SQL -jatko (1 pv)
Eduhouse järjestää nyt koulutuksen:

SQL -jatko (1 pv)

23.04.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 19 tammikuun, 2024 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Koulutuksessa käytämme standardoitua SQL-kieltä sekä SQL Serverille kehitettyä T-SQL -kieltä. Kurssin käytyäsi ymmärrät paremmin tietokantojen rakenteita ja osaat tehdä tietokantoihin tehokkaita SQL-kyselyitä sekä luoda funktioita ja herättimiä. Teemme myös runsaasti perusharjoituksia.

Tavoite
Koulutuksen jälkeen ymmärrät paremmin tietokantojen rakenteita sekä osaat tehdä tietokantoihin tehokkaita SQL-kyselyitä. Osaat luoda tietokantarakenteita ja päivittää tietokantojen tietoja SQL-kielellä sekä hyödyntää esimerkiksi triggereitä, funktioita, proseduureja ja kursoreita.

Koulutus on tarkoitettu sellaisille tietokantojen käyttäjille, joilla jo on SQL-perusteet hallussa.

Ohjelmaversio
Koulutus ei ole ohjelmisto- tai tietokantasidonnainen.

Palautetta aiemmista koulutuksista:

– ”Kouluttaja pätevä. Hieman liian lyhyt. Harjoituksia liian vähän. Tietojen päivitys ja poisto harjoituksia olisi ollut kiva tehdä.”
– ”Kiitos, hyvä kurssi oli, syvennyttiin ainakin omaan taitotasoon nähden hyvin lisää aiheeseen. Lisää ehkä olisi voinut vielä olla harjoituksia! Toivoisin myös kurssilla näytettyjä materiaaleja sähköpostiin päivän jälkeen, mikäli mahdollista.”
– ”Hyvä sisältö ja kouluttajan asiantuntemus todella laadukasta”
– ”Kurssilla oli sopivassa suhteessa kalvojen läpikäyntiä ja harjoitustehtäviä.”

Tuhannen kouluttajan verkosto
Koulutustemme laatu on meille ensiarvoisen tärkeää, joten Eduhousen kouluttajien onnistumista mitataan jatkuvan palauteseurannan avulla. Teemme yhteistyötä vain tehtävissään erittäin hyvin menestyvien, intohimoisesti opettamiseen ja ohjaamiseen suhtautuvien kouluttajien kanssa.

Kouluttaja varmistuu hieman ennen koulutusta. Valitsemme Eduhousen verkoston asiantuntijoista juuri tälle ryhmälle parhaan mahdollisen kouluttajan.

Koulutus on yksipäiväinen
– 9:00 Koulutus alkaa
– 16:00 Koulutus päättyy

Koulutuksen sisältö:

Tietokantojen perusteiden kertaus
– Mikä on tietokanta? Tietokanta tiedon tallennusmuotona. Yksi- ja moniulotteiset tietokannat.
– Millainen tietokanta on rakenteeltaan? Relaatiomalli ja siihen pohjautuvat tietokannat.
– Ymmärrätkö tietokantaterminologiaa? Yhteys, avainkenttä sekä vierasavainkenttä ja niihin liittyvät käsitteet.

SQL-kyselyiden nopea peruskertaus

Alikyselyt
– Voinko korvata liitoksen jollakin tavoin? Alikyselyiden suorittaminen.
– Alikyselyiden operaattorit ja määreet
– Esimerkkejä alikyselyistä

Common Table Expression
– Mikä on CTE ja mihin sitä käytetään?
– Esimerkkejä CTE-kyselyistä

T-SQL kielen perusteita

Muuttujat
– Mitä ovat muuttujat ja mihin niitä käytetään?

T-SQL kielen ohjausrakenteet
– If
– While
– Begin…End

Funktiot
– Voinko käyttää SQL-kyselyssä funktioita? Päivämäärä- ja aikafunktiot, merkkijonofunktiot, konversiofunktiot, matemaattiset funktiot.
– Voinko luoda omia funktioita ja mihin niitä käyttäisin? Omien funktioiden luonti.

Proseduurit
– Mikä on proseduuri? Proseduurien muodostaminen ja käyttö
– Onko proseduurien kieli SQL-kieltä? Proseduurien ohjausrakenteet, toistorakenteet ja ehdot. T-SQL-kielen perusteet.

Triggerit eli herättimet
– Mitä triggereillä tehdään? Toimintojen automatisointi herättimillä ja niihin liitetyillä funktioilla ja proseduureilla.

Kyselyiden tehostaminen
– Miten voin nopeuttaa hidasta kyselyä? Kyselyiden nopeuden mittaaminen ja taulujen indeksointi. Vinkkejä tehokkaiden kyselyiden luontiin.

Etäkoulutus

23.4.2024, klo 9-16