Power BI jatko – mallinnus ja DAX-johdanto (2 pv)
Corellia Helsinki järjestää nyt koulutuksen:

Power BI jatko – mallinnus ja DAX-johdanto (2 pv)

22.-23.03.2021, Etäkoulutus , Etäkoulutus 3 helmikuun, 2021 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Tällä 2-päiväisellä jatkokurssilla perehdytään käytännönläheisten esimerkkien avulla oleellisimpiin tietomallien toteutuksen toimenpiteisiin. Koulutuksessa opitaan sellaisia hyviä käytäntöjä, joita noudattamalla tietomalleista tulee helposti ylläpidettäviä ja ne tukevat DAX-laskentaa. Tällä kurssilla ei opiskella visualisointien ja raporttien luontia.

Kurssilla keskitytään kolmeen aiheeseen:

1. taulujen rakenteisiin sekä usein tarvittaviin Power Query -transformaatioihin,
2. relaatioihin ja tietomallin rakenteeseen sekä mallinnustoimenpiteisiin,
3. DAX-kielen kontekstiajattelun ymmärtämiseen sekä oleellisimpiin DAX-funktioihin.

Lisäksi kurssilla luodaan katsaus erilaisiin yhteyslajeihin, kuten DirectQuery ja tutustutaan myös ns. keskitetyn mallin toteutukseen sekä dataflows-entiteetteihin Power BI -pilvipalvelussa.

Heidi Enho on kokenut, asiantunteva ja innostava kouluttaja ja hänellä on taito huomioida erilaisia osallistujia ja Power BI -käyttötilanteita. Hän kirjoittaa suosittua https://hexcelligent.fi -blogia ja on yksi yksi harvoista suomalaisista asiantuntijoista, jotka ovat saavuttaneet Microsoftin Most Valuable Professional (MVP) -tunnustuksen. Heidi on ollut sekä Power BI MVP että Excel MVP vuosina 2015 – 2020.

Kontrollerit tai vastaavat, jotka toteuttavat erilaisia muille jaettavia raporttikokonaisuuksia ja analyysejä.

Kurssin esitietovaatimukset
Power BI peruskurssia vastaavat tiedot eli Power BI Desktopin työskentelyperiaatteiden hallitseminen. Tietokantojen peruskäsitteiden tuntemuksesta on etua, kuten perusavaimet ja relaatiot.

Kouluttaja:
Heidi Enho
, Microsoft Certified Trainer, Microsoft Data Analyst Associate
Heidi on kokenut ja pidetty kouluttaja sekä konsultti ja hän on auttanut lukuisia suomalaisia organisaatioita saamaan datasta enemmän irti. Hän on työskennellyt Power BI:n parissa aina tuotteen lanseerauksesta lähtien ja toteuttanut raportointiratkaisuita monipuolisesti eri toimialoille. Heidin kursseilta saakin mainioita ideoita ja käytännön ratkaisumalleja erilaisiin liiketoiminnan raportointitarpeisiin.

Yhteydet tietolähteisiin
– Yhteystyypit ja mitä niistä tulee tietää: Import, Direct Query, Live connection
– Oleellisimpien tietolähteiden erityispiirteet, kuten tietokannat ja Excel-tiedostot
– Kyselyiden parametrointi

Tietomallin taulujen rakenne
– Hyvät käytännöt
– Tarpeelliset muunnokset

Relaatiot
– Yhden-suhde-yhteen, yhden-suhde-moneen, monen-suhde-moneen
– Useita yhteyksiä taulujen välillä
– Ristiinsuodatuksen vaikutus raportteihin ja laskentaan (cross-filter)

Dimensionaalinen tähtimalli
– Dimensiot ja faktat
– Miksi dimensionaalinen malli?
– Entä jos data ei ole dimensiona ja faktoina

Kalenteri-taulu
– Kalenterin luontitavat ja määritys

Muut mallinnustoimenpiteet
– Kenttien muotoilut, luokittelut, lajittelujärjestykset, ryhmittelyt, hierarkiat, teknisten kenttien piilotus

Johdanto DAX-kieleen
– DAX:in oppimisessa oleellista
– Peruskielioppi
– Kaavalajit: sarakkeet, mittarit, taulut

Kontekstiajattelun ymmärtäminen ja kontekstin vaikutus
– Rivikonteksti, suodatuskonteksti
– Miten konteksti vaikuttaa kaavan suoritukseen

Esimerkkejä hyödyllisimmistä funktiosta
– CALCULATE, FILTER, ALL, ALLSELECTED, SELECTEDVALUE, jne.
– Aika-älykkyys, kuten kumulatiivisuus ja aikavertailut (TOTALYTD, SAMEPERIODLASTYEAR, DATEADD, DATESBETWEEN)

Power BI pilvipalvelu
– Keskitettyihin tietojoukot (datasets) sekä tietovuot (dataflows)

Etäkoulutus