Sairauspoissaolojen ja terveydentilatietojen tietosuojakysymykset (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Sairauspoissaolojen ja terveydentilatietojen tietosuojakysymykset (1/2 pv)

12.05.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 27 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

HR ja henkilöstöhallinto , Lakitieto

Kuka saa käsitellä poissaolotietoja työyhteisössä? Mitä erityispiirteitä on COVID 19-taudin aiheuttamien poissaolojen osalta? Mitä työnhakijaa tai työntekijää koskevia tietoja voidaan käsitellä ja mihin tarkoitukseen – mitä sanoo toisiolaki? Mikä on terveydenhuollon rooli rekisterinpitäjänä? Millainen on henkilötietoja käsittelevän henkilöpiiri?

Sairauspoissaolojen ja terveydentilatietojen tietosuojakysymykset -koulutuksessa pohditaan mm. arkaluonteisten tietojen suojaan liittyviä kysymyksiä ja terveydentilaa koskevien tietojen sallittuja käyttökohteita.

Koulutus on osa Terveydentila ja työkyky työsuhteessa: tietopaketti työpaikkojen arkeen -webinaarisarjaa. Voit osallistua koko sarjaan täältä.

– HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille
– esimiehille
– luottamusmiehille ja pääluottamusmiehille
– työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille
– työoikeuslakimiehille
– asianajajille, tuomareille
– työterveyshuollon ammattilaisille

Kouluttajat:
Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti
Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

Minna Pihlajamäki, LT, työterveyshuollon erikoislääkäri
Minna Pihlajamäki tutki väitöskirjassaan työterveyshuollossa käytettyjen kyselyjen ennustearvoa työkyvyttömyyteen. Hänellä on pitkä ja monipuolinen ura työterveyden palveluiden kehittämisestä, johtamisesta sekä kouluttamisesta.

9.00 Tervetuloa webinaariin!

9.05 Työntekijää koskevien tietojen hankkiminen, käsittely ja tietojen vaihto
– Työnhakijaa koskevat tiedot ja niiden hankkiminen
– henkilötiedot ja terveydentilatiedot (mm. rokotussuoja)
– Työsuhteen aikainen tietojen keruu
– Työterveyshuollon oikeus käsitellä dataa omiin tarkoituksiinsa
– Työntekijöistä kertyneen tiedon käsittely työterveyshuollon ja työnantajan tarpeisiin
– Mitä tietoa ja mihin tarkoitukseen tietoa voidaan käsitellä. Sallitut käyttökohteet?
– Toisiolaki

10.00 Tauko

10.15 Sairauspoissaolotietojen käsittely oikein ja tietojen vaihto työnantajan ja työterveyshuollon kesken

– Mitä poissaolosta saa työyhteisössä kertoa?
– Kuka poissaolotietoa ja sen perustetta saa työyhteisössä käsitellä? Mitä käsittely tarkoittaa?
– Millainen tietojenvaihto työnantajan ja työterveyshuollon kesken on sallittua?
– Tietoja käsittelevän henkilöpiiri, työntekijän oikeus saada itseä koskevat tiedot
– Kuinka kauan tietoja tulee säilyttää? Kanneajat?

11.15 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

12.5.2022 klo 09:00-11:15

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)