Rakentamislupa – miten prosessi muuttuu? (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Rakentamislupa – miten prosessi muuttuu? (1/2 pv)

08.03.2023, Helsinki Täsmentyy myöhemmin, Helsinki 10 helmikuun, 2023 Sampo Korppoo

Rakentaminen

Miten rakentamislupaprosessi sujuvoituu uuden rakentamislain myötä ja mitä uutta rakennuttajan tulee ottaa huomioon? Rakentamislupaa hakiessa tulee uuden lain mukaan raportoida hiilijalanjäljestä, miten tämä lasketaan? Miten rakennushankkeeseen ryhtyvän vastuut muuttuvat?

Uusi rakentamislaki tuo muutoksia rakentamislupajärjestelmään. Tarkoituksena on, että rakentaminen sujuvoituu. Rakennuslupa, toimenpidelupa ja toimenpideilmoitus on tarkoitus niputtaa yhdeksi lupamuodoksi, rakentamisluvaksi. Mitä rakentamisluvan hakijan tulee ottaa huomioon, jotta hän tekee asiat kerralla oikein ja näin halvemmalla?

Käytännönläheinen koulutus vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
– Miten rakentamisen lupiin liittyvä lainsäädäntö muuttuu nykyisestä?
– Miten lupatarve muuttuu?
– Miten rakentamisen lupamenettely muuttuu?
– Miten hiilijalanjäljen laskenta tehdään oikealla tavalla?
– Miten rakennushankkeeseen ryhtyvän vastuut muuttuvat?
– Päävastuullisen toteuttajan ja eri suunnittelijoiden vastuiden jakautuminen?
– Mikä on rakennusvalvontaviranomaisen vastuu?
– Millaisia riitoja ja ratkaisuja rakennuslupiin liittyen tuomioistuimissa on käsitelty ja mitä näistä voidaan oppia?

– rakennuttajille
– urakoitsijoille
– rakennusyritysten työnjohdolle ja johtohenkilöille
– rakennusalan konsulteille
– rakennuslupaviranomaisille
– rakennusvalvojille
– asianajajille ja muille juristeille

Kouluttajat:
Kirsi Martinkauppi
, hallitusneuvos, Rakennukset ja rakentaminen -yksikön päällikkö, ympäristöministeriö

Matti Kuittinen, rakennusneuvos, ympäristöministeriö, Rakennetun ympäristön osasto, Rakennukset ja rakentaminen

Karri Kivioja, OTK, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, Rakennusjuridiikka Kivioja
Karri Kivioja toimii rakennusalan juridiikkaan erikoistuneena yrittäjänä. Aiemmin hän toimi Talonrakennusteollisuus ry:ssä sopimusjuridiikasta vastaavana lakimiehenä ja vastasi työssään muun muassa YSE 1998 -ehtoihin liittyvistä tulkinnoista sekä uusien toteutusmuotojen sopimuksellisesta kehittämisestä. Kivioja on toiminut esimerkiksi Rakennustietosäätiön allianssisopimuksia, elinkaarisopimuksia ja PPP-sopimuksia laativissa toimikunnissa. Kivioja on aiemmin toiminut myös asianajajana urakkariitoihin ja muuhun rakennusalan juridiikkaan erikoistuen.

Mikko Erkkilä, asianajaja, HPP Asianajotoimisto Oy
Mikko Erkkilä on erikoistunut ympäristö- ja kiinteistöoikeuteen. Lisäksi hän avustaa riidanratkaisun liittyvissä kysymyksissä, kuten rakentamisen lupamenettelyissä ja muutoksenhaussa, ympäristövastuisiin liittyvissä asioissa ja infrastruktuurihankkeissa. Mikko on toiminut yli 25 vuotta asianajotehtävissä.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamupala lähiosallistujille

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Rakentamislupaan liittyvät muutokset uuden rakentamislain myötä
– Miten lainsäädäntö muuttuu nykyisestä?
– Miten lupatarve muuttuu?
– Miten rakentamisen lupamenettely muuttuu?
– Pätevyysrekisteri

9.50 Rakennushankkeen eri osapuolten vastuut ja rajanveto
– Miten rakennushankkeeseen ryhtyvän vastuut muuttuvat?
– Päävastuullisen toteuttajan ja eri suunnittelijoiden vastuiden jakautuminen?
– Mikä on rakennusvalvontaviranomaisen vastuu?

10.35 Tauko

10.45 Hiilijalanjäljen laskenta

11.15 Rakentamislupien tuore oikeuskäytäntö

12.00 Koulutus päättyy ja lounas lähiosallistujille

Koulutus järjestetään Helsingissä ja etänä

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

8.3.2023, klo 9-12

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 370 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 320 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariinm useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 280 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.