Pilvipalvelusopimukset ja tietosuoja (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Pilvipalvelusopimukset ja tietosuoja (2 h)

24.05.2023, Webinaari , Webinaari 14 helmikuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia

Mitkä ovat pilvipalvelusopimuksien olennaisimmat ehdot? Mitä pilvipalvelun ostajan tulee huomioida vastuunrajoitusehdoissa? Miten vältetään pilvipalveluihin liittyvät tietosuojariskit? Mitä asioita tulee ottaa huomioon, jos tietoja siirretään EU/ETA-alueen ulkopuolelle?

Pilvipalveluiden kustannustehokkuus ja joustavat käyttömahdollisuudet houkuttelevat yrityksiä, ja järjestelmien siirtäminen SaaS-ympäristöön on suurelle osalle ajankohtaista. Pilvipalvelua ostavan on tärkeää tarkastella pilvipalvelusopimuksen ehtoja kriittisellä silmällä. Ikäviä tilanteita voi syntyä, jos toimittajan vastuuta rajoittavien ehtojen kanssa ei ole oltu tarkkoina, tai toimittajan vaihtaminen tai oman datan saaminen ulos käy hankalaksi.

Pilvipalveluita käytettäessä tietosuoja nousee riskienhallinnan keskiöön. Ajankohtainen kysymys koskee tietojen siirtämistä EU/ETA-alueen ulkopuolelle. Tässä koulutuksessa perehdymme pilvipalveluihin siirtymisen olennaisiin ja kiperiin kysymyksiin kokeneiden juristien Kaisa Fahllundin ja Arttu Ahavan johdolla.

Koulutus vastaa seuraaviin kysymyksiin:
– Mitkä ovat keskeisimpiä sopimusehtoja pilvipalvelusopimuksissa?
– Miten välttää vendor lock in -tilanteet?
– Miten vastuista ja vastuunrajoitusehdoista on tyypillisesti sovittu?
– Miten vastuunrajoitusehdot rakennetaan ostajan kannalta suotuisasti?
– Mitä pilvipalveluiden ostajan tulee tietää tietosuojasta?
– Rekisterinpitäjä / käsittelijä / alikäsittelijä – mitkä ovat roolit ja vastuut pilvipalveluissa?
– Mitä asioita tulee ottaa huomioon, jos tietoja siirretään EU/ETA-alueen ulkopuolelle?
– Palvelun ostajan compliance; mitä toimia laki edellyttää?

Koulutus on suunnattu mm.
– Pilvipalveluiden ostajille ja käyttäjille.
– Hankinta-asiantuntijoille ja/tai hankintajuristeille.
– Sopimuksista ja riskienhallinnasta vastaaville.
– Tietosuoja-asiantuntijoille.
– Juristeille
– Yritysjohdolle.

Koulutuksen osallistuja saa:
– Tehokkaan ja asiantuntevan webinaarikoulutuksen työvoiman vähentämisen keinoista ja niiden oikeista menettelytavoista.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille koulutuksen aikana.
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Kouluttajat
Kaisa Fahllund
, Partner, VP of Legal, Brands & Designs, Berggren Oy
Varatuomari Kaisa Fahllund on sopimusten ja riitojen ratkaisun kokenut ammattilainen. Kaisa on toiminut asianajajana n. 20 vuotta ja sittemmin jo viisi vuotta asiamiehenä Berggren Oy:ssä, missä hän johtaa IPR-talon Legal-liiketoimintaa. Kaisan erityisosaamista ovat etenkin ICT-sopimukset sekä IPR-liitännäiset sopimukset kuten lisenssisopimukset ja tutkimus- ja kehityssopimukset. Sopimusten neuvottelu ja sopimusriitojen ratkaisu neuvotteluteitse tai oikeudessa ovat Kaisan osaamisen ytimessä.

Arttu Ahava, Lakimies, Varatuomari, CIPP/E, CIPM, Berggren Oy
Varatuomari Arttu Ahava on toiminut asiamiehenä liki kymmenen vuotta ja avustaa Berggren Oy:n asiakkaita etenkin erilaisissa teknologiasopimuksissa, IPR-asioissa ja tietosuojakysymyksissä sekä IPR- ja sopimusriidoissa. Arttu on suorittanut tietosuojassa CIPP/E (Certiied Information Privacy Professional/Europe) ja CIPM (Certified Information Privacy Manager) -sertifikaatit ja neuvoo asiakkaita laajasti tietosuojavaatimusten käytännön toteuttamisessa.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Pilvipalvelusopimukset ja tietosuoja
– Pilvipalvelusopimusten keskeisiä sopimusehtoja
– Vastuut ja vastuunrajoitukset
– Järjestelmä pilvessä
– Pilvipalveluihin liittyvät tietosuojakysymykset
– Rekisterinpitäjä / käsittelijä / alikäsittelijä – roolit ja vastuut pilvipalveluissa
– Tietojensiirrot EU/ETA-alueen ulkopuolelle.
– Palvelun ostajan compliance; mitä toimia laki edellyttää?

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

24.5.2023, klo 13:00-15:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)