Sopimusvastuu: virhe, viivästys ja reklamaatio (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Sopimusvastuu: virhe, viivästys ja reklamaatio (3 h)

27.04.2021, Webinaari , Webinaari 22 maaliskuun, 2021 Sampo Korppoo

Lakitieto

Huom! koulutus toteutetaan vain webinaarina.

Sopimuksiin liittyy useanlaisia vastuuriskejä. Monesti riskit liittyvät siihen, että tapahtuu jotain odottamatonta. Miten minimoit riskit ja vältät yleisimmät virheet vastuulausekkeiden laadinnassa? Miten toimit sopimusneuvotteluissa liiketoimintaa tukevasti etkä estävästi?

Sopimusriski voi realisoitua esimerkiksi ennakoimattomina kustannuksina, saamatta jääneenä voittona tai mainevahinkona. Usein sopimusvastuun alaisia varallisuusvahinkoja ei voi vakuuttaa, vaan ainoa keino suojautua menetyksiltä on laatia hyvät sopimusvastuulausekkeet.

Tässä käytännönläheisessä koulutuksessa asiantuntevat kouluttajamme antavat parhaat vinkit sopimusvastuun laajuuden sekä sopimusvastuu- ja vastuunrajoituslausekkeiden optimointiin. Koulutuksessa opit, miten juristi voi parhaiten tukea sopimusneuvotteluita ja liiketoimintaa, miten täyttää reklamaatiovelvollisuus käytännössä oikein sekä miten huolehtia siitä, ettei korvausvelka pääse vanhentumaan. Ilmoittaudu koulutukseen ja selätä sopimusvastuuhaasteet!

Koulutuksessa saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
• Miten viivästysten ja virheiden vastuut jakautuvat sopimussuhteissa osapuolten kesken?
• Miten juristi voi tukea sopimusneuvotteluissa liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla?
• Miten laatia tehokkaat sopimusvastuulausekkeet?
• Mitä jos sopimusrikkomuslausekkeita ei ole?
• Mitä sisällyttää reklamaatioilmoitukseen?
• Miten katkaista korvausvastuun vanheneminen?

Koulutus on suunnattu kaikille juristeille ja asiantuntijoille, jotka työssään neuvottelevat ja laativat sopimuksia tai ovat muuten niiden kanssa läheisesti tekemisissä.

Kouluttajat:
Kaisa Fahllund
, Partner, Head of Contracts, Berggren Oy
Varatuomari Kaisa Fahllund on sopimusten ja riitojen ratkaisun kokenut ammattilainen. Kaisa on toiminut asianajajana n. 20 vuotta ja sittemmin kolmatta vuotta asiamiehenä Berggren Oy:ssä, missä hän johtaa IPR-talon sopimustiimiä. Kaisan erityisosaamista ovat etenkin ICT-sopimukset sekä IPR-liitännäiset sopimukset kuten lisenssisopimukset ja tutkimus- ja kehityssopimukset. Sopimusten neuvottelu ja sopimusriitojen ratkaisu neuvotteluteitse ovat Kaisan osaamisen ytimessä.

Eeva Impiö-Loimaala, Legal Counsel, Metsä Group
Marko Mononen, Osakas, Properta Asianajotoimisto Oy

8.30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamupala

9.00 Tervetuloa Editan koulutukseen!

9.05 Vastuiden jakautuminen ja riskienhallinta sopimusprosessissa

• Kuka vastaa viivästyksistä ja virheistä eri tilanteissa? Entä välillisistä vahingoista?
• Tarkastelussa erilaiset käytännön tilanteet, kuten tuotannon keskeytyminen ja viivästykset
• Sopimusneuvottelut – juristi liiketoiminnan tukena, ei hidastajana

Eeva Impiö-Loimaala, Legal Counsel, Metsä Group

9.50 Sopimusten vastuu- ja vastuunrajoituslausekkeet käytännön esimerkkien valossa

• Miten laaditaan toimivat viivästyssakko- ja vahingonkorvauslausekkeet
• Sopimuksen irtisanomis- ja purkuehtojen laatiminen
• Mitä jos sopimuksessa ei ole ehtoja sopimusrikkomuksen varalle?

Kaisa Fahllund, Partner, Head of Contracts, Berggren Oy

10.35 Tauko

10.50 Reklamaatiovelvollisuus ja korvausvastuun vanheneminen

• Reklamaatiovelvollisuuden täyttäminen oikeuskäytännön valossa
• Korvausvastuun vanheneminen ja vanhenemisen katkaisu.

Marko Mononen, Partner, Properta Asianajotoimisto Oy

12.05 Kysymyksiä ja loppuyhteenveto

12.15 Lounas ja koulutus päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

tiistai 27.04.2021 klo 9.00-12.15

Lähikoulutus:

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 300 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

Viimeinen ilmoittautumispäivä: 13.04.2021