Perusasiaa luotettavuustekniikasta ja Minitab-analyysiä tueksi (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Perusasiaa luotettavuustekniikasta ja Minitab-analyysiä tueksi (1 pv)

17.12.2021, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 2 marraskuun, 2021 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus

Myös etäosallistumismahdollisuus!

Luotettavuustekniikka on suunnittelumenetelmä, jolla pyritään varmistamaan suunniteltavan koneen ja järjestelmän luotettavuus, kun konetta tai järjestelmää käytetään ennalta määritellyllä tavalla sovitussa käyttöympäristössä. Luotettavuustekniikan menetelmillä käsitellään järjestelmän koko käyttöikää sisältäen kehityksen, testauksen, valmistuksen ja käytön. Tänä päivänä tietokoneet ja ohjelmistot auttavat monimutkaisessa laskennassa ja ovat tärkeä osa suunnittelijoiden tai laadunkehityksessä työskentelevien osaamisen portfoliota.

Valitse itsellesi sopivin toteutustapa
Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä valiten itselle sopivimman osallistumistavan. Striimaamme koulutuspäivän osallistujille, jotka eivät pääse lähipäivään.

Koulutuksen sisältö
Koulutuksen tavoitteena on siirtää ajatusmallia vika/ei-vika -ajattelumallista jakaumamalliseen ajattelumalliin, todennäköisyysmaailmaan, joka on avain luotettavuuden parantamisessa.

Ympärillämme toimii iso määrä luotettavia systeemejä. Vettä tulee hanasta, sähköt toimivat ja lentokoneet pysyvät ilmassa, elintarvikkeet ovat turvallisia. Tämä ei ole sattumaa.

Organisaatioissa seurataan käytettävyyttä prosenteissa – seurausta – ja tutkitaan oiretta. Käytettävyys laskee, kun koneet, laitteet tai tuotteet hajoavat ja niitä joudutaan korjaamaan tai tuotteen elinkaari ei täytä vaatimuksia. Luotettavuustekniikka (Reliability Engineering) on tieteenala, joka tutkii järjestelmien luotettavuutta ja elinkaaren tunnistamista.

Luotettavuuden peruskäsitteiden tunteminen ja suunnittelu on tärkeä osa tuotteen suunnittelua, kunnossapidon ammattilaisten ja erityyppisissä kehitystehtävissä olevien henkilöiden osaamisen portfoliota.

Tietokoneet ja ohjelmistot ovat tuoneet merkittävää tukea luotettavuustason tunnistamiseen, toimenpiteiden kohdistamiseen, muutosten vaikutusten analysointiin, näytemäärälaskentana tai kiihdytettyihin testeihin.

Laskennat taustalla ovat hankalia, mutta tänä päivänä ei tarvitse olla tilastotekniikan ammattilainen pystyäksesi tekemään edistyksellisiä analyysejä.

Minitab on erinomainen työkalu perus- ja edistyksellisiin luotettavuustekniikan laskentoihin. Laskennassa käytettävät perustermit sekä -jakaumat on silti hyvä ymmärtää.

Kouluttaja:
DI Antti Piirainen, Quality Knowhow Karjalainen Oy
– johtava kouluttaja
– Lean Six Sigma Black Belt
– diplomi-insinööri (tuotantotalous, toimitusketjun johtaminen)
– Insinööri AMK (ympäristöteknologia)

Antista sanottua
– ”Hyvä, kiinnostava kouluttaja! Pidin kovasti Antin sopivasti provosoivasta tavasta herätellä ajatuksia.”
– ”Antti on aivan loistava! Osaava, älykäs ja osallistujat huomioiva.”
– ”Antin asiantuntemus on erinomaisella tasolla.”
– ”Ihana kuunnella ammattilaista, joka on asiastansa innostunut.”
– ”Antti on superhuippuesiintyjä, loistava draaman ja satiirin käyttäjä, aivan fantastinen tyyppi!”
– ”Antin vetämiä koulutuksia voin suositella kaikille!”
– ”Kouluttajaan osallistujat ovat erittäin tyytyväisiä. Kiitosta saavat mm. Piiraisen rautainen kokemus, rentous, innostavuus ja kärsivällisyys selittää vaikeita asioita tarvittaessa yhä uudelleen.”
– ”Lean Six Sigma -koulutus oli erittäin hyödyllinen. Koulutuksen kautta sai uusia näkökulmia asioiden käsittelyyn sekä tilastollista lähestymiskulmaa asioihin. Haluan esittää suuret kiitokset kouluttajalle ammattitaitoisesta avusta.”
– ”Antin tapa kouluttaa ihmisiä on mielestäni loistava. Antilla on paljon tosielämän esimerkkejä annettavaksi, jolloin uudet asiat konkretisoituvat ja ne on helpompi sisäistää. Antti on kouluttajana myös todella innostava!”
– ”Antti on kouluttajana loistava! Hienoa nähdä ihmisiä työssä, josta he selvästi nauttivat. Antin mielenkiinto laatuun ja aiheisiin, joita on hän opettaa, on jatkuvasti läsnä. Inspiroivaa!”
– ”Onneksi ei ollut ns kalvosulkeisia vaan tehtäviä ja opettajan vahva performanssi ja kiinnostus asiaan.”
– ”Tosi hyvä kouluttaja!”
– ”Antin opetus oli timanttia niinkuin aina. En voi muuta kuin suositella lämpimästi kurssia kaikille yhtiössäni.”

8.30 Ilmoittautuminen ja kahvi

9:00 Avaus ja esittely
Johdanto luotettavuustekniikkaan
– peruskäsitteet ja luotettavuuden määritelmät
Minitab-ohjelman peruskäytön esittely
Jakauma-analyysien käyttäminen (Distribution ID plot)
Yleisimmät jakaumat ja niiden käyttäminen
– Sopivan mallin tunnistaminen: prosenttipisteet ja keskiluvut
Luotettavuustason visualisointi (Distribution Overal Plot)

12:00 Lounas

13:00 Sensoroitu data, mitä se on?
Sensoroidun datan käyttäminen perusjakauma- analyyseissä – Distribution ID ja Overall Plot
Tuotteiden elinkaaren vertailu (Parametric Distribution)
Paikka ja muotoparametrien tilastollinen testaaminen

14:00 Kahvi

Välisensuroitu data, Distribution-analyysi (arbitrary)
Kynnysparametrien käyttäminen analyysissä
Takuudatanalyysi ja -kustannusten ennustaminen – Warranty analysis And Predict Warranty Costs
Yhteenveto ja keskustelu

16:00 Tilaisuuden päätös

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti, tai etäosallistuminen

Koulutus on yhden päivän mittainen. Koulutuspäivään mahdollista osallistua myös etänä.

perjantai 17.12.2021

– hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Peruutus on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.