Power BI – olennaiset perusteet (90 min)
Suositun webinaarikoulutuksen uusinta!
Ratekoulutus-WebAkatemia järjestää nyt koulutuksen:

Power BI – olennaiset perusteet (90 min)

22.08.2022, Webinaari , Webinaari 17 elokuun, 2022 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

(4.8)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• "Selkosanainen ja ääninen kouluttaja, helppo seurata koulutusta. Ei turhia jaaritteluja ja täytesanoja."

• "Erittäin selkeä, hyvä tempo."

• "Kouluttaja selkeä ja hyväksi todettu."

• "Erinomainen kouluttaja, ei ole suotta kehuttu. Selkeäsanainen ja osaa asian."

Yhdistä dataa ja luo raportteja Power BI:llä!

– Lataatko jatkuvasti Excel- tai CSV-tiedostoja omista järjestelmistänne?
    – Yhdistätkö tiedostoja Phaku (Vlookup) -funktiolla tai manuaalisesti?
    – Onko tuodussa tiedossa ongelmia, kuten tyhjiä rivejä tai että sarakkeen tieto pitäisi jakaa useampaan sarakkeeseen?
    – Haluatko visualisoida yhdistettyjen taulukoiden tietoja esimerkiksi pylväs- tai ympyräkaaviolla?
    – Kysytäänkö sinulta Power BI:stä, mutta et ymmärrä siitä juuri mitään?

Power BI – olennaiset perusteet -webinaari on ratkaisukeskeinen ja käytännönläheinen. Opit lataamaan ja muokkaamaan dataa sekä yhdistämään sitä maksuttomalla Power BI Desktopilla. Opit myös havainnollistamaan tietoa graafisesti sekä jakamaan raportteja Power BI Servicessä.

Kenelle
    – Sinulle, jonka pitää luoda Excel- ja CSV-tiedostoista yhteenvetoraportteja omaan tai muiden käyttöön.
    – Sinulle, joka harkitset Power BI:n käyttöönottoa.
    Huom. maksuttoman Power BI Desktop -sovelluksen voi asentaa vain Windows-koneelle.

Hyöty osallistujalle
    – Opit ymmärtämään Power BI:n toimintaperiaatteen sekä hyödyt, erot ja samankaltaisuudet Excelin ja Excelin Pivot-toiminnon kanssa.
    – Opit oikeasti luomaan itse raportteja.

Suositus:
    lataa maksuton Power BI Desktop -ohjelma
    ennen webinaaria pc-koneellesi, mikäli sinulla ei ole ohjelmaa ennestään.
    – Lataa Power BI Desktop -ohjelma joko Microsoftin kaupasta (suositeltava vaihtoehto)
    tai latauskeskuksesta – jos suoritat latauksen latauskeskuksesta, valitse 64-bittinen PBIDesktopSetup_x64.exe -tiedosto.
    – Kouluttaja käyttää webinaarissa ohjelman englanninkielistä versiota, ja suosittelee, että muutat asetuksista ohjelman kieleksi englannin. Voit kyllä hyvin käyttää ohjelmaa myös suomenkielisenä.

Kouluttaja

Petri Manu, Office-ohjelmien asiantuntija

Petri Manu on vuodesta 1997 lähtien auttanut ihmisiä käyttämään tietokoneohjelmia tehokkaammin. Muutaman tuhannen kurssin ja luennon lisäksi hän on kirjoittanut viisi kirjaa Office-ohjelmien sujuvasta käytöstä.

Palautetta aikaisemmista koulutuksista:
    – ”Selkosanainen ja ääninen kouluttaja, helppo seurata koulutusta. Ei turhia jaaritteluja ja täytesanoja.”
    – ”Erittäin selkeä, hyvä tempo.”
    – ”Kouluttaja selkeä ja hyväksi todettu.”
    – ”Erinomainen kouluttaja, ei ole suotta kehuttu. Selkeäsanainen ja osaa asian.”

12:45 Yhteyksien tarkistus

13:00 Koulutus alkaa
    – Power BI:n periaatteiden ja Desktopin sekä Servicen esittely (myös erot ja yhtäläisyydet Excelin kanssa)
    – Tiedon tuominen Excel-taulukosta tai CSV-tiedostosta
    – Tuodun tiedon perusmuokkaus (esim. tarpeettomien sarakkeiden poisto, tyhjien rivien poisto ja sarakkeiden jakaminen)
    – Tietomallin luominen rautalangasta väännettynä (=taulukoiden yhdistäminen toisiinsa ilman Phaku/Vlookup-funktiota)
    – Peruslaskenta DAX-funktioilla rautalangasta väännettynä
    – Visualisointien ja graafien luominen (esim. pylväs- ja ympyräkaavio sekä Pivot-tyyppinen matriisi)
    – Raporttien jakaminen Power BI Servicessä

Aikaa kysymyksille

14:30 Koulutus päättyy

22.08.2022
    klo 13.00 – 14.30
    – voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin.

197 euroa / hlö + alv 24 %
    – sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa koulutuksen jälkeen 6 kk ajan. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.

Ryhmäetuhinta:
    177 euroa / hlö + alv 24 %, kun samasta organisaatiosta on vähintään kaksi osallistujaa.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.