Onnistunut kiinteistökehityshanke -kiinteistöjärjestelyiden hallinta ja hyvät sopimuskäytännöt (1 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

09.04.2024, Scandic Grand Central Helsinki, Helsinki Vilhonkatu 13, Helsinki 10 tammikuun, 2024 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen

Mistä tekijöistä syntyy onnistunut kiinteistökehityshanke?

Kiinteistökehittäjillä on kiinteistökehityshankkeen toteuttamiseksi käytössään useita erilaisia menettelyitä – perinteisestä kiinteistönmuodostuksesta ja rasitesopimuksista 3D-kiinteistöihin, hallinnanjakosopimuksiin ja yhteisjärjestelyihin. Mikä lainsäädäntö ohjaa näitä menettelyjä ja mitkä olosuhteet vaikuttavat niiden väliseen valintaan?

Entä mitkä ovat hyviä sopimuskäytäntöjä ja miten selkiyttää hankkeen eri osapuolten rooleja, jotta projekti johtaa tehokkaasti ja hyvässä yhteisymmärryksessä toivottuun lopputulokseen?

Onnistunut kiinteistökehityshanke -koulutuspäivässä käymme asiantuntijoiden johdolla läpi eri kiinteistökehityshankkeiden keskeisten menettelyiden juridisen viitekehyksen, kiinteistökehityshankkeiden trendejä, hyviä sopimuskäytäntöjä sekä hankkeen osapuolten tehtäviä ja vastuita. Koulutus antaa välineitä kiinteistökehityshankkeiden entistä onnistuneempaan johtamiseen ja läpivientiin.

Koulutuksen osallistujat saavat vastauksen seuraaviin kysymyksiin:
– Mikä lainsäädäntö koskee mm. 3D-kiinteistöjä ja kiinteistönmuodostustoimenpiteitä, rasitteita sekä hallinnanjakosopimuksia?
– Millaiset ovat menettelyihin liittyviä hyviä sopimuskäytäntöjä, ja mihin kirjauksiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota?
– Miltä kiinteistökehitys näyttää kiinteistökehittäjän näkökulmasta, ja mitkä ovat järjestelyjen ja hankemuotojen painopisteet?
– Mitkä ovat hankkeen eri osapuolten tehtävät ja vastuut, ja miten vetää projektia tehokkaasti ja hyvässä yhteisymmärryksessä?

Koulutus on suunnattu erityisesti:

– kiinteistökehittäjille
– kiinteistöjen omistajille
– rakennuttajakonsulteille
– arkkitehdeille
– kuntien lakimiehille
– maankäytön asiantuntijoille ja
– muille aihepiirin kanssa työskenteleville.

Kouluttajat:
Alisa Montonen
, asianajaja, Lieke Asianajotoimisto Oy
Alisa Montonen on kiinteistökehitykseen, rakentamiseen ja energiahankkeiden toteuttamiseen erikoistunut asianajaja. Montosella on laaja kokemus muun muassa erilaisista kiinteistö- ja energia-alan kehityshankkeista, kuten näihin hankkeisiin liittyvien sopimusten neuvottelemisesta, viranomaismenettelyistä sekä ympäristöoikeudellisista neuvonantotehtävistä. Montonen neuvoo asiakkaita tyypillisesti laajojen rakentamishankkeiden suunnittelussa, luvituksessa ja toteuttamisessa.

Martti Häkkänen, OTT, KTM, maankäyttö- ja kiinteistöoikeuden professori, Turun yliopisto
Martti Häkkänen on Turun yliopiston professori erityisalanaan maankäytön, kaavoituksen ja kiinteistöjen oikeudelliset kysymykset. Hänen asiantuntemuksensa kattaa näiden teemojen yksityis- ja julkisoikeudelliset puolet. Hän on toiminut asiantuntijana mm. maankäyttö- ja rakennuslain valmistelussa sekä useissa maankäytön ja rakentamisen käytännön kehityshankkeissa ja erimielisyyksissä.

Juuso Hämäläinen, hankkeenjohtamisen asiantuntija, yrittäjä, hallituksen puheenjohtaja, Rapp Oy
Juuso Hämäläinen on tehnyt pitkän ja menestyksekkään uran rakennuttajakonsulttina ja yrittäjänä. Työura rakennustyön valvonnan ja hankkeen johtamisen parissa alkoi 30 vuotta sitten Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy:ssä. Yhtiö on sittemmin Juuson omistuksessa kehittynyt Rapp-konserniksi ollen yksi alan arvostetuimmista toimijoista rakennuttajakonsulttimarkkinassa. Juuso Hämäläinen on toiminut alan luottamustehtävissä toimien Rakennuttajatoimistojen Liiton hallituksen jäsenenä ja puheenjohtaja sekä useissa alan etujärjestöjen toimikunnissa. Hän on luennoinut ja kouluttanut lukuisissa yhteyksissä alan asiantuntijoita. Hämäläinen palkittiin vuoden 2014 Rakennuttajakonsulttina erityisistä ansioistaan alan kehittämiseksi. Kehittäminen jatkuu edelleen jokapäiväisessä työssä hankkeiden johtamisen parissa asiakkaiden parhaaksi. Kokemusta on kertynyt laaja-alaisesti kaikesta talonrakentamisen ja kaupunki-infran hanketehtävistä uutta rakentaen ja vanhaa korjaten kaavakehityksestä kymmenvuotisvastuisiin.

Tuomas Raikamo, kiinteistökehitysjohtaja, HGR Property Partners

9.00 Tervetuloa!

Editan edustaja ja päivän puheenjohtaja Alisa Montonen, asianajaja, Lieke Asianajotoimisto Oy

9.10 Kiinteistökehityshankkeiden menettelyiden juridinen viitekehys

10.45 Tauko

11.00 Ajankohtaisia trendejä kiinteistökehityshankkeissa

– Miltä kehitys näyttää kiinteistökehittäjän näkökulmasta?
– Minkälaisin järjestelyihin ja hankemuotoihin nyt panostetaan ja miksi?

11.45 Aikaa keskustelulle

12.00 Lounas

13.00 Hyvät sopimuskäytännöt

– Sopimusten tehokas valmisteluprosessi
– Tyypillisiä sopimusrakenteita ja kompastuskiviä
– Esimerkkejä hyödyllisistä sopimuskirjauksista

14.30 Kahvitauko

14.45 Näin johdat projektia onnistuneesti – rakennuttajakonsultin näkökulma

– Hankkeen eri osapuolten roolit ja vastuut
– Erilaiset järjestelyt ja hankevaiheet osapuolten näkökulmista
– Hyvän projektiviestinnän kulmakivet

15.30 Koonti ja loppukeskustelu

15.45 Koulutuspäivä päättyy

Scandic Grand Central, Vilhonkatu 13, 00100 Helsinki & Verkossa

9.4.2024, klo 9.00-15.45

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 650 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 560 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 610 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 520 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)