Palkka-avoimuus – miten työnantaja voi valmistautua käytännössä? (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Palkka-avoimuus – miten työnantaja voi valmistautua käytännössä? (2 h)

27.09.2023, Webinaari , Webinaari 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Toiminnan kehittäminen

Mitä palkka-avoimuusdirektiivi tulee pitämään sisällään? Miten palkka-avoimuuteen voidaan valmistautua työpaikoilla? Mitä hyötyjä avoimesta palkkamallista on, ja mitkä saattavat olla sen kompastuskiviä? Mitä palkka-avoimuus vaatii johtamiselta?

EU:n parlamentti hyväksyi keväällä 2023 palkka-avoimuusdirektiivin. Se tarkoittaa, että myös suomalaisten työnantajien tulee alkaa valmistautua direktiivin vaatimuksiin. Työnantajan informaatiovelvollisuudet tulevat laajenemaan muun muassa siten, että työnantajan on annettava työntekijälle hänen pyynnöstään tiedot samaa tai samanarvoista työtä tekevien työntekijöiden keskimääräisestä palkkatasosta. Jatkossa myös vähintään 100 työntekijää työllistävien yritysten tulee raportoida sukupuolten välisistä palkkaeroista, ja ryhdyttävä toimiin, mikäli niitä havaitaan.

Palkka-avoimuuteen kannattaa valmistautua hyvissä ajoin, jotta sopeutuminen direktiivin vaatimuksiin niiden astuessa voimaan olisi mahdollisimman kivutonta. Tässä tehokkaassa webinaarikoulutuksessa perehdymme siihen, mitä palkka-avoimuusdirektiivi tulee tarkoittamaan käytännössä. Saamme myös vinkkejä palkka-avoimuuden toteuttamiseen sitä jo toiminnassaan toteuttavalta Vincit Oyj:ltä.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitä Eu:n palkka-avoimuusdirektiivi tulee pitämään sisällään, ja miten se vaikuttaa yrityksiin?
– Miten palkka-avoimuusdirektiiviin kannattaisi valmistautua?
– Mitä käytännön toimia yrityksissä voidaan tehdä jo nyt?
– Mitä tietoja palkoista työntekijöille on jatkossa annettava ja missä laajuudessa?
– Miten keskimääräisiä palkkatietoja voidaan antaa pienissä yrityksissä ilman, että yksittäisen henkilön palkkatiedot tulisivat esiin?
– Hankaloittaako palkka-avoimuus työntekijöiden kannustavaa palkitsemista jatkossa?
– Miten palkka-avoimuus tulee jatkossa ottaa huomioon rekrytoinnissa?
– Mitä avoimen palkkamallin toimiminen edellyttää?
– Mitä hyötyjä avoimesta palkkamallista on, ja mitkä saattavat olla sen kompastuskiviä?
– Voiko palkka-avoimuus olla myös kilpailuetu?
– Mitä palkka-avoimuus vaatii johtamiselta?

Koulutus sopii mm.
– HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille.
– Esihenkilöille
– Yritysjohdolle
– Työoikeusjuristeille
– Työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille
– Palkkahallinnon asiantuntijoille

Kouluttajat:
Annaleena Pentikäinen
, OTM, Senior HR and Legal Advisor, HR Legal Services Oy

Annaleena Pentikäinen on kokenut työoikeuden ammattilainen ja hänellä on laaja kokemus työoikeuden eri osa-alueista. Työssään Annaleena avustaa yrityksiä monipuolisesti ja kehittävällä otteella niin arkisissa työsuhdeasioissa kuin erilaisissa haastavissa työoikeudellisissa tilanteissakin. Hän on myös pidetty, käytännönläheinen kouluttaja.

Mari Kuha, henkilöstöjohtaja, Vincit Oyj

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Palkka-avoimuusdirektiiviin valmistautuminen
– Palkka-avoimuusdirektiivin sisältö
– Uudet velvoitteet työnantajille
– Palkka-avoimuusdirektiiviin valmistautuminen

14.30 Case Vincit Oyj
– Mitä avoimen palkkamallin toimiminen edellyttää?
– Mitä hyötyjä avoimesta palkkamallista on ja mitkä saattavat olla sen kompastuskiviä?
– Voiko palkka-avoimuus olla myös kilpailuetu?
– Mitä palkka-avoimuus vaatii johtamiselta?

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

27.9.2023, klo 13.00-15.00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.