Palkkaa vai työkorvausta? (1/2 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Palkkaa vai työkorvausta? (1/2 pv)

06.11.2018, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 26 heinäkuun, 2018 Sampo Korppoo

Taloushallinto ja verotus

Miten eroavat palkkaan ja työkorvaukseen liittyvät säännökset? Miten näitä tuloja tulisi kohdella verotuksellisesti?

Ennakkoperinnän klassisiin ongelmiin liittyy kysymys siitä, onko työstä maksettavaa
suoritusta pidettävä palkkana vai työkorvauksena. Työnantajan tulee suorittaa palkastaennakonpidätys ja maksaa työnantajan sosiaaliturvamaksu. Sen sijaan työkorvauksesta ei suoriteta ennakonpidätystä, jos suorituksen saaja on ennakkoperintärekisterissä. Työkorvauksesta ei makseta myöskään sosiaaliturvamaksua. Rajanvedolla on merkitystä myös arvonlisäverotuksessa, sillä palkkana pidettävästä suorituksesta ei makseta arvonlisäveroa.

Tässä koulutuksessa käsitellään erilaisia työ- ja toimeksiantosuhteiden rajanvetotilanteita sekä näiden vaikutusta verotukseen ja eläkkeen perusteena olevaan työansioon. Menettelyjä ja verokohtelua arvioidaan sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Verokohteluun vaikuttavat tekijät käydään läpi tuoreiden esimerkkitapausten valossa ja uusimmat Verohallinnon antamat ohjeet huomioiden.

– taloushallinnon asiantuntijoille
– henkilöstöhallinnon asiantuntijoille
– tilintarkastajille ja kirjanpitäjille
– lakimiehille

Kouluttajat
Kirsi Adamsson
, Tax Partner, KPMG Oy
Tax Partner (OTK, KTM) Kirsi Adamsson tulee KPMG Oy:stä. Hän on kirjoittanut kirjoja ja artikkeleita, ja hänellä on pitkä kokemus verojuridiikan kouluttamisesta.

Monika Sievänen, ratkaisupäällikkö, Eläketurvakeskus
Ratkaisupäällikkö VT Monika Sieväsen työhön Eläketurvakeskuksen lakiosastolla kuuluvat mm. työsuhteen ja yrittäjyyden rajanvetoon sekä eläkkeen perusteena olevien työansioiden määrittelyyn liittyvät tehtävät.

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa Palkkaa vai työkorvausta? -koulutukseen!

9:05 Palkan ja työkorvauksen käsitteet

Kirsi Adamsson, Tax Partner, KPMG Oy

– Rajanvetoa palkan ja toimeksiantosuhteen välillä
– Verohallinnon ohjeistus
– Tyypilliset työsuhteen tunnusmerkit
– Eri tunnusmerkkien painoarvo
– Ennakkoperintärekisteröinnin merkitys
– Sivukulut ja matkakustannusten korvaukset
– Jälkikäteiset oikaisutilanteet

10:45 Tauko

11:00 Palkka ja työkorvaus suhteessa eläkkeen perusteena olevaan työansioon

Monika Sievänen, ratkaisupäällikkö, Eläketurvakeskus

– Mikä on työntekijän eläkelain TyEL:n mukaista eläkkeen perusteena olevaa työansiota ja mikä ei ole?
– Mikä on TyEL:n eläkkeen perusteena olevan työansion ja veron ennakonpidätyksen alaisen ansion suhde?
– Eläkkeen perusteena oleva työansio erityistilanteissa:
Kustannusten korvaukset
Suoritukset työsuhteen päättyessä
Luennoitsijat, luottamustoimet
Laskutuspalveluyritysten käyttäjät

11:55 Viimeaikaista verotus- ja oikeuskäytäntöä

Kirsi Adamsson, Tax Partner, KPMG Oy

Luento- ja esitelmäpalkkiot, esiintyjien, toimitusjohtajan ja hallituksen jäsenen palkkiot, toiminimet, laskutuspalvelu

12:40 Työvoiman vuokrausta vai alihankintaa?

13:00 Koulutus päättyy

Royal at Crowne Plaza
Mannerheimintie 50

06.11.2018 klo 09.00 – 14.00

euroa / hlö (+ alv 24 %)
400 euroa / hlö (+ alv 24%) / yksi webinaariosallistuja

Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:
150 euroa + alv / osallistuja

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %.
(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää.)

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Seitsemän vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.