Osakassopimukset (1 pv)
järjestää nyt koulutuksen:

Osakassopimukset (1 pv)

19.04.2018, Radisson Blu Plaza Hotel, Helsinki Mikonkatu 23, Helsinki 17 huhtikuun, 2018 Sampo Korppoo

Lakitieto

Osakassopimus on osakeyhtiön osakkaiden tärkein väline, jolla sovitaan yhtiön hallinnoinnista ja osakkaiden keskinäisistä suhteista. Hyvin laaditulla osakassopimuksella vältetään ongelmatilanteita ja varmistetaan yrityskaupan toteutuminen exit -tilanteessa.

Tässä koulutuksessa
– opit olennaisimmat asiat osakassopimuksista.
– tutustut tyypillisimpiin ongelmatilanteisiin, jotka voidaan välttää laatimalla oikeanlainen osakassopimus.
– opit käytännön case-esimerkkien avulla tunnistamaan ja välttämään yleisimmät osakassopimuksiin liittyvät ongelmatilanteet.
– opit ymmärtämään osakassopimuksen merkityksen osakeyhtiön hyvässä hallinnossa.

Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka ovat tekemisissä osakassopimusten kanssa: yritysten omistajat, sijoittajat, toimitusjohtajat ja sopimuksista yleensä vastaavat henkilöt.

Tavoite
Kurssin tavoitteena on opastaa osallistujia neuvottelemaan oikeanlaisia ehtoja osakassopimuksiin.

Kouluttaja
Kouluttajana toimii asianajaja, KTM Petri Nevalainen Asianajotoimisto Applex Oy:stä. Petri on avustanut menestyksekkäästi satoja yrityksiä ja sijoittajia osakassopimusten laadinnassa. Lisäksi hän toimii aktiivisena enkelisijoittajana useissa kotimaisissa ja ulkomaisissa start up -yhtiöissä.

09:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:30 Aloitus, päivän ohjelman esittely

Osakassopimuksen syntyminen ja osapuolet
– milloin ja miten sopimus syntyy
– sopimuksen osapuolet

Avainhenkilöiden sitouttamisehdot
– avainhenkilöiden sitouttaminen osakkeilla ja osakassopimuksella
– osakkaiden työskentelyvelvoite
– good leaver ja bad leaver –ehdot
– osakkeiden lunastaminen

10:45 Tauko

11:00 Salassapito- ja kilpailukieltoehdot
– salassapitoehdot
– kilpailukieltoehdot
– sopimussakkoehdot

11:30 Lounas

12:15 Päätöksentekoa koskevat ehdot sekä osakkaan tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus
– päätöksenteko hallituksessa ja yhtiökokouksessa ja osakkaan veto-oikeus
– oikeus saada tietoja yhtiöstä
– oikeus tarkistaa yhtiön hallintoa

12:45 Osakkeiden luovutusrajoitukset ja exit-tilanteet
– luovutusrajoitukset
– right of first refusal -ehto
– myötämyyntioikeus ja myötämyyntivelvollisuus

13:15 IPR ehdot osakassopimuksissa
– tekijänoikeuksia koskevat ehdot
– työsuhdekeksintöjä koskevat ehdot

13:30 Riitojen ratkaisu ja case-esimerkkejä
– käräjäoikeus vai välimiesmenettely
– käytännön case-esimerkkejä osakassopimuksista

Päätöskeskustelu

14:00 Koulutus päättyy

Radisson Blu Plaza Hotel, Mikonkatu 23, 00100 Helsinki

torstai 19.4.2018

/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin ja tarjoilun.

Alennushinta ryhmille:
Samasta organisaatiosta 2 tai useampia osallistujia: 457 euroa /hlö + alv 24 %.
Kysy myös tarjousta isommalle ryhmälle (väh. 3 hlöä): Koulutustuottaja Sampo Korppoo, p. 041 5106466, sampo.korppoo(at)ratekoulutus.fi

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.