Päättämissopimukset juridiikan ja neuvottelutaitojen näkökulmasta (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Päättämissopimukset juridiikan ja neuvottelutaitojen näkökulmasta (3 h)

12.03.2024, Webinaari , Webinaari 26 helmikuun, 2024 Sampo Korppoo

Lakitieto , Vuorovaikutus

Päättämissopimuksen tekemisessä tarvitaan juridiikan substanssiosaamisen lisäksi hyviä neuvottelutaitoja. Osallistumalla koulutukseen saat avaimet onnistuneeseen päättämissopimukseen!

Tilanteessa, jossa yhteistyö työntekijän kanssa ei ole enää hedelmällistä, on päättämissopimus tyylikäs vaihtoehto työsuhteen irtisanomiselle tai purkamiselle. Päättämissopimus tarkoittaa työsuhteen aikana tehtävää sopimusta siitä, että työsuhde päätetään yhteisymmärryksessä. Päättämissopimuksen etuja ovat nopeus ja joustavuus. Sopimuksilla voidaan myös hallita kuluriskejä ja työnantajamielikuvaa. Työntekijä ei voi enää sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen riitauttaa esimerkiksi työsuhteensa päättymisperustetta, ellei hän pysty osoittamaan sopimuksen tai sen jonkin ehdon kohtuuttomuutta tai pätemättömyyttä.

Työsuhteen päättäminen on usein hankala tilanne niin työnantajalle kuin työntekijällekin. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun harkitaan työsuhteen päättämisen vaihtoehtoja ja laaditaan päättämissopimuksen ehtoja. Ei kannata kiirehtiä tai suostua epäedullisiin sopimusehtoihin. Tavoitteellisen neuvottelun lisäksi on tärkeää, että molempien osapuolten huolet huomioidaan, jotta päättämissopimus koetaan reiluksi ja se on kestävällä pohjalla.

Käytännönläheinen koulutus lähestyy päättämissopimuksia sekä juridisesta että viestinnällisestä näkökulmasta työoikeuteen erikoistuneen asianajajan ja vaativan vuorovaikutuksen asiantuntijan opastuksella.

Koulutuksessa saat vastauksen muun ohella seuraaviin kysymyksiin:
– Minkälaisten juridisten raamien sisällä päättämissopimus on mahdollista tehdä? Mitä työnantajan on otettava huomioon?
– Minkälaisia ehtoja hyvään päättämissopimukseen tulisi käytännössä sisällyttää?
– Miten päättämissopimus vaikuttaa työttömyysturvaan ja eläkkeen kertymiseen?
– Miten määritellään molempien tarpeet huomioiva tavoite päättämissopimuksen neuvotteluun?
– Miten varmistan, että päättämissopimus on kannattava ratkaisu muihin vaihtoehtoihin verrattuna?

– asianajajille
– työoikeusjuristeille
– HR-johdolle ja -asiantuntjoille
– esihenkilöille
– yritysjohdolle
– työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille, asiamiehille, juristeille.

Kouluttajat:
Alexa Kavasto
, asianajaja, osakas, VALO Partners Asianajotoimisto Oy:stä. Alexalla on pitkä ja monipuolinen kokemus erilaisten työsuhteeseen liittyvien toimeksiantojen hoitamisesta. Alexa tekee toimeksiantojen ohella yliopistolla työoikeuden alaan kuuluvaa väitöskirjaa ja luennoi. Alexa on pidetty kouluttaja, joka on kirjoittanut myös useita työoikeudellisia julkaisuja ja kirjoja.

Kalle Siira (VTT) on toimitusjohtaja ja perustaja strategiseen viestintään ja neuvottelutaitoihin erikoistuneessa Constra Group Oy:ssä. Kalle valmentanut useiden suomalaisyritysten ja -organisaatioiden avainhenkilöitä neuvottelutaidoissa, haastavissa keskusteluissa ja median kohtaamisissa. Hän väitteli organisaatioiden konfliktinhallinnasta Helsingin yliopistolla 2013 ja on käynyt täydentämässä neuvotteluoppejaan Harvardin yliopiston Neuvotteluinstituutissa sekä Cornellin yliopiston työmarkkinasuhteiden instituutissa

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

Päättämissopimusten juridiikkaa

– Vaikutukset työttömyysturvaan ja eläkkeen kertymiseen
– Menettelytavoista ja pätemättömyysriskeistä
– Päättämissopimuksen käytännön sopimusehtojen muotoilu

Neuvottelutaidot päättämissopimuksissa

– Intressipohjainen valmistautuminen päättämissopimuksien neuvottelemiseen
– Oman kannan argumentointi ja neuvottelutavoitteen asettaminen
– Neuvotteluasioiden tunnistaminen ja priorisointi

12.00 Koulutus päättyy

10 min tauko pidetään sopivassa kohdassa

Webinaaritoteutus verkossa.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

12.3.2024, klo 9:00-12:00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 260 euroa + alv 24 % / hlö

Alennuskoodien alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.