Selkeyttä sairauspoissaoloihin -vastauksia työpaikkojen käytännön kysymyksiin (1/2 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

10.09.2024, Webinaari , Webinaari 6 toukokuun, 2024 Sampo Korppoo

Esihenkilötyö , Haastavat tilanteet työyhteisössä , Lakitieto , Toiminnan kehittäminen

Onko työnantajan aina hyväksyttävä työkyvyttömyystodistus palkanmaksun perusteeksi? Ovatko erilaiset mielenterveyden häiriöt lisääntyneet poissaolodiagnoosien joukossa? Miten suhtautua ns. turhaan saikutteluun? Milloin on mahdollista edellyttää työntekoa diagnoosista huolimatta?

Tämä koulutus antaa vastauksia sairauspoissaoloihin liittyviin kysymyksiin.

Selkeyttä sairauspoissaoloihin – vastauksia työpaikkojen käytännön kysymyksiin -webinaarikoulutuksessa keskitytään sairauspoissaolojen juridiikkaan. Koulutuksessa tarkastellaan myös työnantajan tarvitsemaa tietoa diagnooseista ja muista lääketieteen puolen asioista. Kouluttajina toimivat kokeneet asiantuntijat OTT, varatuomari, dosentti Jaana Paanetoja ja LT, työterveyshuollon erikoislääkäri Minna Majuri. Koulutuksen sisältö kumpuaa työpaikkojen arjesta ja tarjoaa erinomaista käytännössä hyödynnettävää tietoa niin HR:lle, esihenkilölle kuin juristillekin. Webinaarikoulutuksen dialoginen ote yhdistää kahden asiantuntijan osaamisen juridiikasta ja lääketieteestä. Koulutus selkiyttää myös työnantajan ja lääkärin sekä työterveyshuollon välistä tehtävänjakoa.

Koulutus vastaa mm seuraaviin kysymyksiin:
– Milloin työntekijällä on oikeus olla pois työstä työkyvyttömyyden johdosta?
– Milloin työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan?
– Miten suhtautua erilaisiin mielenterveyden häiriöihin (F-diagnoosit); aiheutuuko niistä aina työkyvyttömyyttä?
– Mitä on tehtävissä, jos tuntuu, että työntekijä ei ole todistuksesta huolimatta työkyvytön?
– Mitä ICD-10-diagnooseista tulisi tietää?
– Miten arvioidaan oikeaa työkyvyttömyyden ja työstä poissaolon pituutta?
– Miten tulisi toimia toistuvien ja epäselvien sairauspoissaolojen suhteen?
– Voiko työnantaja määrätä työntekijän käymään tietyllä lääkärillä?
– Voiko työnantaja edellyttää työntekijän tulemaan työhön sairausloman vaihtoehtona?

– HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille
– esihenkilöille ja lähiesihenkilöille
– luottamusmiehille, luottamusvaltuutetuille, työsuojeluvaltuutetuille ja kaikille muille henkilöstön edustajille
– työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille
– työoikeuslakimiehille
– asianajajille, tuomareille
– lääkäreille, työterveyslääkäreille ja muille työterveyshuollon ammattilaisille

Kouluttajat

Jaana Paanetoja, OTT, varatuomari, dosentti
Jaana on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

Minna Majuri, LT, työterveyshuollon erikoislääkäri
Minna tutki väitöskirjassaan työterveyshuollossa käytettyjen kyselyjen ennustearvoa työkyvyttömyyteen. Hänellä on pitkä ja monipuolinen ura työterveyden palveluiden kehittämisestä, johtamisesta sekä kouluttamisesta.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Työssä vai sairaana poissa? Oikeus sairauspoissaoloon ja sen aikaiseen palkkaan
Milloin työntekijällä on oikeus olla pois työstä sairauden perusteella? Milloin poissaolon ajalta saa palkkaa? Työsuhteen keston vaikutus?
Mitä tarkoitetaan sairaudella ja tapaturmalla?
Miten työntekijän oma toiminta voi vaikuttaa sairausajan palkkaoikeuteen? Esim. vaaralliset harrastukset, tapaturmat, alkoholi ja päihteet.
Lääkärin arvio vs. työnantajan näkemys perusteen oikeellisuudesta?
Millaista dokumentaatiota työnantaja tarvitsee? Tarvitaanko aina diagnoosia? Liian yleisellä tasolla esitetty diagnoosi?
Kenen antama ja mistä hankittu todistus kelpaa? Millä kielellä todistus voi olla?
Kuka työnantajaorganisaatiosta on oikeuttu saamaan tiedon diagnoosista?

10.05 Mitä diagnoosit kertovat työnantajalle? Mitkä diagnoosit voivat olla tulkinnanvaraisia?
– Mitä työnantajan on hallittava ICD-10 -diagnooseista
– Mikä diagnoosi aiheuttaa työkyvyttömyyden ja mikä ei; esimerkkejä käytännöstä
– Epäselvät ja tulkinnanvaraiset ICD-10-koodit
– Aiheuttaako diagnoosi aina työkyvyttömyyden
– Erilaiset psyykkiset häiriöt ja niiden haasteet työpaikoilla
– Mitä erilaisilla vastaanotoilla voidaan todeta? Digiklinikka-asioinnin haasteet?
– Työkyvyttömyyden oikea kesto ja työkyvyttömyyden keston ennustaminen.
– Milloin työnantaja voi olla työntekijästään yhteydessä työterveyshuoltoon; tietojen vaihto puolin ja toisin

11.15 Tauko

11.30 Aiheelliset epäilyt sairauspoissaolo-oikeuden väärinkäytöstä
– Keneen luotetaan
– Aidot epäselvyydet ja toimintaohjeet epäselvyystilanteissa
– Mitä palkallisen sairauspoissaolon aikana saa tehdä?
– Annetaanko hoito-ohjeet automaattisesti? Mikä niiden merkitys on?

12.00 Työkyvyn selvittely ja sairauspoissaolon vaihtoehdot
– Työterveysneuvottelu: velvollisuus vai oikeus osallistua?
– Muokattu, räätälöity ja ns. korvaava työ sairauspoissaolon vaihtoehtona?
– Työntekijän käyttäytymishäiriöt työpaikalla; mikä voi kertoa sairaudesta?
– Miten työnantajan tulisi suhtautua sairaana työskentelyyn?

12.30 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

10.9.2024, klo 09:00-12:30

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 260 euroa + alv 24 % / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.