SQL-kielen perusteet (2 pv)
Eduhouse järjestää nyt koulutuksen:

SQL-kielen perusteet (2 pv)

20.-21.06.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 6 kesäkuun, 2022 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Koulutuksessa käytämme standardoitua SQL-kieltä, joten opitut asiat ovat hyödynnettävissä kaikissa SQL-tietokannoissa. Kurssin käytyäsi ymmärrät paremmin tietokantojen rakenteita sekä osaat tehdä tietokantoihin tehokkaita SQL-kyselyitä. Vaikka kurssi keskittyy lähinnä hakukyselyjen tekemiseen, saat perusteet myös tietokannan sisällön ja rakenteiden hallintaan SQL-kielellä. Teemme myös runsaasti perusharjoituksia.

Tavoite
Koulutuksen jälkeen ymmärrät paremmin tietokantojen rakenteita ja osaat tehdä tietokantoihin tehokkaita SQL-kyselyitä sekä luoda tietokantarakenteita ja päivittää tietokantojen tietoja SQL-kielellä.

Ohjelmaversio
Koulutus ei ole ohjelmisto- tai tietokantasidonnainen.

Kurssi on tarkoitettu sellaisille tietokantojen käyttäjille, joilla ei ole ollenkaan tai vain vähän tietoa SQL-kyselykielestä.

Kouluttaja:
Erkki Renvall

Erkki kouluttaa ja konsultoi ohjelmistoja ja teknologioita hyvin laajasti. Tällä hetkellä mieluisimpia ovat Excelin Pivot, Power Pivot, Power Query sekä VBA-ohjelmointi. Lisäksi hän kouluttaa mm. Power BI, Visio ja Project -ohjelmia, SQL-kyselykieltä sekä projektinhallintaa ja projektijohtamista.

9.00 Koulutus alkaa
16.00 Koulutus päättyy

Koulutuksen sisältö

Tietokantojen perusteiden kertaus
– Mikä on tietokanta? Tietokanta tiedon tallennusmuotona. Yksi- ja moniulotteiset tietokannat.
– Millainen tietokanta on rakenteeltaan? Relaatiomalli ja siihen pohjautuvat tietokannat.
– Ymmärrätkö tietokantaterminologiaa? Yhteys, avainkenttä sekä vierasavainkenttä ja niihin liittyvät käsitteet.
– Mihin SQL perustuu? Lyhyt SQL-kielen historia.

SQL-kyselyn perusrakenne
– Miten haen tietoa tietokannoista? Hakukyselyn luonti yhteen tauluun.
– Miten rajaan tulosjoukkoon tulevaa tietoa? Ehdot hakukyselyissä. Kyselyiden parametrointi. Kaavojen ja funktioiden käyttö ehdoissa.
– Miten voin määritellä tulosjoukon tietueiden järjestyksen? Lajittelujen tekeminen
– Voinko yhdistää kyselyyn laskentaa? Laskenta yhteenvetofunktioilla ja laskennallisten kenttien muodostaminen tulosjoukkoon.
– Voinko hakea tietoa useammasta taulusta? Inner Join, Outer Join, Union

Alikyselyt
– Voinko korvata liitoksen jollakin tavoin? Alikyselyiden suorittaminen.

Tietokantojen luonti SQL-kielellä
– Miten hallitsen taulurakenteita? Taulujen luonti, muuttaminen ja poisto
– Voinko luoda taulujen välisiä yhteyksiä? Avainkenttien ja vierasavainkenttien luonti ja yhteyden muodostaminen.

Tietokannan tietojen muokkaaminen
– Voinko hallita tauluissa olevia tietoja kyselyillä? Tiedon lisääminen, päivittäminen ja poistaminen.

Kyselyiden optimointi
– Miten saan luotua tehokkaita, nopeasti suoritettavia kyselyitä? Kyselyiden nopeuden mittaaminen ja kyselyiden optimointi.
– Mikä on indeksi? Tietokannan indeksoinnin vaikutus kyselyiden tehokkuuteen. Indeksien luonti.

Etäkoulutus

20.-21.6.2022, klo 9-16

1 180 euroa
/hlö + alv 24 %. Hintaan sisältyy koulutusmateriaali.