Ohjelmajohtaminen strategisen muutoksen välineenä (2 pv)
Projekti-Instituutti järjestää nyt koulutuksen:

Ohjelmajohtaminen strategisen muutoksen välineenä (2 pv)

16.-24.03.2022, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa Robert Huberin tie 4, Vantaa 7 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

Liiketoiminnan kehittäminen , Toiminnan kehittäminen

Tavoitteet ja hyödyt
Merkittäviä, strategisia muutoksia ei yleensä pystytä viemään läpi yksittäisinä tai erillisinä projekteina. Ohjelma (Program) on useasta projektista ja mahdollisista muista toimenpiteistä koostuva kokonaisuus, joka tavoittelee strategisen muutoksen hallittua toteuttamista ja merkittäviä hyötyjä tulevaisuuden toimintaan. Ohjelmajohtaminen tarjoaa konkreettisia keinoja muutoksen johtamiseen koordinoidusti ja hyötyjen ohjaamisen sekä mittaamiseen.

Valmennuksesta saat käytännönläheisen kokonaiskuvan ohjelmajohtamisen käsitteistä, periaatteista, menetelmistä ja hyvistä käytännöistä, joita tarvitset merkittävän muutoksen suunnittelussa ja toteuttamisessa ohjelman avulla. Valmennuksen jälkeen ymmärrät kehitys- ja investointiohjelmien erityispiirteet ja tunnet keskeiset periaatteet ohjelman läpiviennissä ideasta tai tarpeesta toteutuneisiin hyötyihin asti. Valmennus auttaa käytännön tasolla soveltamaan Managing Successful Programs -konseptia.

Työskentelytavat
Käymme läpi ohjelmajohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät kokeneen valmentajan johdolla. Teemme päivän kuluessa ryhmätöitä perustuen erilaisten ohjelmien johtamishaasteisiin.

Suositeltava lähtötaso ja etukäteistehtävät
Saat valmennuksesta eniten irti, mikäli tunnet projektinjohtamisen perusteet sekä strategisen ajattelun peruskäsitteet ja -mallit. Etukäteistehtävänä tai työpajaan valmistautumistehtävänä saat ohjelmajohtamisen soveltamiseen liittyvän kyselyn ja mahdollisuuden kuvata lyhyesti ohjelman, jota voidaan käyttää valmennuksessa esimerkkinä. Lisäksi saat orientoivan ohjelmajohtamista käsittelevän lukupaketin.

Näytä osaamisesi!
Valmennuksen päätteeksi saat digitaalisen osaamismerkin, jonka voit julkaista esimerkiksi LinkedIn -profiilissasi.

– Kaikille, jotka ovat vastuussa strategisen muutoksen toteuttamisesta
– Yrityksen johdossa työskentelevät (muutoksen omistajat)
– Ohjelmapäälliköille ja -johtajille
– Osaohjelmien päälliköille
– Projektitoimistossa työskentelevät ja projektisalkun raportoinnista vastaavat
– Ohjelmajohtamisen parissa työskenteleville, jotka tuntevat jo projektityöskentelyn perusteet
– Eri alojen kehitysohjelmissa työskenteleville

Kouluttaja:
Matti Haukka
, Seniorikonsultti, valmentaja
Matti omaa yli 30 vuoden kokemuksen projekti-, salkku- ja ohjelmajohtamisen valmentamisesta ja kehittämisestä. Viime vuosina hän on ollut mukana perustamassa asiakkaidemme muutos- ja investointiohjelmia ja kehittänyt ohjelmajohtamisen käytäntöjä. Hän on kansainvälisesti arvostettu alan asiantuntija ja koulutti useiden vuosien ajan salkku- ja ohjelmajohtamista IPMA:n valmennuksissa.

Online aloitus 17.3. klo 9-12
Työpaja 24.3. klo 9-16
– Päivään sisältyy aamukahvi, lounas ja iltapäiväkahvi.

Tarkempi ohjelma aikatauluineen tulee ilmoittautumisen jälkeen.

Käymme läpi ohjelmajohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät kokeneen valmentajan johdolla. Teemme työpajapäivän kuluessa ryhmätöitä perustuen erilaisten ohjelmien johtamishaasteisiin. Osallitujat saavat esitysaineiston ja työpajapäivän tuotosten lisäksi itselleen Managing Successful Programmes 5th Edition -kirjan.

Online johdanto ohjelmajohtamiseen ja työpajaan valmistautuminen (3 h)
– Ohjelma käsite ja ero projektiin
– Ohjelmajohtamisen soveltamisesta saatavat hyödyt
– Osallistujien omien ohjelma-aihioiden ja johtamishaasteiden esittely
– Ohjelmajohtamisen periaatteet ja esimerkkejä toteutetuista ohjelmista
– Ohjelman organisoinnin pääperiaatteet ja roolit
– Erilaiset vaihtoehdot ohjelman valtuuttamiseen (päätöksenteko)
– Valmistelutehtäviä osallistujille

Työpaja 1 päivä
Ohjelman perustaminen
– Ohjelman asettamistoimenpiteet ja ohjelmakuvaus
– Ohjelman vision kuvaaminen
– Ohjelman tuotosten kuvaaminen
– Ohjelman sidosryhmäympäristön tunnistaminen
– Ohjelman tuottamien hyötyjen kuvaaminen eri näkökulmista

Ohjelman suunnittelu
– Ohjelmasuunnitelma
– Ohjelman tiekartta
– Hyötyjen kuvaaminen ja mittaaminen hyötykartan avulla
– Riskien hallinta ohjelmassa

Ohjelman ohjaus ja lopetus
– Ohjelman ohjaaminen ja raportointi
– Muutoksen johtaminen
– Ohjelman muutosvaikutusanalyysi
– Ohjelman lopettaminen

Harjoitellaan ja sovelletaan ohjelmajohtamisen menetelmiä valittuihin osallistujien omiin ohjelmiin tai valmentajan antamaan caseen.

Työpajan jälkeen ohjelmista on tehtynä ja kuvattuna: Visio, kuvaus ohjelman sisällöstä, ohjelman tuottamat hyödyt sekä alustava hyötykartta, ohjelman tiekartta ja ohjelman riski.

Jälkisessio 1 h (ajankohta sovitaan yhdessä)
Kysymyksiä ja tehtyjen ohjelmasuunnitelmien kommentointi

Scandic Helsinki Aviacongress, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa

16.-24.3.2022

1 200 euroa
– Hintaan sisältyy Managing Successful Programmes 5th Edition -kirja.
– Osallistumalla ansaitset 5 000 Finnair Plus -pistettä!

Jos organisaatiostanne ilmoittautuu:
2 henkilöä / alennus -10% per osallistuja