Onnistu videokouluttajana -valmennus (2 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Onnistu videokouluttajana -valmennus (2 pv)

26.-27.11.2019, Editan toimitilat Kalasatamassa, Helsinki Verkkosaarenkatu 5, Helsinki 8 lokakuun, 2019 Sampo Korppoo

Itsensä kehittäminen

Kouluttaja, haluatko oppia tekemään innostavia ja vaikuttavia videokoulutuksia?
Videomuotoisten koulutusluentojen suosio kasvaa, koska nykytekniikoilla videon kuvaaminen on helppoa ja koulutusvideoiden jakelu oppijoille tehokasta. Jotta videokoulutuksesta tulisi onnistunut, kannattaa kuitenkin panostaa hyvään suunnitteluun ja perehtyä taitavan esiintymisen kulmakiviin.
Aivan aluksi on tärkeää kirkastaa videokoulutuksen kohderyhmä ja oppimistavoitteet. Tavoitteiden selkiyttäminen luo pohjan käsikirjoituksen laatimiselle.

Tämän jälkeen esityksen rakenne elementteineen on syytä suunnitella huolellisesti. Kiinnostava alku on tärkeimpiä kohtia esityksessä: oppiminen tehostuu selvästi, jos oppija saadaan heti alkuun innostumaan sisällöstä. Koukuttavan esityksen rakentamisessa voi hyödyntää erilaisia tarinallisia elementtejä, joilla motivoidaan oppija oppimaan ja pidetään kiinnostusta yllä.

Vaikuttavan muistijäljen syntymistä tukee se, että koulutus synnyttää oppijassa tunteita. Erilaisin tarinankerronnan keinoin voidaan tukea myös tunnekokemuksen syntymistä.

Onnistunut videokoulutus kaipaa yleensä muutakin kuin pelkän puhuvan pään. On hyvä tietää, millaisin keinoin videoita voi rikastaa esimerkiksi havainnollisilla visuaalisilla elementeillä tai oppimista tukevilla harjoituksilla.

Tässä käytännönläheisessä koulutuksessa opit toteuttamaan videoluennon vaikuttavasti ja innostavasti.

Koulutuksessa perehdytään mm. seuraaviin asioihin:

– mitkä ovat onnistuneen videokoulutuksen lähtökohdat
– miten lähteä suunnittelemaan videokoulutusta
– millaiset asiat käsikirjoitusvaiheessa tulisi ottaa huomioon
– mitä ovat tarinalliset elementit ja miten hyödyntää tarinallisia elementtejä motivoivan ja vaikuttavan koulutuksen rakentamiseksi
– mitä videokouluttajan tarvitsee tietää laitteista ja tekniikasta
– miten onnistua kameran edessä
– miten rikastaa videokoulutusta erilaisilla visuaalisilla keinoilla ja oppijaa aktivoivilla harjoituksilla?

1,5 päivän mittaisen koulutuksen ensimmäisenä päivänä tutustutaan onnistuneen videokoulutuksen rakentamisen kulmakiviin. Toisena koulutuspäivänä osallistujat pääsevät esittämään oman muutaman minuutin koulutuksensa videolle ja saavat siitä kehittävää, yksilöllistä palautetta. Koulutukseen sisältyy myös orientoiva ennakkotehtävä sekä mahdollisuus vaihtaa tietoa ja ajatuksia muiden osallistujien kanssa koulutuksen Moodle-oppimisympäristössä.

Koulutus on suunnattu asiantuntijoille, jotka suunnittelevat ensimmäisen videokoulutuksen pitämistä tai jotka haluavat kehittyä videokouluttajina entistä paremmiksi. Koulutuksesta on hyötyä myös koulutusvideoiden suunnittelijoille, jotka eivät itse toimi videokouluttajina.

Tätä valmennusta ei striimata webinaariksi. Valmennus toteutetaan ainoastaan lähikoulutuksena, jota täydentää lisämateriaali Moodle-oppimisympäristössä.

Kouluttajat:
Kalle Huhtala
, kehitysjohtaja, Edita Publishing Oy
Tuula Wäyrynen, viestintä- ja asiakkuusjohtaja, Edita Publishing Oy
Soheila Mikkonen, Learning Experience Producer, Edita Publishing Oy

Päivä 1:

9:00 Faktat kuntoon – kuinka valmistautua esittämään ne innostavasti?

– Oppimistavoitteiden määrittely suunnittelun pohjana
– Kuinka hyödyntää tarinallisia elementtejä innostavan ja vaikuttavan koulutusvideon tekemisessä
– Käsikirjoitusten suunnittelu: rakenne, erilaiset mediaelementit (kuvat, spiikki, harjoitukset, vuorovaikutteisten elementtien suunnittelu)
– Kuinka tehdä oppimiskokemuksesta aktiivinen ja omakohtainen
– Opi lainalaisuudet mestareilta: esimerkkejä taitavista videokouluttajista ja asiantuntijatubettajista

12:00 Lounas

13:00 Tekniikka tutuksi: käsitteet ja mahdollisuudet

– ääni
– valaistus
– teleprompterista lukeminen
– greenscreenin käyttö ja mahdollisuudet
– editoinnin huomioonottaminen esiintymisessä
– studioympäristö vs. ”luonto”
– videon jakelutavat

13:40 Kahvitauko

14:00 Onnistu kameran edessä – muista hymy!

– Esiintymistaidon ja viestinnän kulmakivet

15:00 Oman käsikirjoituksen hiominen päivän aikana opitun pohjalta seuraavan päivän esiintymisharjoitusta varten Kouluttajat ovat paikalla sparraamassa tarpeen mukaan. Osallistujat jaetaan kahteen ryhmään, joista ensimmäisen ryhmän toinen koulutuspäivä jatkuu aamulla ja toisen ryhmän seuraavana iltapäivänä

16:00 Ensimmäinen päivä päättyy

Päivä 2:

RYHMÄ 1

8:30 Aamukahvi

9:00 Harjoitukset alkavat: jokainen osallistuja tekee lyhyen koulutusvideon ja saa siitä kehittävää palautetta.

12:00 Ryhmän 1 koulutus päättyy 11:30-12:30 Lounas tarjolla molemmille ryhmille

RYHMÄ 2

12:30 Harjoitukset alkavat: jokainen osallistuja tekee lyhyen koulutusvideon ja saa siitä kehittävää palautetta. (Iltapäiväkahvi tarjolla noin klo 14.)

15:30 Ryhmän 2 koulutus päättyy

Editan toimitilat Kalasatamassa, Verkkosaarenkatu 5, Helsinki

HUOM! Tämä koulutus järjestetään ainoastaan lähikoulutuksena, ei verkossa.

26.-27.11.2019

Valmennus toteutetaan ainoastaan lähikoulutuksena.

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Valmennuksen hintaan sisältyy:
– Orientoiva materiaali Moodle-oppimisympäristössä – sisältäen mm. ennakkotehtävän ja tarinankerronnan elementteihin johdattavan verkkokoulutuksen
– 1,5 lähikoulutuspäivää luentoineen ja osallistavine käytännön harjoituksineen
– Asiantuntevien kouluttajien kehittävä palaute esiintymisharjoituksista