Rakennusalan työturvallisuurikokset -koulutus (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Rakennusalan työturvallisuurikokset -koulutus (1/2 pv)

25.04.2023, Holiday Inn Helsinki City Centre, Helsinki Elielinaukio 5, Helsinki 11 huhtikuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen

Miten minimoidaan riski tulla tuomituksi työturvallisuusrikoksesta? Miten vastaava työnjohtaja täyttää vastuunsa ja ennaltaehkäisee tapaturmien syntymistä sekä rikosvastuuta? Jos tapaturma sattuu, niin ketä syyttävä sormi osoittaa? Missä tilanteissa vastuu voi ulottua keskijohtoon tai ylimpään johtoon?

Rakennusalan työturvallisuusrikokset -koulutusaamupäivä syventää ymmärrystä rakennustyömaiden työturvallisuusasioista ja auttaa ennakoimaan niitä paremmin. Rakennusalan työtapaturman sattuessa vastuu kohdistuu usein rakennustyömaan työnjohtoon. Tämä voi usein tuntua kohtuuttomalta. Vaikka työnjohtaja olisi ohjeistanut työntekijöitään, ei hän silti vapaudu vastuusta. Tietyissä tilanteissa vastuu voi myös ulottua ylimpään johtoon saakka. Poliisitutkinnan käynnistymisen varalta on tärkeää, että yrityksellä on selkeät prosessit tapaturmien varalta.

Käytännönläheinen koulutus vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
– Miten minimoidaan riski tulla tuomituksi työturvallisuusrikoksesta?
– Miten kiireen ja paineen keskellä työturvallisuusasiat priorisoidaan?
– Miten vastuu työturvallisuudesta jakautuu eri organisaatiotasoille?
– Miten vastaava työnjohtaja täyttää vastuunsa ja ennaltaehkäisee tapaturmien syntymistä sekä rikosvastuuta?
– Miten rikosvastuu organisaatiossa kohdentuu tapaturman sattuessa?
– Missä tilanteissa vastuu voi ulottua keskijohtoon tai ylimpään johtoon?
– Milloin työntekijöiden ohjeistus on riittävää?
– Mikä vaikutus työntekijän ohjeiden laiminlyönnillä on rikosvastuuseen?
– Voidaanko läheltä piti -tilainteistakin rangaista?
– Poliisitutkinta työtapaturman jälkeen – miten tulisi toimia?

Koulutus on suunnattu muun muassa rakennusalan johdolle, vastaaville työnjohtajille, rakennusalan konsulteille sekä asianajajille ja muille juristeille.

Koulutuksen osallistuja saa:
– Asiantuntevan ja monipuolisen koko päivän koulutuksen automaattisesta päätöksenteosta.
– Koulutuksen ohjelmaan merkityt ateriat lähiosallistujille.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille koulutuksen aikana.
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Kouluttajat
Jani Pitkänen
, asianajaja, osakas, Properta asianajotoimisto Oy
Jani on osaava työoikeuden asiantuntija. Janilla on vuosien kokemus päivittäisistä arjen työoikeudellisista asioista sekä työsuhteisiin liittyvien riita- ja rikosasioiden hoitamisesta. Janin erityisenä mielenkiinnon kohteena ovat työturvallisuusasiat.

Eero Honka, erityisasiantuntija, työturvallisuuskeskus

Eveliina Tammela, asianajaja, Asianajotoimisto Castrén & Snellman
Eveliina on liike-elämän rikosasioihin erikoistunut asianajaja ja hän vetää Castrén & Snellmanin rikosoikeuspraktiikkaa. Eveliinalla on pitkä kokemus muun muassa työturvallisuusrikosasioiden hoitamisesta, joista hän myös kouluttaa säännöllisesti.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Rakennusalan työturvallisuusrikokset
– Rikosvastuun kohdentuminen organisaatiossa tapaturman sattuessa.
– Vastaavan työnjohtajan vastuu.
– Millainen on työntekijöiden riittävä ohjeistus?
– Missä tilanteissa vastuu voi ulottua keskijohtoon tai ylimpään johtoon?
– Mikä vaikutus työntekijän ohjeiden laiminlyönnillä on rikosvastuuseen?
– Voidaanko läheltä piti tilainteistakin rangaista?
– Miten minimoidaan riski tulla tuomituksi työturvallisuusrikoksesta?

10.30 Tauko

10.45 Työmaaturvallisuuden käytännön ongelmakohtia ja ratkaisuja
– Työturvallisuuden inhimilliset tekijät.
– Työympäristön vaikutus asenteeseen.
– Vaikuttaminen ja välittäminen asenteeseen.

11.30 Poliisitutkinta työtapaturman jälkeen – miten toimitaan?
– Miten viranomaisprosessi käytännössä etenee ja mitä tulee ottaa huomioon?
– Toimintaohjeet työtapaturman sattuessa mm. työnjohdon ohjeistus.
– Avin rooli tapaturmatutkinnassa.
– Esitutkinnan käynnistyminen.
– Miten rakennetaan hyvä puolustus?
– Poliisitutkinnan tyypillisiä kysymyksiä ja miten näihin kannattaa valmistautua?

12.30 Koulutus päättyy ja lounas lähiosallistujille

Holiday Inn Helsinki City Centre, Elielinaukio 5, 00100 Helsinki
Etäkoulutus

25.4.2023, klo 8:30-15:30

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 370 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 320 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 280 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)