Rakennusurakan lisä- ja muutostyöt (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Rakennusurakan lisä- ja muutostyöt (2 h)

12.10.2023, Webinaari , Webinaari 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen

Mitä pidetään lisä- ja muutostöinä ja mitä urakkaan kuuluvina töinä? Missä tilanteissa lisä- ja muutostyövaateita on hyväksytty, vaikka niistä ei ole sovittu ennen töiden aloittamista? Miten lisä- ja muutostöihin liittyviltä riidoilta voitaisiin välttyä?

Urakoitsijan lisä- ja muutostyöt voivat aiheuttaa lihavan riidan rakennusurakassa. Tavallisesti erimielisyydet liittyvät siihen, tulisiko tietyt työt lukea lisä- ja muutostöiksi, jotka oikeuttavat urakoitsijan korvaukseen tai urakka-ajan pidennykseen. Kun arvioidaan, mitkä työsuoritteet sisältyvät urakkaan, urakkasopimusasiakirjojen sisältö toimii lähtökohtana. Valitettavan usein kuitenkin myös sopimustulkintaan liittyy erimielisyyksiä.

Tässä tehokkaassa koulutuksessa rakennushankkeiden riidanratkaisuun erikoistunut asianajaja Ville Laine, Properta Asianajotoimisto Oy käy läpi rakennusurakan lisä- ja muutostöihin liittyviä kiperiä juridisia kysymyksiä.

Koulutuksessä käsitellään mm. seuraavia aiheita:
– Mitä pidetään lisä- ja muutostöinä ja mitä urakkaan kuuluvina töinä?
– Miten urakoitsija voi arvioida onko oikeutta laskuttaa lisä- ja muutostöistä?
– Lisätyö- ja muutostyökäsitteiden erottaminen
– Urakoitsijan velvollisuus ja oikeus tehdä LMT-töitä
– Menettelytapoihin ja puhevaltaan liittyvät kysymykset
– Hinnoitteluun ja urakka-aikaan liittyvät kysymykset
– Miten riitaisuudet voitaisiin välttää?

Tämä webinaari on osa Rakennusjuridiikan webinaarisarjaa, voit osallistua tähän yksittäiseen webinaarikoulutukseen tai edullisesti koko sarjaan.

– Asianajajille ja muille juristeille
– Rakennuttajille
– Urakoitsijoille
– Rakennusyritysten työnjohdolle ja johtohenkilöille
– Rakennusalan konsulteille

Kouluttaja:
Ville Laine
, asianajaja, osakas, OTL, Properta Asianajotoimisto Oy
Asianajaja Ville Laineella on yli 15 vuoden kokemus rakennushankkeiden sopimusasioista ja rakennushankkeisiin liittyvästä riidanratkaisusta. Tyypillisesti Ville avustaa sekä tilaajia että urakoitsijoita erilaisissa virheisiin, viivästyksiin sekä lisä- ja muutostöihin liittyvissä urakkariidoissa tai konsulttitoiminnan yleisiin sopimusehtoihin (KSE) liittyvissä riitatilanteissa. Ville on julkaissut useita alaansa liittyviä teoksia ja artikkeleita sekä luennoi säännöllisesti eri järjestöjen tilaisuuksissa.

09.00 Tervetuloa Editan koulutukseen!

09.05 Rakennusurakan lisä- ja muutostyöt
– Rakennusurakan lisä- ja muutostyöt: epäselvyydet, mikä kuuluu urakkaan ja mikä ei.
– Sopimustulkinta epäselvissä tilanteissa
– Lisätyö- ja muutostyökäsitteiden erottaminen
– Urakoitsijan velvollisuus ja oikeus tehdä LMT-töitä
– Menettelytapoihin ja puhevaltaan liittyvät kysymykset
– Hinnoitteluun ja urakka-aikaan liittyvät kysymykset
– Riitojen välttäminen.

11.00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

12.10.2023, klo 9:00-11:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)