Palkkaa vai työkorvausta? (1/2 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Palkkaa vai työkorvausta? (1/2 pv)

23.03.2017, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 18 maaliskuun, 2017 Sampo Korppoo

Lakitieto , Taloushallinto ja verotus

Miten eroavat palkkaan ja työkorvaukseen liittyvät säännökset? Miten näitä tuloja tulisi kohdella verotuksellisesti? Miten verohallinnon huhtikuussa 2016 julkaisema uusi ohje vaikuttaa työarkeen?

Ennakkoperinnän klassisiin ongelmiin liittyy kysymys siitä, onko työstä maksettavaa suoritusta pidettävä palkkana vai työkorvauksena. Työnantajan tulee suorittaa palkasta ennakonpidätys ja maksaa työnantajan sosiaaliturvamaksu. Sen sijaan työkorvauksesta ei suoriteta ennakonpidätystä, jos suorituksen saaja on ennakkoperintärekisterissä. Työkorvauksesta ei makseta myöskään sosiaaliturvamaksua. Rajanvedolla on merkitystä myös arvonlisäverotuksessa, sillä palkkana pidettävästä suorituksesta ei makseta arvonlisäveroa.

Tässä koulutuksessa käsitellään erilaisia työ- ja toimeksiantosuhteiden rajanvetotilanteita ja näiden vaikutusta verotukseen ja eläketyöansioon. Menettelyjä ja verokohtelua arvioidaan sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Verokohteluun vaikuttavat tekijät käydään läpi tuoreiden esimerkkitapausten valossa ja uusimmat Verohallituksen antamat ohjeet huomioiden.

Kenelle:
• taloushallinnon asiantuntijoille
• henkilöstöhallinnon asiantuntijoille
• tilintarkastajille ja kirjanpitäjille
• lakimiehille

Kouluttajat:
Tax Partner (OTK, KTM) Kirsi Adamsson, KPMG Oy
Ratkaisupäällikkö VT Monika Sievänen, Eläketurvakeskus

09:00 Tervetuloa Edilex Pro -koulutukseen!

09:05 Palkan ja työkorvauksen käsitteet
Kirsi Adamsson, KPMG
• Rajanvetoa palkan ja toimeksiantosuhteen välillä
• Verohallinnon uudet ohjeet
• Tyypilliset työsuhteen tunnusmerkit
• Eri tunnusmerkkien painoarvo
• Ennakkoperintärekisteröinnin merkitys
• Sivukulut ja matkakustannusten korvaukset
• Jälkikäteiset oikaisutilanteet

10:45 Tauko

11:00 Palkka ja työkorvaus suhteessa eläketyöansioon
Monika Sievänen, ETK
• Työntekijän eläkelain (TyEL) mukainen eläketyöansio
• Eläketyöansion ja veron ennakonpidätyksen alaisen ansion suhde
• Kustannusten korvaukset
• Esimerkkejä mm. luennoitsijat, luottamustoimet, ”kevytyrittäjät” ja laskutuspalveluyritysten käyttäjät

11:55 Viimeaikaista verotus- ja oikeuskäytäntöä
Kirsi Adamsson, KPMG
• Luento- ja esitelmäpalkkiot, esiintyjien, toimitusjohtajan ja hallituksen jäsenen palkkiot, toiminimet, laskutuspalvelu

12:40 Työvoiman vuokrausta vai alihankintaa?

13:00 Koulutus päättyy

Tarjoilut:
Aamukahvi

Royal at Crowne Plaza, Mannerheimintie 50, Helsinki
Voit osallistua myös verkon välityksellä.

Aika:
23.03.2017

Lähikoulutus 450 eur + alv
Webinaari 400 eur + alv / yksi webinaariosallistuja

Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:
150 eur
+ alv / osallistuja

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %
Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Peruutusehdot:
Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 14 vrk ennen koulutusta. 14 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. 7 vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan.

Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa (14 vrk) ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.