Rakennusjuridiikan ajankohtaisaamupäivä (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Rakennusjuridiikan ajankohtaisaamupäivä (1/2 pv)

19.05.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 18 helmikuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen

Tämä koulutus tarjoaa erinomaisen tietopaketin rakentamisen lainsäädäntöön tulossa olevista muutoksista.

Mitä uutta kaavoitus- ja rakentamislaki tuo tullessaan? Mitä rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) ja rakennustuoteasetuksen päivitys pitävät sisällään? Miten uudistuksiin tulisi varautua? Muuttaako uusi kaavoitus- ja rakentamislaki allianssien ja muiden rakennusurakan yhteistoiminnallisten toteutusmuotojen mahdollisuuksia?

Rakennusjuridiikan ajankohtaisaamupäivässä käymme läpi ajankohtaiset lainsäädäntöuudistukset ympäristöministeriön hallitusneuvoksen Kirsi Martinkaupin johdolla. Syvennymme koulutuksessa myös allianssien ja muiden yhteistoiminnallisten toteutusmuotojen nykytilaan ja tulevien lainsäädäntömuutoksien tuomiin vaikutuksiin. Lisäksi pureudumme koulutuksessa rakennusalan olennaiseen ongelmakohtaan rakennusalan yleisten vakioehtojen yhteensovittamisessa.

Tule päivittämään tietosi rakennusjuridiikan ajankohtaisista kysymyksistä!

Koulutus vastaa seuraaviin kysymyksiin:
– Miten maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistus etenee, ja mikä kaikki muuttuu uudistuksessa?
– Miten kokonaisuudistukseen liittyvä ilmastoselvitysasetus muuttaa rakennusmääräyksiä?
– Millaisia vaikutuksia uudistuksella on allianssien ja muiden yhteistoiminnallisten rakennusurakoiden toteutusmuotojen toimintaan?
– Miten rakentamisen pätevyyksien toteamismenettely muuttuu?
– Mitä rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) ja rakennustuoteasetuksen päivitys pitää sisällään?
– Kestävien tuotteiden aloite: millaisia muutoksia on luvassa?
– Mitkä ovat rakennusalan yleisten vakioehtojen (YSE, KSE ja RYHT-ehdot) olennaisimmat erot ja mitä ongelmia ehtojen yhteensovittamisestä aiheutuu käytännössä?
– Mitä lain kokonaisuudistus tarkoittaa vakioehtojen kannalta?
– Miten huomioida vakioehtojen erilaiset vastuumääräykset sopimusneuvotteluissa ja rakennushankkeen suunnittelussa?

– Koulutus on suunnattu mm.
– asianajajille ja muille juristeille
– rakennuttajille
– urakoitsijoille
– rakennusyritysten työnjohdolle ja johtohenkilöille
– rakennusalan konsulteille ja suunnittelijoille
– kiinteistösijoittajille

Kouluttajat:
Kirsi Martinkauppi
, hallitusneuvos, Rakennukset ja rakentaminen -yksikön päällikkö, ympäristöministeriö

Annika Luhtanen, Senior Associate, Lexia Asianajotoimisto Oy
Annika Luhtanen on hoitanut uransa aikana asunto-, rakentamis- ja kiinteistöjuridiikkaan liittyviä toimeksiantoja useiden asianajotoimistojen palveluksessa. Luhtasella on myös laaja-alainen sopimus- ja riitatoimeksiantojen kokemus ja hän on toiminut niin rakennuttajien, urakoitsijoiden, perustajaosakkaiden kuin tilaajienkin edustajana lukuisten rakennusprojektien eri vaiheissa. Annika vastaa Lexia Asianajotoimistossa asumisen ja kiinteistönhallinnan praktiikasta.

Karri Kivioja
Karri Kivioja toimii rakennusalan juridiikkaan erikoistuneena yrittäjänä. Aiemmin hän toimi Talonrakennusteollisuus ry:ssä sopimusjuridiikasta vastaavana lakimiehenä ja vastasi työssään muun muassa YSE 1998 -ehtoihin liittyvistä tulkinnoista sekä uusien toteutusmuotojen sopimuksellisesta kehittämisestä. Kivioja on toiminut esimerkiksi Rakennustietosäätiön allianssisopimuksia, elinkaarisopimuksia ja PPP-sopimuksia laativissa toimikunnissa. Kivioja on aiemmin toiminut myös asianajajana urakkariitoihin ja muuhun rakennusalan juridiikkaan erikoistuen.

9.00 tervetuloa

9.05 Ajankohtaista rakentamisen lainsäädännön tulevista muutoksista
– maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen katsaus
– laki pätevyyden toteamisesta
– ilmastoselvitysasetus

EU-asiat:
– rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) päivitys
– rakennustuoteasetuksen päivitys
– kestävien tuotteiden aloite

10.05 Tauko

10.10 Rakennusalan yleisten vakioehtojen yhteensovittamisongelma (YSE, KSE ja RYHT -ehdot)

10.55 Tauko

11.05 Allianssit ja muut yhteistoiminnalliset rakennusurakan toteutusmuodot

12.05 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

19.5.2022, klo 09:00-12:15

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 270 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.