Putoamissuojainten tarkastajakoulutus (1 pv)
Kiwa Inspecta järjestää nyt koulutuksen:

Putoamissuojainten tarkastajakoulutus (1 pv)

28.02.2019, Sokos Hotel Lappee, Lappeenranta Brahenkatu 1, Lappeenranta 20 tammikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Työturvallisuus

Lainsäädännön mukaan työnantajan on varmistuttava putoamissuojainten asianmukaisesta toimintakunnosta. Tämän vuoksi pätevän henkilön on tehtävä niille määrävälein tarkastuksia. Jotta työntekijä olisi pätevä tarkastamaan putoamissuojaimia, hänen tulee olla perehtynyt suojainten rakenteeseen ja käyttöön.

Tavoite
Koulutuksessa käsitellään yleisimpiä putoamissuojaimia koskevia säädöksiä ja määräyksiä, putoamissuojainten käyttöä ja työskentelyä korkealla, yleisimpien putoamissuojainten rakenteita ja toimintaperiaatteita sekä niiden tarkastusvaatimuksia ja -käytäntöjä. Koulutuksessa myös harjoitellaan putoamissuojainten tarkastamista käytännössä ja siihen sisältyy näyttökoe.

Koulutuksen jälkeen osallistujalle myönnetään viisi (5) vuotta voimassa oleva pätevyyskortti.

Huom! Kurssille mahtuu 25 ensimmäistä ilmoittautunutta, joten varaa paikkasi pian!

Kenelle koulutus sopii?
Koulutus soveltuu työpaikoilla putoamissuojaimia tarkastaville henkilöille ja muille asiasta kiinnostuneille.

Kouluttajat
Ismo Maijanen
, tekninen asiantuntija, Kiwa Inspecta
Janne Hirvonen, tarkastusinsinööri, Kiwa Inspecta

8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00 Putoamissuojaimia koskevat vaatimukset henkilönsuojaindirektiivissä ja henkilönsuojainten käyttöä koskevissa asetuksissa
• Valmistajien velvollisuudet (henkilönsuojaindirektiivi 89/686/ETY)
• Työnantajien velvollisuudet (VNp 1407/1993 ja VNa 403/2008)

10.15 Putoamissuojainten käyttö ja työskentely korkealla

Brahenkatu 1
53100 Lappeenranta

Aika:
28.02.2019 Klo 9.00 – 16.00.

665 eur
(+ alv 24 %).

Usein kysyttyä:

Riittääkö tämä koulutus sellaisenaan että henkilö pystyy tarkastamaan ja hyväksymään nostoapuvälineiden käytön yrityksessä ilman muita kursseja tai tenttiä?

Vastaus: Nostoapuvälineitä saa tarkastaa niiden ”käyttöön ja rakenteeseen perehtynyt pätevä henkilö”, ja tuolta kurssilta tuota perehtymistä nimenomaan voi hankkia, eli koulutuksen jälkeen työnantaja voi luottavaisin mielin antaa nostoapuvälineiden tarkastustehtävät henkilölle, joka on hommaan perehtynyt meidän koulutuksessa. Henkilö voi siis tarkastaa oman firmansa ja yhtä lailla muidenkin nostoapuvälineitä, kunhan vain tuntee kaikki tarkastettavat nostoapuvälinetyypit (rakenteen ja käytön, kuten tuo pätevyysvaatimus määrittelee). Mitään tenttejä tai muuta pätevyyden osoitusta ei sen kummemmin kaivata.

Hyvä tietää tapahtumasta
Koulutus soveltuu osaksi nostoapuvälineiden tarkastajan henkilösertifiointia. Muut sertifioinnin edellytykset ovat riittävä koulutus tehtävän suoritukseen, Inspecta Sertifiointi Oy:n määrittelemä työkokemus ja hyväksytysti suoritettu nostoapuvälineiden tarkastajan tentti. Sertifiointi on tarpeellinen esimerkiksi satamassa tehtäville nostoapuvälinetarkastuksille. Hakuohjeet löytyvät Kiwa Inspectan sivuilta kohdasta Nostolaitetarkastajat ja köysiratojen vastaavat hoitajat.

Peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta, eikä osallistuja saavu koulutukseen, veloitamme koko koulutusmaksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.