Rakennusurakan työmaakäytännöt tukena ongelmatilanteissa (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Rakennusurakan työmaakäytännöt tukena ongelmatilanteissa (1 pv)

28.05.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 21 helmikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Rakentaminen

Viivästykset? Heikko laatu? Lisätöiden hinta? Epäselvät vastuut ja puutteelliset kirjaukset? Kysymysmerkkien edellä on asioita, jotka aiheuttavat rakennusurakoissa usein kitkaa ja ylimääräisiä kuluja. Koulutuksessa käydään läpi tilaajan ja urakoitsijan näkökulmasta hyviä toimintatapoja, joilla rakennusurakan yleiset ongelmatilanteet voidaan ehkäistä tai ratkaista. Toimintatapoja käydään läpi niin tilaajan kuin urakoitsijankin näkökulmasta.

Rakentamisen aikana tulee usein vastaan erilaisia häiriötilanteita esimerkiksi aikataulun, suunnitelmaongelmien, yllättävien olosuhteiden, lisä- ja muutostöiden tai maksuhäiriöiden takia. Tyypillisiä ongelmatilanteita kohdataan hankkeen koosta riippumatta. Koulutus antaa tietoa työmaadokumentaation merkityksestä sekä antaa toimintavalmiuksia häiriötilanteisiin.

Koulutuksen puheenjohtajana toimii asianajaja Ville Laine, jolla on pitkä kokemus rakennushankkeiden sopimusasioista ja rakennushankkeisiin liittyvästä riidanratkaisusta. Laine käy koulutuksessa läpi käytännönläheisten esimerkkien kautta hyviä työmaakäytäntöjä, joilla ongelmat voidaan ehkäistä ja ratkoa – usein jo ennen oikeussalia – ja joilla voidaan turvata oma oikeusasema.

Koulutuksessa kuullaan lisäksi käytännönläheiset esitykset rakennusurakoiden aikataulun hallinnasta. Mittaviiva Oy:n toimitusjohtaja Anssi Koskenvesa kertoo eri aikataulumuodoista, hyvän aikataulun ominaisuuksista ja ajallisen hallinnan hyvistä käytänteistä. Päivän päätteeksi kuullaan vielä kiinnostava case-puheenvuoro siitä, kuinka aikataulua hallitaan Pasilan Tripla -jättihankkeessa.

Koulutuksen osallistujat saavat vastauksen seuraaviin kysymyksiin:
– Miten reklamaatioiden laadinta ja reklamaatioihin vastaaminen kannattaa rakennusurakassa hoitaa?
– Mitkä ovat hyvän aikataulun ominaisuudet ja aikatauluhallinnan hyvät käytänteet sekä miten menetellään, kun aikataulu viivästyy?
– Millainen merkitys on työmaadokumentaatiolla ja katselmuksilla?
– Miten hallita lisä- ja muutostyöt sekä niiden kustannukset?
– Miten puuttua heikkoon suunnitteluun ja virhetilanteisiin työmaalla?
– Miten hoitaa maksuhäiriötilanteet?

– rakennusyritysten työnjohdolle ja johtohenkilöille
– tilaajien työmaan vastuuhenkilöille, kuten rakennuttajapäälliköille, valvojille lakimiehille ja teknisille asiantuntijoille
– alan parissa toimiville asianajajille ja muille lakimiehille
– isännöitsijöille
– rakennusalan konsulteille.

Kouluttajat:
Ville Laine
, asianajaja, osakas, OTL, Properta Asianajotoimisto Oy
Asianajaja Ville Laineella on pitkä kokemus rakennushankkeiden sopimusasioista ja rakennushankkeisiin liittyvästä riidanratkaisusta.

Anssi Koskenvesa, toimitusjohtaja, Mittaviiva Oy
Rakennustuotannon ja -projektien johtamisen tutkimus- kehitys- ja koulutustyötä yli 30 vuotta. Urakointi-, projektinjohto- ja valvontatehtäviä neljällä vuosikymmenellä. Ajallisen hallinnan työkalujen Ratun ja Last Plannerin asiantuntija.

Pekka Luukkonen, tuotantojohtaja, YIT

8:30 Ilmoittautuminen, aineisto jako ja aamukahvi

9:00 Tervetuloa koulutukseen!

9:05 Työmaakäytännöt rakennushankkeen ongelmatilanteissa
– Reklamointi ja reklamaatioihin vastaaminen rakennusurakassa
– Aikataulujen merkitys
– Työmaadokumentaation kuten työmaakokousten ja työmaapäiväkirjan merkitys
– Muiden katselmusten merkitys
– Vastaanottojen ja osavastaanottojen merkitys
– Lisä- ja muutosprosessi
– Suunnitelmapuutteisiin puuttuminen työmaalla
– Virhetilanteisiin puuttuminen työmaalla
– Maksuhäiriötilanteiden keskeiset kriittiset toimenpiteet
Ville Laine, asianajaja, osakas, OTL, Properta Asianajotoimisto Oy

12:00 Lounas

13:00 Rakennushankkeen ajallinen hallinta
– Eri aikataulumuodot
– Hyvän aikataulun ominaisuudet
– Ajallisen hallinnan hyvät käytänteet
Anssi Koskenvesa, toimitusjohtaja, Mittaviiva Oy

14:00 Kahvitauko

14:20 Case Pasilan Tripla: Kuinka aikataulua hallitaan jättihankkeessa?
Pekka Luukkonen, tuotantojohtaja, YIT

14:55 Koonti ja loppukeskustelu

15:15 Koulutus päättyy

Crowne Plaza Hesperia, Mannerheimintie 50, Helsinki

tiistai 28.05.2019 klo 9:00-15:15

Webinaari: 690 euroa /hlö + alv 24 %, lisäosallistuja webinaariin samasta organisaatiota edullisesti 200 euroa /hlö + alv 24 %.

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton etuhinta -20 %.

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.