Sähköiset todisteet oikeudenkäynnissä (2 h)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Sähköiset todisteet oikeudenkäynnissä (2 h)

05.11.2019, Webinaari , Webinaari 21 lokakuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto

Mitä seikkoja tulee huomioida sähköisiä todisteita käytettäessä? Minkälaisia sähköisiä todisteita on olemassa ja mitä eri ominaisuuksia niillä on? Miten sähköisten todisteiden esittäminen eroaa perinteisten todisteiden esittämisestä?

Sähköisiä asiakirjoja hyödynnetään enenevissä määrin kaikissa oikeudenkäynneissä todisteina, eikä sähköisten todisteiden käyttö enää rajoitu tietoverkkorikosten käsittelyyn. Sähköisten todisteiden tyypit ja ominaisuudet kuitenkin eroavat monella tapaa perinteisistä todisteista, kuten asiakirjoista ja esineistä.

Digimaailmassa lisäksi todisteiden alkuperäisyys ja luotettavuus nousee erikseen arvioitavaksi asiaksi. Dataa voi väärentää ja manipuloida nykyään niin helposti, että todisteiden aitoutta voi olla vaikea tai jopa mahdoton määrittää tarkastelun perusteella. Sähköisiin todisteisiin ja niiden esittämiseen voi liittyä myös todisteiden valintaongelmia sekä laitteisto- ja ohjelmasidonnaisuutta, mikä voi hankaloittaa todisteiden esittämistä tuomioistuimessa.

Kahden tunnin webinaarissamme käsitellään kouluttaja Juhana Riekkisen johdolla sähköisten todisteiden elinkaarta niiden hankkimisesta esittämiseen oikeudenkäynnissä. Koulutuksessa käydään läpi erilaisia sähköisiä todisteita, niiden ominaisuuksia, alkuperää sekä luotettavuutta. Tämän koulutuksen jälkeen sinulla on kattava kuva sähköisistä todisteista ja tiedät, mitä asioita sinun tulee huomioida, kun oikeudenkäynnissä esitetään sähköisiä todisteita

Kouluttaja:
Juhana Riekkinen
, tutkija, OTT, VT, Lapin yliopisto

12:45 Webinaariympäristö aukeaa

13:00 Sähköiset todisteet oikeudenkäynnissä

– Erilaiset sähköiset todisteet ja niiden ominaisuudet
– Miten varmistaa sähköisten todisteiden alkuperäisyys ja luotettavuus?
– Sähköisten todisteiden hankinta ja esittäminen
– Miten todisteiden arviointi muuttuu sähköisten todisteiden yleistyessä?

15:00 Webinaari päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina

tiistai 05.11.2019 klo 13:00-15:00

Lisäosallistujat samasta organisaatiosta 99 euroa /hlö + alv 24 %.

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

VIIMEINEN ILMOITTAUTUMISPÄIVÄ 22.10.2019