Pelilliset menetelmät palvelumuotoilussa (90 min)
Ratekoulutus-WebAkatemia järjestää nyt koulutuksen:

Pelilliset menetelmät palvelumuotoilussa (90 min)

18.04.2023, Webinaari , Webinaari 27 maaliskuun, 2023 Sampo Korppoo

Asiakaskokemus , Kehittäminen , Palvelumuotoilu

Pelillisyydellä tehokkuutta ja hauskuutta palveluiden kehittämiseen

Pelillisyys toimintana on erinomainen tapa saada ihmiset rentoutumaan ja kommunikoimaan helpommin, ja samalla ”boostaamaan” kehittämistyötä.

Parhaimmillaan pelillisyydellä saa valmiin viitekehyksen asiakasymmärrykseen ja palveluiden kehittämiseen. Sen menetelmiä kannattaa käyttää työssä kun kehitetään, ideoidaan, kerätään tietoa tai tarkastellaan jonkin asian nykytilaa.

Palvelumuotoilussa käytetään paljon pelillisiä menetelmiä ja työkaluja, koska ne tuovat helposti tietoa esille ja auttavat ihmisiä käymään keskustelua laajemmasta näkökulmasta.

Pelilliset menetelmät palvelumuotoilussa -webinaarissa pelillisyydellä tarkoitetaan ns. ”Serious Gaming”- ja muotoilupelien maailmaa, jonka avulla haetaan ”boostia” kehittämistyöhön.
Käsittelemme mm. näitä teemoja:
– Pelillisyyden teoriaa
– Pelillisyys kehittämisen toimintatapana
– Muotoilupeliesimerkkejä
– Pelillisten menetelmien hyödyt palvelumuotoilussa
– Muotoilupelin rakentamisen prosessi

Kenelle
Pelillisyydestä ja muotoilupeleistä kiinnostuneille ja innostuneille. Palvelumuotoilijoille, suunnittelijoille, asiantuntijoille, ideoijille sekä kehittäjille.

Hyödyt
– Pelillisyyden keinoin on helpompi yhteiskehittää. Pelilliset menetelmät parantavat kehittämiseen osallistuvien sidosryhmien ymmärrystä.
– Opit pelillisyyden teoriaa käytännön näkökulmasta ja mitä pelillisyys toimintatapana tarkoittaa.
– Pääset myös tutustumaan muotoilupeleihin ja saat näkökulmia pelillisten menetelmien hyödyntämiseen palvelumuotoilussa.

Kouluttaja

Krista Keränen on palveluliiketoiminnan ja koulutuksen ammattilainen. Pelilliset menetelmät palvelumuotoilussa -kouluttaja
Krista Keränen on palveluliiketoiminnan ja koulutuksen ammattilainen yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella. Kristan vahvuutena on ammatillisen osaamisen lisäksi ihmisten innostaminen ja energisointi, sekä vahva pedagoginen osaaminen.

Tähän mennessä Krista on vetänyt yli 500 koulutusta, konsultointiprojektia ja työpajaa liittyen palveluliiketoiminnan kehittämiseen ja vastannut useiden innovaatioprojektien toteuttamisesta. Krista on konsultoinnin ja yrittäjyyden lisäksi toiminut lehtorina, tutkijana, projektipäällikkönä, tutkimusjohtajana, yrittäjyys- ja innovaatiojohtajana mm. Laurea-ammattikorkeakoulussa, joka on sekä palveluliiketoiminnan että palvelumuotoilun uranuurtaja maailmanlaajuisesti.

Krista on väitellyt yhteiskehittämisestä, palvelumuotoilusta ja palveluinnovaatioista Cambridgen yliopistossa 2015. Väitöskirjaprojektin aikana yhdessä tutkimustiimin kanssa Krista kehitti ja tuotteisti pelillisen CoCo Tool Kitin/ CoCo Cosmos-palvelumuotoilutyökalun. Lisäksi Krista on kehittänyt InnoBoost -innovaatiopelin ja suunnittelut monenlaisia pelillisiä työkaluja työpajatyöskentelyyn.

12:45 Tervetuloa linjoille
13:00 Webinaari alkaa

Pelillisyyden teoria
– Mistä on kyse ns. ”Serious Gamingissa” ja muotoilupeliajattelussa
– Näkökulmia pelillisyyden teoriaan
– Pelien tarjoama monipuolisuus kehittämisessä
– Serious Gaming ja muotoilupelit: mitä nämä tarkoittavat käytännössä
– Erilaisia pelillisyystyyppejä, esim. suunnittelupelit, muotoilupelit, ideointipelit, tulevaisuuspelit jne.

Pelillisyys kehittämisen toimintatapana
– Mitä ottaa huomioon ja, miten toteuttaa pelillistä toimintamallia
– Mitä hyötyä pelillisyydestä on kehittämisessä

Muotoilupelit
– Mistä osista ne koostuvat ja miten ne toimivat käytännössä
– Tutustumme muutamiin muotoilupeleihin
– Tutustumme muotoilupelin rakentamisen prosessiin

Pelillisten menetelmien hyödyt palvelumuotoilussa
– Miten palvelumuotoilussa kannattaa hyödyntää pelillisiä menetelmiä

Aikaa kysymyksille

14:30 Webinaari päättyy

18.4.2023 klo 13:00 – 14:30

– voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin.

227 euroa / hlö (+ alv 24 %)
– sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa koulutuksen jälkeen 6 kk ajan. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.

Ryhmäetuhinta:
197 euroa /hlö (+ alv 24 %), kun samasta organisaatiosta on kaksi osallistujaa,
177 euroa /hlö (+ alv 24 %), kun samasta organisaatiosta on kolme tai useampia osallistujia

Jos osallistuminen peruutetaan myöhemmin kuin 8 päivää ennen koulutuksen alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistuja ei saavu koulutukseen, eikä osallistumista ole peruutettu, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.