päivästä käytännön vinkkejä neuvotteluihin sekä asiakkaidensa, alaistensa että omien esimiestensä kanssa.
– Myös avainasiakaspäällikkö, myyjä, myyntipäällikkö tai myyntijohtaja hyötyy koulutuksesta, koska toki myös fiksuimmat asiakkaat osaavat manipuloida varomattomia myyjiä. Käytännössä menetät rahaa, kun vastapuoli jyrää itselleen edullisen sopimuksen.

Kenelle Näin myyjä manipuloi sinua -koulutus ei sovi?
Huonoimmat palautteet tästä koulutuksesta antavat (omasta mielestään) loogisesti ajattelevat diplomi-insinöörit, jotka kuitenkin suhtautuvat yllättävän epäloogisesti käyttäytymis- ja taloustieteelliseen tutkimustietoon.
– Myös monet perinteisen suurpainemyynnin, tyrkyttämisen ja luukuttamisen ammattilaiset ja muut tosimiehet naureskelevat näille ”akkojen hömpötyksille”.


Takuu: Ei laulua, ei leikkiä
Tällä kurssilla et joudu vääntämään väkinäisiä ryhmätöitä tai pariharjoituksia. Vältät myös tylsät esittäytymiskierrokset ja nolot rentoutusharjoitukset.

Kouluttajanasi Jari Parantainen
– Suomen kokenein tuotteistaja
– Yli 200 tuotteistusprojektia vuodesta 2002
– Puoli tusinaa bisneskirjaa, aiheina tuotteistaminen, hinnoittelu ja myynnin psykologia
– Yli tuhat vedettyä koulutusta
– Tukuttain tarinoita ja käytännön kokemuksia
– Tuoreita esimerkkejä käytännön myynti- ja projektityöstä




OHJELMA
tiistaina 15.5.2018

09:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:30 Kahnemanin aivomalli
– Miksi ihmistä on niin helppo sumuttaa?
– Miten myyjä käyttää pelkojasi, laiskuuttasi ja motiivejasi hyväkseen?

10:15 Näin tunnistat psykologiset vivut – osa 1
– Mitä haloilmiö tarkoittaa? Miten se hämää erityisesti esimiehiä?
– Miten myyjä ottaa aloitteen ja vie sinua kuin litran mittaa?
– Kuinka tunnistat sinuun(kin) vaikuttavat auktoriteetin merkit?

11:00 Tauko

11:15 Näin tunnistat psykologiset vivut – osa 2
– Miten vastapuoli hyödyntää sosiaalista painetta käytännössä?
– Mitä tarkoittaa vastavuoroisuuden laki? Miten se vaikuttaa sinuun?

12:30 Lounas

13:30 Näin tunnistat psykologiset vivut – osa 3
– Kuinka ego saa ihmisen käyttäytymään tyhmästi? Siis kaikki muut paitsi sinut.
– Miten neuvottelukumppanisi käyttää kotikylän kutsua?
– Miksi johdonmukaisuuden periaate pakottaa sinut ostamaan?

15:00 Kahvitauko

15:15 Näin tunnistat psykologiset vivut – osa 4
– Miksi juuri niukkuus saa ihmiset hölmöilemään?
– Kun kuulemasi tarina on tarpeeksi hyvä, tarvitseeko sen olla edes totta?
– Kuinka moraalinen oikeutus tarjoaa pikapalkintoja?

15:45 Koonti: näin viet päivän opit käytäntöön

16:30 Päivä päättyy

————

Koulutuspaikka:
Scandic Helsinki Aviacongress, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa
(entinen Cumulus Resort Airport Congress Center)

Ajankohta:
15.5.2018

Hinta:
597 euroa
/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin, lounaan ja kahvit.

Alennushinta ryhmille:
Samasta organisaatiosta 2 tai useampia osallistujia: 557 euroa /hlö + alv 24 %.
Kysy myös tarjousta isommalle ryhmälle (väh. 3 hlöä): Koulutustuottaja Sampo Korppoo, etunimi.sukunimi(ät)ratekoulutus.fi, p. 041 5106466

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

 

Koulutus jo pidetty. Ilmoittautuminen sulkeutunut.