Potilaan ja asiakkaan oikeudet sosiaali- ja terveydenhuollossa (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Potilaan ja asiakkaan oikeudet sosiaali- ja terveydenhuollossa (1/2 pv)

27.04.2021, Webinaari , Webinaari 17 maaliskuun, 2021 Sampo Korppoo

Lakitieto

Mitkä ovat terveydenhuollon potilaan tai sosiaalihuollon asiakkaan oikeudet perustuslain ja lainsäädännön kannalta? Millaisia ratkaisukäytäntöjä, linjauksia ja ohjeita valvontaviranomaiset ovat tehneet potilaan tai asiakkaan oikeuksiin liittyen? Mitkä ovat toimijan ja henkilökunnan jäsenen vahingonkorvaus- ja rikosvastuut suhteessa potilaaseen tai asiakkaaseen?
Terveydenhuollon potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan huono laatu ovat herättäneet huolta ja keskustelua siitä, miten ja millä perusteilla sairaalassa, vanhusten tehostetussa palveluasumisessa ja lastensuojelussa potilaiden ja asiakkaiden oikeuksia rajoitetaan.

Koulutuksessa käydään läpi terveydenhuollon potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan (esimerkiksi tehostettu palveluasuminen) oikeudet perustuslain, yksityiskohtaisen lainsäädännön ja valvontaviranomaisten ratkaisukäytännön, linjausten ja ohjeiden kannalta. Lisäksi käsitellään toimivan julkisen tai yksityisen tahon sekä henkilökunnan vahingonkorvaus- ja rikosvastuun perusteet.

Koulutuksessa käytetään paljon esimerkkejä ja koulutusmateriaalista jää osallistujalle vankka tietopaketti aiheesta.

Terveydenhuollossa, sosiaalialalla ja hoiva-alalla työskentelevät:
– lakimiehet
– johtajat ja esimiehet
– potilasasiamiehet, sosiaaliasiamiehet
– työturvallisuusorganisaatiot, työturvallisuusvaltuutetut/työsuojeluvaltuutetut

Kouluttaja:
Kaija Kess
, OTM, varatuomari
Kaija Kess on kokenut ja pidetty kouluttaja, joka pitkän asianajajauran jälkeen on keskittynyt ennaltaehkäisemään juridisia ongelmia kouluttamalla, konsultoimalla ja kirjoittamalla. Kess kouluttaa erityisen paljon sosiaali- ja terveydenhuollon esimiehiä ja henkilöstöä. Hän käyttää koulutuksissaan paljon aitoja esimerkkejä, mitkä avaavat mieleenjäävällä tavalla vaikeitakin juridisia kokonaisuuksia.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Potilaan/asiakkaan oikeudet sosiaali- ja terveydenhuollossa

– Potilaan/asiakkaan oikeudet Suomen perustuslain mukaan
– Potilaslaki: potilaan oikeudet
– Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista; asiakkaan oikeudet
– Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisut, Valviran linjaukset, eettiset ohjeet
– Toimijan ja henkilökunnan jäsenen vahingonkorvausvastuu suhteessa potilaaseen/asiakkaaseen
– Toimijan ja henkilökunnan jäsenen rikosvastuu suhteessa potilaaseen/asiakkaaseen

12.15 Webinaari päättyy

15 min tauko pidetään sopivassa kohdassa.

Koulutus toteutetaan webinaarina

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

27.04.2021 klo 9.00-12.15.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 230 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24 % / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20 % (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 % (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20 % (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.