Sopimusvastuu: virhe, viivästys ja reklamaatio (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Sopimusvastuu: virhe, viivästys ja reklamaatio (3 h)

26.01.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 11 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto

Sopimuksiin liittyy useanlaisia vastuuriskejä esimerkiksi yllättävien tapahtumien osalta. Miten varaudut sopimuksessa suoritushäiriöihin, turvaat yrityksesi asemaa ja hallinnoit vastuuriskejä? Miten toimit sopimusneuvotteluissa liiketoimintaa tukevasti etkä estävästi? Mm. näitä asioita käsitellään tässä koulutuksessamme.

Sopimusriski voi realisoitua esimerkiksi ennakoimattomina kustannuksina, saamatta jääneenä voittona tai mainevahinkona ja menetykset voivat olla merkittäviä. Usein sopimusvastuun alaisia varallisuusvahinkoja ei voi vakuuttaa, vaan ainoa keino suojautua menetyksiltä on laatia hyvät sopimusvastuulausekkeet.

Tässä käytännönläheisessä koulutuksessa asiantuntevat kouluttajamme antavat parhaat vinkit sopimusvastuun laajuuden sekä sopimusvastuu- ja vastuunrajoituslausekkeiden optimointiin. Koulutuksessa opit, miten sopimusneuvotteluita ja liiketoimintaa voi tukea, miten täyttää reklamaatiovelvollisuus käytännössä oikein sekä miten huolehtia siitä, ettei korvausvelka pääse vanhentumaan. Ilmoittaudu koulutukseen ja selätä sopimusvastuuhaasteet!

Koulutuksessa saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
• Miten viivästysten ja virheiden vastuut jakautuvat sopimussuhteissa osapuolten kesken?
• Miten juristi voi tukea sopimusneuvotteluissa liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla?
• Miten laatia tehokkaat sopimusvastuulausekkeet?
• Mitä jos sopimusrikkomuslausekkeita ei ole?
• Mitä sisällyttää reklamaatioilmoitukseen?
• Miten katkaista korvausvastuun vanheneminen?

Koulutus on suunnattu kaikille juristeille ja asiantuntijoille, jotka työssään neuvottelevat ja laativat sopimuksia tai ovat muuten niiden kanssa läheisesti tekemisissä.

Kouluttajat:
Kaisa Fahllund
, Partner, Head of Contracts, Berggren Oy
Varatuomari Kaisa Fahllund on sopimusten ja riitojen ratkaisun kokenut ammattilainen. Kaisa on toiminut asianajajana n. 20 vuotta ja sittemmin kolmatta vuotta asiamiehenä Berggren Oy:ssä, missä hän johtaa IPR-talon sopimustiimiä. Kaisan erityisosaamista ovat etenkin ICT-sopimukset sekä IPR-liitännäiset sopimukset kuten lisenssisopimukset ja tutkimus- ja kehityssopimukset. Sopimusten neuvottelu ja sopimusriitojen ratkaisu neuvotteluteitse ovat Kaisan osaamisen ytimessä.

Eeva Impiö-Loimaala, Senior Legal Counsel, VT, FM, Metsä Group
Eeva Impiö-Loimaala toimii Metsä Groupin lakimiehenä ja osallistuu työssään päivittäin erilaisiin sopimusneuvotteluihin, konsernin sopimusten kehittämiseen sekä kouluttamiseen. Ennen yritysjuristina toimimista hän on työskennellyt asianajoalalla ja käräjäoikeudessa.

Marko Mononen, asianajaja, osakas, OTT, Properta Asianajotoimisto Oy
Markolla on erittäin laaja kokemus sopimuksiin ja vahingonkorvausvastuisiin liittyvistä kysymyksistä sekä riidanratkaisusta tuomioistuimissa ja välimiesmenettelyissä. Hänellä on myös pitkä kokemus tuotevastuuseen, tuoteturvallisuuteen, kilpailuoikeuteen ja julkisiin hankintoihin liittyvien toimeksiantojen hoitamisesta. Marko on lisäksi hyvin laajasti kouluttanut näistä aihepiireistä.

8.30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamupala

9.00 Tervetuloa Editan koulutukseen!
Editan edustaja ja koulutuksen puheenjohtaja Kaisa Fahllund, Partner, Head of Contracts, Berggren Oy

9.05 Vastuiden jakautuminen ja riskienhallinta sopimusprosessissa
• Kuka vastaa viivästyksistä ja virheistä eri tilanteissa? Entä välillisistä vahingoista?
• Tarkastelussa erilaiset käytännön tilanteet, kuten tuotannon keskeytyminen ja viivästykset
• Sopimusneuvottelut – juristi liiketoiminnan tukena, ei hidastajana

Eeva Impiö-Loimaala, Legal Counsel, Metsä Group

9.50 Sopimusten vastuu- ja vastuunrajoituslausekkeet käytännön esimerkkien valossa

• Miten laaditaan toimivat viivästyssakko- ja vahingonkorvauslausekkeet
• Sopimuksen irtisanomis- ja purkuehtojen laatiminen
• Mitä jos sopimuksessa ei ole ehtoja sopimusrikkomuksen varalle?

Kaisa Fahllund, Partner, Head of Contracts, Berggren Oy

10.35 Tauko

10.50 Reklamaatiovelvollisuus ja korvausvastuun vanheneminen

• Reklamaatiovelvollisuuden täyttäminen oikeuskäytännön valossa
• Korvausvastuun vanheneminen ja vanhenemisen katkaisu.

Marko Mononen, Partner, Properta Asianajotoimisto Oy

12.05 Kysymyksiä ja loppuyhteenveto

12.15 Lounas ja koulutus päättyy

Koulutus toteutetaan etänä

26.01.2022 klo 09:00-12.15

Lähikoulutuksen hinta:

Lähikoulutuksen hinta 2-10 hlö:

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 350 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 300 euroa + alv 24% / hlö

Edilexin käyttäjät: -15% koodilla EDILEX
Creditan käyttäjät: -15% koodilla CREDITA
Julkisen sektorin edustajat: -15% koodilla JULKINEN
Lakimiesliiton jäsen: -20% koodilla LAKIMIESLIITTO

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.