Riskit ja vaikutustenarviointi henkilötietojen käsittelyssä (DPIA) (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Riskit ja vaikutustenarviointi henkilötietojen käsittelyssä (DPIA) (2 h)

21.09.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Mitkä tekijät katsotaan riskeiksi henkilötietojen käsittelyssä? Miten riskejä voidaan poistaa tai niiden vaikutusta vähentää? Milloin täytyy toteuttaa tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi (data protection impact assessment, DPIA)?

Tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi (data protection impact assessment, DPIA) on toteutettava, mikäli henkilötietojen käsittelytoimintaan sisältyy riskitekijöitä. Vaikutustenarviointi on tehtävä ennen suunnitellun käsittelytoiminnan aloittamista ja henkilötietojen käsittelyyn liittyviä riskejä on pyrittävä vähentämään tai poistamaan ne kokonaan. Tietyissä tapauksissa on pyydettävä ennakkokuulemista tietosuojaviranomaiselta. Tietosuojaviranomaisten ratkaisut Suomessa ja muissa EU-jäsenvaltioissa ovat osoittaneet, että vaikutustenarvioinnin laiminlyömisestä voi seurata organisaatiolle seuraamuksia, kuten hallinnollisia sakkoja.

Koulutus kuuluu kolmiosaiseen Tietosuojan ja tietoturvan riskienhallinta -webinaarisarjaan. Voit osallistua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita erityisesti sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.

Koulutuksessa saat vastauksen mm. näihin kysymyksiin:
– Mitkä tekijät katsotaan riskeiksi henkilötietojen käsittelyssä?
– Miten riskejä voidaan poistaa tai niiden vaikutusta vähentää?
– Milloin täytyy toteuttaa tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi?
– Mitä seuraamuksia tietosuojaviranomaiset voivat antaa vaikutustenarvioinnin laiminlyönnistä?
– Oikeuskäytäntöä Suomesta ja muista EU-jäsenvaltioista

Koulutus on suunnattu tietosuojavastaaville ja kaikille yritysten tietohallinnossa työskenteleville sekä yritysjohdolle.

Kouluttaja:
Ville Vainio
, osakas, asianajaja, Asianajotoimisto Applex Oy

Kouluttaja Ville Vainio on Asianajotoimisto Applex Oy:n osakas ja asianajaja. Hän avustaa kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita pk-yrityksistä pörssifirmoihin erityisesti tietosuoja- ja teknologiajuridiikan parissa. Ville on suorittanut arvostetun CIPP/E -tietosuojasertifioinnin ja hän kouluttaa säännöllisesti eri aloilla toimivia organisaatioita tietosuojalainsäädännön noudattamisessa. Ville on avustanut monia organisaatioita tietoturvaloukkausasioissa.

13:00 Tervetuloa koulutukseen

13.05 Riskit ja vaikutustenarviointi henkilötietojen käsittelyssä
– Mitkä tekijät katsotaan riskeiksi henkilötietojen käsittelyssä?
– Miten riskejä voidaan poistaa tai niiden vaikutusta vähentää?
– Milloin täytyy toteuttaa tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi?
– Oikeuskäytäntöä Suomesta ja muista EU-jäsenvaltioista

15:00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

21.9.2023

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)