Rakennusalan sopimukset käytännössä (1 pv)
Uusi
Eventium järjestää nyt koulutuksen:

Rakennusalan sopimukset käytännössä (1 pv)

09.06.2016, Urban Mill, Espoo Betonimiehenkuja 3 F, Espoo 8 kesäkuun, 2016 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus , Lakitieto , Rakentaminen

Näin noudatat hyviä sopimuskäytäntöjä ja vältät tyypillisimmät ongelmatilanteet urakkasopimuksissa.

Tässä koulutuksessa opitaan tärkeimmät asiat rakennusurakkasopimuksista ja rakennusurakoitsijan lakisääteisistä velvoitteista.  Kurssilla käydään läpi tyypillisimmät ongelmatilanteet, jotka rakennusurakoitsija tai rakennuttaja voivat välttää käyttämällä oikeanlaisia sopimusehtoja rakennusurakoissa sekä toimimalla ehtojen edellyttämällä tavalla. Erityisesti käsitellään YSE1998 –ehtojen käyttäminen rakennusurakoissa ja niiden olennaisimmat ehdot sekä osapuolten toimintavelvoitteet sopimusneuvotteluissa, urakka-aikana, takuuaikana ja takuuajan jälkeen.

Koulutuksessa käydään läpi rakennuttajan, urakoitsijan ja tilaajan muita velvoitteita koskien muun muassa tilaajavastuuta ja rakennusilmoituksia. Lisäksi käsitellään virhe- ja viivästysvastuita sekä sitä, miten näitä vastuita voidaan rajoittaa sopimusehdoilla.

Käytännön case-esimerkkien ja uusimman oikeuskäytännön avulla opitaan tunnistamaan ja välttämään yleisimmät sopimuksiin liittyvät ongelmatilanteet. Samalla parannetaan valmiuksia edullisempien sopimusehtojen neuvottelemiseen ja sopimuskonfliktien ratkaisemiseen.

Kenelle
Kurssi on tarkoitettu kaikille, jotka ovat tekemisessä rakennusalan sopimusten kanssa. Näitä ovat muun muassa yritysten johtajat, esimiehet, suunnittelijat ja asiantuntijat, työmaapäälliköt ja muut urakkasopimusten kanssa tekemisissä ammatikseen olevat henkilöt.

KouluttajatAppleX Aleksi AakulaAppleX_Janne Haapakari

Kouluttajana toimivat

AA, VT Janne Haapakari ja

asianajaja, KTM Aleksi Aakula

Asianajotoimisto Applex Oy:stä. He ovat avustaneet menestyksekkäästi useita rakennusliikkeitä sopimus- ja riita-asioissa.

09:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:30 Päivän ohjelman esittely

09:45 Sopiminen ja sopimukset rakennusalalla

– sopimuksia koskevat yleiset periaatteet

– urakkasopimusten erityispiirteet

– vakioehdot ja yleiset sopimusehdot käytännössä

– eri urakkatyypit: yksikköhintaurakka, kiinteähintainen urakka ja tavoite- ja kattohintainen urakka

– sopimuksen neuvotteluprosessi

10:15 YSE 1998 -sopimusehtojen käyttö

– sopimusneuvottelut käytännössä

– vastuut urakka-aikana, takuuaikana ja takuuajan jälkeen

– virhe- ja viivästysvastuut urakkaa suoritettaessa ja takuuaikana

– reklamointi ja puhevallan säilyttäminen eri vaiheissa

– lisä- ja muutostyöt sekä niistä sopiminen

– vastaanotto ja taloudellisen loppuselvitys käytännössä

– sopimussakot

11:30 Lounas

12:15 Rakennusurakan muita sopimuksia

– Sivu- ja aliurakkasopimukset

Konsultti- ja suunnittelusopimukset (KSE 2013)

– RYHT 2000 ehdot

– Rakennusalan kuluttajasopimukset ja kuluttajalainsäädännön merkitys

13:15 Tilaajavastuusäännökset ja rakennusilmoitukset

– tilaajavastuulain uudistuneet säännökset

– rakennusilmoitukset verovirastolle

– laiminlyöntimaksut

14:00 Tauko

14:15 Tehokas rakennusurakkariitojen ratkaisu

– Riitatilanteisiin varautuminen

– Käräjäoikeus vai välimiesmenettely?

– Sovittelumenettely: milloin sopia ja milloin riidellä?

14:45 –15:15 Käytännön case –harjoitus/esimerkkejä rakennusurakkariidoista ja oikeuskäytännöstä

15:15 Päätöskeskustelu

15:30 Koulutus päättyy

Urban Mill, Otaniemi Espoo

Osallistumismaksu:
690 euroa (+ alv 24 %). Sisältää materiaalin sekä tarjoilun.

Alennukset:
Kaksi tai useampi samasta organisaatiosta 590 eur/hlö

Peruutusehdot:

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.