Osallistaminen ja toiminnallisuus käytännössä – näin saat koko porukan potentiaalin ja osaamisen käyttöön (1 pv)
Taito Training järjestää nyt koulutuksen:

18.05.2017, Radisson Blu Royal Hotel, Helsinki Runeberginkatu 2, Helsinki 19 maaliskuun, 2017 Sampo Korppoo

Miten saadaan yksilöiden ja tiimin piilevät kyvyt käyttöön? Kuinka mielipiteiden kirjo käännetään kilpahuudosta rakentavaksi ideoinniksi? Voiko kokonaisuus olla enemmän kuin osiensa summa?

Osallistamisella:
– Kaikkien osaaminen ja potentiaali käyttöön
– Lisää toiminnallisuutta ja aitoa yhdessä tekemistä
– Parempia työtuloksia innostuneessa ilmapiirissä
– Toisilta oppiminen, yhteistyö ja jakaminen osaksi arkea

Osallistamisen voimaa voidaan hyödyntää niin lyhyemmissä projekteissa ja tapahtumissa kuin tiimin ja työyhteisön toimintakulttuurin rakentamisessa.

Kuinka usein olet yhteisössäsi kuullut lauseet ”arvasin, että tässä käy näin” tai ”mitäs minä sanoin” ja ihmettelet, miksi lauseen sanoja ei tuonut näkemystään esille silloin, kun asioihin oli vielä mahdollista vaikuttaa? Valitettavan usein joudumme yhteisössä tyytymään kompromisseihin vain siksi, että yhteisön jäsenten todelliset tiedot, taidot ja osaamiset jäävät hyödyntämättä, koska niistä ei tiedettä, eikä niiden perään osata kysyä. Kuuntelevalla asenteella ja osallistavilla menetelmillä saamme yhteisöstämme kaivettua esiin usein yllättäviäkin kykyjä ja voimavaroja. Tavoitteena on hyödyntää kaikkien yksilöiden potentiaali ja ylittää asetetut tavoitteet.

Mitkä ovat osallistamisen parhaat käytännöt? Mitä toimintatavan muuttamisessa tulee huomioida?

Tämän koulutuksen jälkeen
– Osaat muuttaa omaa työotettasi osallistavampaan suuntaan
– Ymmärrät mitä osallistavalla työotteella tarkoitetaan ja mitä sillä voi saavuttaa
– Osaat suunnitella osallistavan tilaisuuden ja vetää sen
– Osaat ohjata ryhmän työskentelyä osallistavampaan suuntaan
– Osaat lähteä rakentamaan osallistavaa toimintakulttuuria tiimiisi
– Olet harjoitellut osallistavien ja toiminnallisten menetelmien soveltamista käytännössä
– Sinulla on käytössäsi pakillinen työkaluja, jotka auttavat oman toimintasi ja työotteesi kehittämisessä käytännössä

Kenelle
Koulutuspäivä on suunnattu kaikille tilaisuuksien vetäjille, esimiehille, johtajille, tiiminvetäjille, opettajille, kouluttajille sekä projektipäälliköille, jotka haluavat saada jokaisen yksilön, tiimin tai muun organisaation kohderyhmän koko osaamispotentiaalin hyödynnettyä. Koulutus soveltuu erinomaisesti myös kehittämisasiantuntijoille ja henkilöstön kehittämistehtävissä toimiville henkilöille.

Kouluttajat
Koulutuspäivien valmentajina toimivat Johanna Naukkarinen ja Anniina Hukari.

Johanna on analyyttinen, mutta käytännönläheinen kehittäjä, joka innostuu uusista haasteista ja uudenlaisista tavoista toimia. Hän on myös pedagogisella opettajan pätevyydellä varustettu tekniikan tohtori. Kouluttajana Johannalle on tärkeää, että osallistujat saavat mukaansa sekä hitaammin sulavaa teoreettista tietoa, että heti soveltamiskelpoisia käytännön ideoita. Johanna on kouluttanut opettajia, kouluttajia ja asiantuntijoita yli 20 vuoden ajan useissa eri yliopistoissa ja muissa organisaatioissa.

Anniina on työotteeltaan innostava ja mukaansatempaava fasilitaattori. Hän haastaa osallistujat positiivisesti kehittämään itseään. Anniinalla on yli 15 vuoden kokemus ihmisten kouluttamisesta, valmentamisesta ja ohjaamisesta. Anniina on yrittäjä ja hän on tehnyt laaja-alaisesti yhteistyötä niin teollisuuden, oppilaitosten, järjestöjen kuin kuntaorganisaatioidenkin kanssa. Koulutukseltaan Anniina on diplomi-insinööri ja coach, jolla on myös pedagoginen opettajanpätevyys.

Saat käyttöösi työkaluja ja toimintamalleja, joita voit hyödyntää suoraan omassa työssäsi. Tässä valmennuksessa käytämme monipuolisia menetelmiä tietopainotteisista alustuksista erilaisiin harjoituksiin ja case-työskentelyyn. Saat oivalluksia ja uusia ideoita osallistamiseen sekä rakennat oman suunnitelmasi

08.30 Ilmoittautuminen, materiaalien jako ja aamukahvi

09.00 Koulutus alkaa

Osallistamisen voima
– Mitä osallistaminen on
– Mitä osallistamisella voidaan saavuttaa
– Me- ajattelu voimavarana
– Osaamisen näkyväksi tekeminen ja hyödyntäminen

Osallistavan tilanteen suunnittelu
– Tilaisuuden rakentamisen askeleet
– Osallistavan tilaisuuden rakentamisen työkalut
– Toteutussuunnitelman laatiminen omaan tilaisuuteen

11.30 Lounas

Osallistavan tilanteen vetäminen
– Hyvän vuorovaikutuksen ja luottamuksen ilmapiirin rakentaminen
– Vetäjän erilaiset roolit ja niiden vaikutus tilanteen kehittymiseen
– Osallistaminen, toiminnallisuus ja pelisääntöjen merkitys

Menetelmät
– Osallistavien ja toiminnallisten menetelmien valinta ja soveltaminen käytännössä

Toiminnallisista tilanteista toimintatavaksi
– Osallistavan ja toiminnallisen työkulttuurin rakentaminen

Case-harjoittelua ja tilanteiden simulointia

Radisson Blu Royal, Helsinki

18.05.2017

Osallistumismaksu:
697 eur
(+ alv 24 %). Sisältää materiaalit, työkalut sekä tarjoilut: aamu- ja iltapäiväkahvi sekä lounas.

Alennukset:
Kaksi tai useampi osallistuja samasta organisaatiosta 547 eur/hlö (+ alv 24 %).

Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.