Riskien ja mahdollisuuksien tunnistaminen auditoinneissa (1 pv)
Uusi ajankohtainen koulutus!
järjestää nyt koulutuksen:

Riskien ja mahdollisuuksien tunnistaminen auditoinneissa (1 pv)

07.10.2021, Helsinki + livestriimi , Helsinki 15 syyskuun, 2021 Sampo Korppoo

ISO-standardit , Laadunvarmistus , Liiketoiminnan kehittäminen , Toiminnan kehittäminen , Ympäristö

Onko sinulla hyvä riski- ja mahdollisuusvainu ja osaaminen?

Sisäiset auditoijat tutkivat prosessien riskien ja mahdollisuuksien tunnistamista pääasiassa olemassa olevien tietojen ja näyttöjen pohjalta. Tässä koulutuksessa keskitymme auditoijien valmiuksien lisäämiseen riskienhallinnassa, auditoijien oman panoksen parantamiseen riskien tunnistamisessa ja prosessien kehittämismahdollisuuksien tunnistamiseen.

Auditoijilla on käytännössä hallussaan ainutlaatuinen kenttä, koska he liikkuvat organisaation kaikissa prosesseissa johtamisesta tukipalveluihin ja havainnoivat koko organisaation toimintaa. Auditoijien laajaa näkemystä ei välttämättä hyödynnetä riittävästi liiketoimintariskien ja -mahdollisuuksien tunnistamisessa.

Koulutuksessa keskitytään sisäisten auditoijien riskienhallinta- ja tunnistamisvalmiuksien kehittämiseen sekä liiketoiminnan kehittämismahdollisuuksia aktivoivien ideoiden käsittelyyn auditointikohteiden haastateltavien kanssa, siten että auditoija ei saa painostaa auditoitavia omalla agendallaan.

Kenelle
Sisäiset auditoijat, laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjohtamisjärjestelmistä vastaavat, prosessien omistajat, prosessitiimien jäsenet

Hyödyt
– Saat ISO 31000:2018 riskienhallintastandardin kansainvälisiin periaatteisiin perehdytyksen
– Vahvistat ja laajennat osaamistasi riskienhallinnan käsitteiden ja työkalujen tuntemisessa ja soveltamisessa
– Opit laaja-alaisesti kysymään eri prosesseissa liiketoimintaan liittyvistä riskeistä, onko ne tunnistettu vai tulisiko esille jotain, jota ei ole vielä oivallettu
– Opit aktivoimaan keskustelua auditoinnissa niin prosessien kuin johtamisjärjestelmien kehittämistarpeiden tunnistamisessa
– Opit itse havainnoimaan kentällä liiketoiminnan tehostamiseen liittyviä ilmiöitä
– Saat materiaalissa tukiaineistoa riskien tunnistamiseen ja liiketoiminnan kehittämisaiheisiin liittyen.

Ennakkotehtävä
Kuvaile lyhyesti ajankohtaiset haasteesi riskien ja mahdollisuuksien tunnistamisessa. Saat ennakkotehtävän sähköpostiisi ennen koulutusta Osallistumisinfon yhteydessä.

Kouluttaja

Jussi Moisio, auditoinnin asiantuntija

Asiantuntijana toimii DI Jussi Moisio, Quality for Results Oy.
Jussi Moisio on toiminut Kiwa Inspecta Sertifiointi Oy:n sopimuspääarvioijana noin 30v, noin 1600 sisäisen auditoijan kouluttajana vuosina 1998-2021, TVO:n polttoainetoimittajien auditointitiimin sopimuspääauditoijana 20v. Sopimuspohjainen sisäisen auditoinnin toteuttaja muutamien organisaatioiden kanssa 20v.

Aikaisemmat palautteet koulutuksesta ja asiakasreferenssit:
Noin 1600 sisäisen auditoijan koulutukset 1998-2021, noin 1500 sertifiointiarviointipäivää, toistuvat auditointikoulutukset useissa organisaatioissa yli kahden vuosikymmenen aikana. Yli kaksikymmentä polttoainetoimittajien auditointiviikkoa pääarvioijana järjestelmänäkökulmasta TVO:n toimittaja-auditointitiimeissä 20v aikana.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamupala

8.45 Etäosallistujien yhteyksien tarkistus

9.00 Koulutus alkaa

Riskiajattelu ja riskienhallinnan hyödyt
– Riskienhallinnan kypsyystasot
– ISO 31000:2018 riskienhallintaperiaatteet

Tauko

Riskienhallinnan vaatimukset tiiviisti ISO 9001:2015, ISO 14001:2015 ja ISO 45001:2018 standardeissa
– Mitä on vaikuttava riskienhallinta
– Riskikriteerit ja riskienkäsittely

11.30 – 12.30 Lounas

Riskienhallintastrategia
– Prosessien liiketoimintariskejä, kapeikkoriskejä, virtauksen riskejä
– Tuotteiden elinkaaren riskejä
– Työturvallisuusjärjestelmän riskejä

Mahdollisuuksien tunnistaminen auditoinneissa
– Prosessien kehittämisnäkökulmia hyödynnettäväksi auditointikeskusteluissa
– Hukkailmiöihin liittyvien mahdollisuuksien tunnistaminen laatu-, ympäristö- ja turvallisuusnäkökulmista

14.00 – 14.15 Kahvitauko

Turvallisuusjohtajuuden ja turvallisuuskulttuurin kehittämismahdollisuuksia
– Henkilöstön aktivointimahdollisuuksia turvallisuustyöhön
– Turvallisuusjohtamisjärjestelmän kehittämismahdollisuuksia
– Vaarojen vähentämismahdollisuuksia
– Muutoksen hallinnan kehittämismahdollisuuksia
– Ennakoivien turvallisuusmittareiden käyttömahdollisuuksia

Päivän yhteenveto ja loppukeskustelu

16.00 Koulutus päättyy

Osallistuminen etänä
Tähän koulutukseen voit osallistua myös etänä livestriimin kautta. Saat käytännön lisätietoa ja linkit osallistumisohjeessa, joka lähetetään sinulle sähköpostitse ennen koulutusta.

Covid-19 – tiedote
Toimimme vastuullisesti yhteistyössä koulutushotellien ja yhteistyökumppaniemme kanssa. Noudatamme THL:n ja Valtioneuvoston ohjeistuksia ja määräyksiä. Asiakkaidemme ja henkilökuntamme terveys on meille ensiarvoisen tärkeää. Seuraamme tiiviisti tilannetta koskien lähikoulutuksia. Lähetämme lisätietoa käytännöistä asiakkaille koulutuspäivien osallistumisohjeessa. Tervetuloa koulutuksiin!

Helsinki (täsm. myöh.)
– Koulutus striimataan. Valitse ilmoittautuessasi, osallistutko etänä vai lähikoulutukseen.

torstai 7.10.2021

/hlö + alv 24 %. Valmennukseen sisältyy koulutusmateriaali sekä henkilökohtainen tallenne, joka on esteen sattuessa katsottavissa 1 viikon aikana tilaisuuden jälkeen. Lähikoulutukseen sisältyy myös koulutuspäivän lounas ja kahvitarjoilut.

Ryhmäetuhinnat:
Samasta organisaatiosta 2 osallistujaa: 657 euroa /hlö + alv 24 %,
3 tai useampia osallistujia: 597 euroa /hlö + alv 24 %.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.