Saavutettavat dokumentit -tietoisku (60 min)
Uusi webinaarikoulutus!
Ratekoulutus-WebAkatemia järjestää nyt koulutuksen:

Saavutettavat dokumentit -tietoisku (60 min)

15.11.2021, Webinaari , Webinaari 11 lokakuun, 2021 Sampo Korppoo

Digitalisaatio ja uudet teknologiat , Tieto- ja viestintäteknologia , Toiminnan kehittäminen , Viestintä

(4.8)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• -”Selvästi paljon osaamista. Esitystapaa helppo seurata, termistö kansan kieltä.”

• -”Kiitos! Selkeä ja monipuolinen esitys, hyvin otit mukaan myös meidät kouluttautujat ja kysymyksemme.”

• -”Vähän etukäteen pelkäsin, onko koulutus monotoninen ja sen vuoksi puuduttava. Näin ei kuitenkaan onneksi ollut, vaan kouluttaja piti väen hyvin hereillä elävällä kerronnallaan.”

• -”Kouluttajalla hyviä esimerkkejä. On aina kiva kuunnella ihmistä joka osaa asiansa.”

Saavutettavuus tarkoittaa tyytyväisiä asiakkaita ja lisää Google-näkyvyyttä

Saavutettavuusvaatimukset koskevat myös asiakirjoja eli tiedostoja, kun ne julkaistaan verkkosivuilla. Tässä koulutuksessa saat käytännön ohjeita ja vinkkejä saavutettavista Office-dokumenteista (Word-, Excel-, PowerPoint) ja pdf-tiedostoista. Käsittelemme myös muita ohjelmistoja esim. Adobe-tuoteperheestä.

Miksi saavutettavuus on tärkeää ja milloin oltava?
    – Miten julkaista asiakirjoja verkossa ja eri digitaalisissa välineissä?
    – Saavutettavuuden huomioon omassa työssä
    – Miten saada saavutettavuutta kuvilla ja graafikalla?
    – Miten muunnat asiakirjat saavutettaviksi pdf-muodossa

Mitä tämä saavutettavuus ja kansallinen lainsäädäntö määrää käytännössä?
    Julkisen sektorin ja julkisrahoitteisten organisaatioiden verkkosivujen ja mobiilipalvelujen tulee olla saavutettavia. Lain soveltaminen ulottuu myös esimerkiksi sähköyhtiöihin, liikenne- ja postipalveluihin, pankkeihin ja vakuutusyhtiöihin sekä mm. STEA avustuksia saaneille organisaatioille.

Saavutettavuusvaatimukset edellyttävät, että esim. Office-ohjelmistojen tiedostomuodot ovat saavutettavia. Käytännössä siis verkkosivuilla ja digitaaliset julkaistut pdf-, Word- ja PowerPoint-tiedostot tai niitä vastaavat avoimen lähdekoodin tiedostot pitää saattaa saavutettavaksi.

Saavutettavuuden tavoitteena on varmistaa, että kaikki käyttäjät voivat toimintarajoitteistaan riippumatta käyttää julkisia verkko- ja mobiilipalveluja.

Kenelle
    Koulutus on tarkoitettu kaikille organisaation viestintään, web-sivustojen suunnitteluun ja sisällöntuotantoon osallistuville, johdolle ja esimiehille. Asiakirjahallinnon ja arkistotoimen asiantuntijoille ja työhön osallistuville.

Kouluttaja

Jarkko Koivuniemi, teknologia- ja tietoasiantuntija

Jarkko Koivuniemi on kokenut asiantuntija ja suosittu kouluttaja. Hän on kouluttanut vuodesta 1990 lähtien tieto- ja teknologia-aiheita sekä toiminnan kehittämistä. Laaja-alainen kokemus eri sektoreilla, toimialoilla ja osaamistasoilla. Yrityssektori, julkinen sektori, kolmas sektori. Paljon julkisoikeudellisia toimijoita, eri kokoiset yritykset ja järjestöt.

Palautetta aiemmista koulutuksista:

12:45 Yhteyksien testaus

13:00 Tervetuloa webinaariin!

Johdanto ja lainsäädäntö

Mitä tarkoittaa saavutettavuus tiedostojen osalta websivustoilla ja digipalveluissa?

Minimitason vaatimukset tiedostojen saavutettavuudelle
    – WCAG saavutettavuusohjeet
    – tekniset ja sisällölliset vaatimukset

Tee saavutettava Office-dokumentti
    – Tyylit, selkeä rakenne ja ymmärrettävyys, ulkonäkö
    – Asiakirjan rakenteet ja merkinnät,
    – Kuville vaihtoehtoinen teksti
    – Asiakirjan kieli, ominaisuudet, nimi
    – Tarkistaminen
    – Erityispiirteet eri ohjelmista (Word, Excel, Powerpoint)

Saavutettava pdf-dokumentti
    – Tee Word-dokumentista saavutettava pdf
    – Luominen Acrobat (sekä Acrobat Pron) avulla ja pdf-dokumentin tarkistaminen

Saavutettavan pdf-dokumentin ominaisuudet
    – Rakenteet kuntoon (otsikot, kappaleet, listat, taulukot)
    – Kirjanmerkit, sisällön lukujärjestys
    – Värit ja sävykontrasti, kuville tekstivastineet
    – Dokumentin pääkieli, otsikko, fontti
    – Lomakekentät ja tunnisteet, vihjetekstit, liikkuminen ilman hiirtä

Saavutettavuusseloste ja toimenpidesuosituksia
    – eri tiedostomuodot, muuta

Pari sanaa muista ohjelmista
    – Adobe Indesign ja Acrobat Pro
    – Avoimen lähdekoodin ohjelmistot (Openoffice, Libre..)
    – Google dokumentit

Esimerkkejä

Aikaa kysymyksille

14:00 Webinaari päättyy

Miten webinaariin osallistutaan?
    Tarvitset internetyhteyden sekä tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen + äänentoistoa varten kaiuttimet tai kuulokkeet. Mikrofonia tai videokameraa et tarvitse.

Toimitamme sinulle tarkemmat lisäohjeet ilmoittautumisen jälkeen ja vastaamme mielellämme osallistumista koskeviin kysymyksiisi.

maanantai 15.11.2021 klo 13:00 – 14:00
    – voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin

147 euroa / hlö + alv 24 %.
    – sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.