#Stopkiusaamiselle – Miten puutun työpaikalla tapahtuvaan häirintään ja syrjintään (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

03.02.2021, Webinaari , Webinaari 3 joulukuun, 2020 Sampo Korppoo

HR ja henkilöstöhallinto

Tiedätkö, mitä on työpaikkakiusaaminen? Mistä tunnistat häirinnän? Millainen toiminta on syrjivää? Missä menee seksuaalisen häirinnän raja? Voiko esimiestä kiusata? Miksi häirintään kannattaa ylipäätänsä puuttua?

Laki edellyttää, että työnantajan tulee aina puuttua häirintään ja syrjintään työpaikalla. Häirinnän ja syrjinnän ilmenemismuotoja on lukuisia, ja joskus häirintää on vaikea tunnistaa. Kaikki kokemukset eivät kuitenkaan ole laissa kiellettyä häirintää. Häirintäkokemuksen taustalla voi olla muita työn järjestelyihin tai työyhteisön sosiaaliseen toimivuuteen liittyviä epäkohtia, joihin työnantajan tulee myös puuttua.

Käytännönläheisessä webinaarikoulutuksessa saat tiiviin tietopaketin työpaikalla tapahtuvan häirinnän ja syrjinnän lainsäädännöllisestä kehyksestä sekä käytännön neuvoja häirinnän ennaltaehkäisyyn, tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen. Webinaari sisältää paljon tosielämän kertomuksia sekä työntekijöiden että esimiesten näkökulmasta sekä mielenkiintoisia oikeustapauksia. Koulutus perustuu luennoitsijan 20 vuotta kestäneeseen esimiesuraan.

Saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Miten häirintä ja syrjintä on määritelty lainsäädännössä?
– Miten tunnistan häirinnän ja syrjinnän?
– Missä kulkee seksuaalisen häirinnän raja?
– Mikä ei ole häirintää?
– Miten puutun häirintään?
– Miten häirintää ja syrjintää voi ennaltaehkäistä?

Webinaarikoulutus on osa Työoikeuden webinaarisarjaa, joka koostuu seuraavista osasista:

– #Stopkiusaamiselle – Miten puutun työpaikalla tapahtuvaan häirintään ja syrjintään 3.2.
– Työsuhteen ehdon yksipuolinen muuttaminen 18.2.
– Henkilöstöhallinnon tietosuoja 2.3.
– Alisuoriutumisen johtaminen ja aikaansaamattomuus irtisanomisperusteena 18.3.
– Onnistunut yt-prosessi: Kuinka vältän menettelyn sudenkuopat? 14.4.

– henkilöstölakimiehille
– henkilöstöjohtajille
– esimiehille
– HR-asiantuntijoille
– työsuojeluvaltuutetuille
– luottamusmiehille

Kouluttaja:

OTK, HM, edunvalvontajohtaja Minea Pyykönen
OTK, HM Minea Pyykönen toimii edunvalvontajohtajana Ammattiliitto Prossa. Pyykönen on pitkän linjan esimies, kokenut johtaja ja tietokirjailija. Hänellä on monipuolista kokemusta sekä valtionhallinnosta, yksityiseltä sektorilta ja järjestömaailmasta. Pyykönen toimii myös kouluttajana ja luennoitsijana esimiestyöhön, johtamiseen, esimiestyön ja työpaikkahäirintään ja syrjintään liittyvissä asioissa.

10:00 Tervetuloa ja johdanto päivään

10:05 #Stopkiusaamiselle – Miten puutun työpaikalla tapahtuvaan häirintään ja syrjintään
1. Taustaa häirintä-teemalle
2. Häirinnän ja syrjinnän määritelmät lainsäädännössä
3. Häirinnän eri ilmenemismuodot – miten tunnistan häirinnän ja syrjinnän?
4. Missä kulkee seksuaalisen häirinnän raja?
5. Mikä ei ole häirintää – esimiehen työnjohto-oikeuden rajat
6. Häirintäasioiden ratkaisumalli – miten puutun häirintään?
7. Nollatoleranssi häirinnälle – häirintävapaa työpaikka – miten häirintää ja syrjintää voi ennaltaehkäistä?

11:45 Yhteenveto

12:00 Koulutus päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

keskiviikko 03.02.2021 klo 10.00 – 12.00

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa /hlö + alv 24 %.
6-10 osallistujaa: 150 euroa /hlö + alv 24 %.

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.