Sopimaton käytös töissä – käytännön keinot puuttua (2,5 h)
Juristin parhaat vinkit, kuinka puutut sopimattomaan käytökseen
Eventium järjestää nyt koulutuksen:

Sopimaton käytös töissä – käytännön keinot puuttua (2,5 h)

23.05.2024, Etävalmennus , Etävalmennus 25 huhtikuun, 2024 Sampo Korppoo

Lakitieto , Tiimityö , Työhyvinvointi, -ilmapiiri , Viestintä ja vuorovaikutus

(4.8)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• - "Koulutus oli laaja ja esimerkit mielenkiintoisia." - "Hyvä anti, hetkeäkään ei tullut kyllästymistä." - "Kiitos mielenkiintoisesta koulutuksesta! Paljon jäi pieniä asioita päähän muhimaan ja varmasti tulevat vaikuttamaan jatkossa omaan työntekoon."

Sopimaton käytös töissä – opi tunnistamaan ja puuttumaan tehokkaasti

Ahdistelu, tilan valtaaminen, tiedon pimittäminen, työtehtävien omiminen, jääräpäisyys, suosikkijärjestelmät, eristäminen, pahansuopainen puhe, näykkiminen, mustamaalaaminen, tunnelman latistaminen, vaivaannuttava tai uhkaava toiminta, työajan väärinkäyttö, harhaanjohtaminen, tekemättä jättäminen, sitoutumattomuus, ”hiljaiset loparit”, vetäytyminen, välinpitämättömyys…

Sopimaton käytös töissä voi olla kiusaamista tai muuta rajoja rikkovaa toimintaa.
    Sopimattomasti käyttäytyvä voi olla niin työntekijä kuin työnantajan edustajakin. Käsittelemme erilaisia sopimattoman käyttäytymisen muotoja ja pohdimme eri työyhteisön jäsenten mahdollisuuksia, velvollisuuksia ja käytännön toimintatapoja puuttua tilanteisiin. Valmennuksessa opit tunnistamaan sopimattoman käytöksen ja toimimaan oikein sen suhteen.

Sopimaton käytös töissä – käytännön keinot puuttua -valmennus tarjoaa sinulle käytännön työkaluja ja tietoa siitä, miten voit puuttua sopimattomaan käytökseen työpaikallasi. Tule mukaan oppimaan, miten voit edistää työyhteisösi hyvinvointia ja turvallisuutta!

Kenelle
    Sopimaton käytös töissä – käytännön keinot puuttua -valmennus on suunnattu kaikille, jotka tahtovat kehittää itseään ja työyhteisöään. Valmennukseen voi osallistua myös tiiminä.

Hyöty
    Tämän valmennuksen osallistujat saavat etenemisohjeita erilaisiin ja eriasteisiin tilanteisiin, joissa on kyse joko koetusta tai jo todetusta sopimattomasta käytöksestä. Lähestymistapoja ovat sekä oikeudelliset että muiden hyvien työyhteisötaitojen mukaiset näkökulmat.

Tässä valmennuksessa kaikki saavat työkaluja, joilla
    • jokainen pystyy omalta osaltaan muita arvostaen, mutta kuitenkin jämptisti tarttumaan ikäviin tilanteisiin
    • ohjataan työskentelykulttuuria oikeaan suuntaan, sopimatonta käytöstä ennaltaehkäistenkin ja
    • tunnistetaan myös tilanteita, joissa ei ole kyse sopimattomasta käytöksestä, vaikka joku niin kokisikin.

ValmentajaKatariina Sorvanto, juristi ja sopimaton käytös töissä -kouluttaja
    Valmentajana toimii Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on juristi ja työyhteisövalmentaja, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – esihenkilönäkin työskennellen.
    Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva valmentaja. Valmennustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.

Palautetta aiemmista koulutuksista
    – ”Todella hyvä ja informaativinen päivä, ainakin näin uudelle esihenkilölle.”
    – ”Kiitos koulutuksesta! Sisältö oli hyvin suunniteltu ja eteni sujuvasti aikataulun mukaan. Koulutus vahvisti omia ajatuksiani esihenkilönä toimimisesta ja antoi myös lisää ajateltavaa.”
    – ”Sinulla on hyvä tyyli kouluttaa. Keskusteleva, asiantunteva ja fokus pitää hyvin.”
    – ”Helppo kuunnella, positiivinen ja kannustava ote sekä kouluttajan laaja osaaminen ja ammattitaito täydensivät koulutuksen antia.”

Katso myös: Potkut alisuoriutumisesta? (2,5 h) 21.05.2024 Etäkoulutus

Vapaaehtoinen ennakkotehtävä
    Osallistujilla on halutessaan mahdollisuus lähettää mietteitään ja ennakkokysymyksiä valmentajalle. Niitä käsitellään nimettömästi sopivissa kohdin valmennuksen aikana. Lähetämme ennakkotehtävän ilmoittautuneille ennen valmennusta.

Aikataulu

8.45 Yhteyksien tarkistus, linjat aukeavat
    9.00 Valmennus alkaa
    – pidämme tauon sopivassa kohdassa
    11.30 Valmennus päättyy

Teoriapohja käytännön haasteisiin ja ratkaisuihin kytkettynä
    • Työnantajan ja työntekijöiden työsuojeluvastuut ja velvollisuudet
    • Millainen on sopivasti turvallinen tila? Mitä ei pidä vaatia?
    • Millainen on sopimattomaan käytökseen toimiva palaute? Esimerkkejä
    • Pitääkö työpaikalla olla ohjeet ja ilmoitusmallit häirinnän varalta?
    • Miten eri tilanteissa huolehditaan yhdenvertaisuudesta?
    • Miten voi tuoda sopimattoman käytöksen ilmi tai itse puuttua siihen ilman pelkoa?

Käytännön tapausesimerkkejä ratkaisuineen
    • Valmentajan esimerkit ja ratkaisuehdotukset
    • Vapaaehtoinen ennakkotehtävä: voit lähettää valmentajalle yhden tai useamman tilannekuvauksen ja siihen liittyvän kysymyksen – niitä käsitellään soveltuvin osin ja nimettömästi valmennuksessa

Tämä etäkoulutus toteutetaan Zoom-webinaarina, joka toimii etävalmennuksena mukavasti. Voit kysyä ja kommentoida päivän aikana chatissa.

torstaina 23.5.2024 klo 9.00 – 11.30

Osallistumismaksu:
    / hlö (+ alv 24%). Sisältää sähköisen materiaalin.

Ryhmäetuhinnat:
    samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 357 euroa / hlö (+ alv 24%),
    kolme tai useampia osallistujiaa: 297 euroa/ hlö (+ alv 24%).

Laskutus tapahtuu, kun koulutuksen toteutuminen varmistuu.

Bonus:
    Saat käyttöösi koulutuksen tallenteen kahden viikon ajaksi koulutuksen jälkeen!

Mahdollisuus organisaatiokohtaiseen valmennukseen – ota yhteyttä!

Jos osallistuminen perutaan myöhemmin kuin 8 päivää ennen koulutuksen alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.